EFFEKT: Bileiere klaget på at ytelsen til Tesla S P85D var mer enn 200 hestekrefter mindre enn det som ble markedsført. Foto: Jan Petter Lynau VG

Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Tre norske bileiere har fått medhold etter å ha klaget på for liten ytelse fra ny sports-Tesla.

Eirik Røsvik
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Høsten 2015 sirkulerte det store bekymringer om ytelsen til kraftpluggen Tesla S P85.

Bilen hadde 700 hk og en utrolig akselerasjon fra 0–100 km/t på 3,2 sekunder. På papiret. Men flere eiere av nye model S med firehjulsdrift klaget på at bilen underleverte.

Husker du saken: Klagestorm fra sinte Tesla-eiere

Gjennom flere ulike testmetoder, som dynamometer og profesjonelle dataloggere, viste det seg at bilen produserte langt under 700 hk. Tesla-eierne hevdet bilen hadde et effekttap på 20 prosent under det annonserte, noe som ble bekreftet: den reelle ytelsen var på bare 436 Hk.

Tesla avviste alle krav, men nå har tre norske Tesla-eiere fått delvis medhold i Forbrukertvistutvalget. Hver av bileierne er under dissens tilkjent 50,000 kroner.

Slik svarte selskapet: Tesla avviser kontant klager fra eierne

Fornøyd med vedtaket

Forbrukerrådet konkluderte opprinnelig med at klagerne selv måtte bevise at bilen underleverte. Da meglingen ikke førte fram ble saken sendt videre til Forbrukertvistutvalget.

Vedtak fra utvalget har retts- og tvangskraft, men kan bringes inn for rettsapparatet.

– Vi er fornøyd med at vedtaket slår fast at det foreligger en feil, og at bileierne får økonomisk kompensasjon for dette, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerservice i Forbrukerrådet til VG.

FORNØYD: Direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Fløynes, er fornøgd med kjennelsen fra Forbrukertvistutvalget. Foto: Ole Walter Jacobsen, Forbrukerrådet

Fire saker VG har fått tilgang til ble avgjort med vedtak den 17. juni i år. Tesla har fire uker på å bestride kravet fra det blir forkynt før det blir rettskraftig.

– Jeg må understreke at vedtaket ikke er rettskraftig enda. Saken kan bli tatt videre i rettssystemet, men hvis vedtaket blir stående kan det skape presedens for fremtidige saker, sier Flønes.

Bakgrunn: Tesla-eiere klager på for lite fart

Betydelig avvik

Tvisten sto først og fremst mellom forskjellen på «motorkraft» og «kjøretøykraft». Tesla-modellen har nemlig to motorer. Når man slår sammen effekten i motorene får man 700 hk, mens den reelle ytelsen til bilen altså viste seg å bare være 463 hk.

Fra E24: Tesla: Slik skal vi klare å levere 325.000 biler

Ifølge utvalget er det enighet om disse tallene. Tesla mente at forskjellen hadde minimal praktisk betydning, siden bilens akselerasjon og toppfart var som annonsert.

Forbrukertvistutvalget mente derimot at det var et «betydelig avvik». Utvalget mener at «motorkraft» og «kjøretøyskraft» fremstår som synonymer for forbrukerne.

«Selv om man må forvente at den reelle effekten «på veien» er noe lavere enn oppgitt antall hestekrefter, er det i dette tilfellet et betydelig avvik mellom oppgitte hestekrefter og reell effekt. Avviket er på 237 hk», skriver utvalget.

Tesla forsvarer bilen

Utvalgets flertall på to medlemmer mente at tre av bileierne skulle få 50,000 kroner i kompensasjon. Mindretallet på en person tok dissens, og ville gi dem 20,000 kroner.

I en av sakene VG har fått tilgang til fikk klageren ikke medhold.

Tesla vil nå bruke tid for å gjennomgå konklusjonen fra Forbrukertvistutvalget.

– Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådett tidligere løst saken i Teslas favør. Tesla vil nå gjennomgå beslutningen fra Forbrukertvistutvalget for å bedre forstå konklusjonen deres, skriver talsperson Even Sandvold Roland i Tesla i en e-post til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder