BILFABRIKK: Opel er et av flere tyske bilmerker som nå kan være i trøbbel. Her fra fabrikken i Bochum i Tyskland.

BILFABRIKK: Opel er et av flere tyske bilmerker som nå kan være i trøbbel. Her fra fabrikken i Bochum i Tyskland. Foto: Patrik Stollarz Afp

Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader

En ny utslippsskandale ryster tysk bilindustri. Ifølge Der Spiegel blir rensingen på flere Mercedes- og BMW-modeller skrudd av når temperaturen synker under 10 grader i luften. For Opel skjer det allerede fra 17 grader.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det skriver nyhetsmagasinet fredag ettermiddag.

Tyske myndigheter har gjennom tester funnet uregelmessigheter ved utslipp fra 16 ulike bilmerker, bekrefter landets transportminister Alexander Dobrindt fredag ettermiddag. Dobrindt har foreløpig ikke sagt noe mer om hva uregelmessighetene innebærer.

Informasjonssjef i Opel Norge, Stein Pettersen, sier at dette ikke dreier seg om jukseprogramvare, slik som VW har innrømmet å ha brukt.

– Opplysninger om at et program som skrur av eksosrensing under 17 grader vet vi per nå ikke hvor kommer fra. Vi har ingen informasjon i den retningen, sier han.

Han opplyser at aktuelle Opel-biler med Euro6-motorer i Norge tilbys en frivillig innkalling senere i år.

– Våre biler oppfyller alle krav og er typegodkjent slik de er. Det testene viser, er et sprik mellom utslipp i laboratoriemålingene og de virkelige utslippene på veien. Dette er en velkjent problemstilling, og vi har allerede gått ut med at vi offentliggjør utslippsmålinger også fra kjøring på vei. Det starter i juni, sier Pettersen.

Kaller tilbake 630.000 biler

Nyheten om mer utslippstrøbbel kommer samtidig som det blir meldt at 630.000 Porsche-, Audi,- Volkswagen-, Opel- og Mercedes-biler tilbakekalles i Europa. Tyske Handelsblatt forteller at minst 247.000 av disse bilene kommer fra Mercedes.

Det er en kilde i den tyske regjeringen som bakgrunn for disse opplysningene om at bilene tilbakekalles på grunn av uregelmessigheter med utslipp. Formålet med tilbakekallingen skal være å justere programvare som påvirker dieselbilenes utslipp av NOx-gasser.

NOx er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2. Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør, ifølge nettsiden miljøstatus.no.

Les også: Første test av VW-fiksen

Kan være biler i Norge

Den tyske bilgiganten Volkswagen har allerede innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat.

Alt om Volkswagens dieselskandale finner du her!

Som en følge av skandalen har tyske miljømyndigheter testet en rekke andre merker. Resultatet er nedslående, bekrefter Dobrindt.

Også hos biler av de tyske merkene Mercedes, Opel og Porsche er det funnet «uregelmessigheter» knyttet til utslipp, og det samme er tilfelle hos biler av merkene Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki, opplyser den tyske transportministeren.

Ifølge Der Spiegel skal det dreie seg om en motorstyringskontroll fra en av bilindustriens største underleverandører, Bosch. Systemet skal slå av NOx-rensingen på Mercedes- og BMW-modeller når temperaturen går under 10 grader. For Opels vedkommende skal det være enda «verre», da skal rensingen slå seg av allerede fra 17 grader.

Bilbransjenettstedet BilNytt.no skriver at det tyske «Vegdirektoratet» har testet en rekke biler fra flere bilmerker. Testene viser at mange av dem slipper ut urenset eksos ved «lave» temperaturer.

Bilnytt.no skriver at man ikke kan se bort fra at noen av de 630.000 bilene befinner seg i Norge, og at det kan gjelde flere biler og også flere bilmerker med typegodkjenning fra andre land enn Tyskland.

60 modeller

Dette er foreløpig ikke bekreftet av hverken Bosch, Opel eller de andre produsentene.

– Vi jobber med å skaffe oss oversikt. Etter planen skal det være en pressekonferanse i ettermiddag, skriver PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Les også: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler

Motorstyringen skal ifølge Der Spiegel kunne benyttes på dieselbiler fra 1,6 til 2,8 liter, på biler som oppfyller Euro-6-standarden.

Det skal være 60 ulike dieselbiler fra en rekke produsenter som undersøkes av de tyske transportmyndighetene. Etter det tyske medier skriver kan de tyde på at Audi, Volkswagen, Mercedes, Porsche og Opel er involvert.

Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Informant

Ifølge Süddeutsche Zeitung skal tyske transportmyndigheter ha fått informasjon fra en informant.

Avisen beskriver det som angivelig skal være teknisk juks som at motorstyringskontrollen har en utkoblingsanordning for eksosrensingen.

VG har også vært i kontakt med de norske importørene av Audi, Porsche og Volkswagen. Ingen av disse har foreløpig ikke mottatt informasjon fra sine hovedkontorer i Tyskland om saken.

Heller ikke Bosch' kontor i Danmark har så langt svart på VGs henvendelse.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder