Redder britene

Japanerne er i ferd med å redde britisk bilindustri. Toyota alene produserer 220 000 biler i året ved fabrikken sør for Derby.

ARTIKKELEN ER OVER 21 ÅR GAMMEL

Mens tradisjonsrike engelske bilmerker som Rolls-Royce og Jaguar sliter både med salg og fallende status, og Ford flytter produksjonen av Escort ut av England, styrker japanerne sin bilproduksjon i Storbritannia.

- Fra høsten av produserer vi to modeller i England. I tillegg bygger vi ny motorfabrikk i Wales, forteller Toyota-direktør Bryan Jackson. Valgt med omhu Toyota har 3000 ansatte ved anlegget i Burnaston. Da japanerne etablerte seg i England i 1992, valgte de stedet med omhu.

- Distriktet har tradisjon for mekanikk med kvalitet. Rolls-Royce-fabrikken ligger ikke langt unna. De unge her blir ikke oppmuntret til å bli advokater eller leger, men mekanikere, forklarer Jackson. Bilproduksjon i England var en strategisk beslutning for Toyota.

- England har et sterkt lokalt marked, lang tradisjon for bilproduksjon og underleveranser, er en port til resten av Europa og ga Toyota en veldig varm velkomst både lokalt og nasjonalt. Dessuten får vi adgang til EU-markedet uten å reguleres av kvoter, sier Bryan Jackson.

Ny kultur

Nå er Toyota den største arbeidsgiveren i distriktet og preger hele samfunnet i de seks omliggende landsbyene, der alle Toyota-ansatte er forpliktet til å bo. Og Toyota tok med seg en helt spesiell kultur.

Alle fra direktører til vaskehjelp er uniformert i de samme polyesterbuksene, genserne og grå jakkene. Direktørene har ingen fordeler i kantinen eller på de enorme parkeringsplassene. Miljøet er sterilt, preget av store grå flater, nesten uten dekorasjoner. Og alle kaller hverandre medlemmer i stedet for ansatte. Det får nesten et religiøst preg, men skal gjenspeile likhet og fellesskap.

Ulikt det som er vanlig i England, er det ingen ved Toyota-fabrikken som stempler inn og ut. Enda mer uvanlig er det at Toyota bygger barnehage for medlemmene.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder