BILHIT MED RABATT: Den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander har vært Norges mest soglte ladbare hybrid siden 2014, og samtidig en av Norges mest solgte bilmodeller uansett drivlinje. Hittil i år er den Norges femte mest solgte bilmodell, registrert med 1425 eksemplarer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: Hanne Hattrem

Har du kjøpt denne, kan du smile «halve veien» til banken

Kjøpere av ladehybrid-hiten Mitusbishi Outlander har trolig fått en feilaktig avgiftsreduksjon på nærmere 9000 kroner.

«Rabatten» skyldes sannsynligvis en feil i tekniske data på bilen, som også er underlaget for beregning av nybilavgiften til staten.

– Vi er i dialog med myndighetene, bekrefter Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad til VG.

Han vil foreløpig ikke si så mye mer enn at de skal avklare det han beskriver som en «maskinell innberetning av avgiftsgrunnlag med rette myndighetsinstanser», og at de naturligvis vil innrette seg etter det som blir resultatet av avklaringen.

Mitsubishi-sjefen er klar på følgende:

De som har kjøpt eller inngått kontrakt på en Mitsubishi Outlander der det er betalt for lite avgifter, skal ikke få noe regning på det som eventuelt er betalt for lite i avgift til staten, opplyser han til VG

Mindre avgift med lang el-rekkevidde

Bakgrunnen for saken er en avsløring fra bilbransjenyhetstjenesten BilNytt.no og BilNorge.no.

Ladbare hybrider, biler som har elmotor og batteri og kan lades fra veggen, får redusert nybilavgift. Fra 1. juli i fjor er regelen slik at elektrisk rekkevidde på 50 km eller mer vil gi et fradrag på 23 prosent i vektavgiftsgrunnlaget.

Nå kan det vise seg at Outlander-modellen er oppgitt med lengre elektrisk rekkevidde enn den skal ha etter nye typegodkjenningsregler av utslipp og elektrisk rekkevidde, kalt WLTP.

les også

NAF/Motor: Dette er årets beste sommerdekk

Kan skille på ni kilometer

I fjor ble det nye innført nye målemetoder for typegodkjenning av biler, kalt WLTP. Disse erstattet målemetodene kalt NEDC (les mer i faktaboksen).

Ifølge BilNorge.no er det trolig benyttet en rekkevidde på 54 km når det skulle vært benyttet en WLTP-rekkevidde på 45 km.

Det har mye å si i norske avgiftskroner om en Mitsubishi Outlander PHEV har 54 km eller 45 km elektrisk rekkevidde.

Rune Gjerstad hos Mitsubishi-importøren bekrefter at avhengig av bilmodell, så utgjør denne forskjellen etter deres beregninger opptil 8845 kroner per bil.

Antallet biler som har fått den utilsiktede rabatten er ikke kjent, men det kan ifølge BilNorge.no dreie eseg om flere tusen biler.

Dette er prosedyren

Underdirektør ved juridisk avdeling i Skatteetaten, Toril Hagen, opplyser til VG i en e-post at deres forståelse av saken er at importøren har benyttet feil verdi for elektrisk rekkevidde, i det såkalte samsvarssertifikatet (kalt COC, tekniske data) som er sendt til Statens vegvesen.

Normalt prosedyre er at feilen i tekniske data blir rettet, og dersom dette påvirker avgiften, vil Skatteetaten refundere eller etterberegne avgiften.

– Dersom det ble lagt til grunn for høy elektrisk rekkevidde, kan altså det resultere i at avgiften blir lavere enn det som er korrekt. Vi kan imidlertid ikke her og nå tallfeste eventuelle konkrete beløp i enkeltsaker, opplyser hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder