UNNGÅS: Slike påkjørsler håper Autolivs ingeniører blir en saga blott i framtiden. Foto: Jan Johannessen/VG

Bygde kunstig by for å redde liv

VÅRGÅRDA (VG) Denne byen er bygget for at du skal ferdes sikrere i trafikken. Her testes fremtidens sikkerhetsløsninger ut.

Jacob Lund
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL


- Bump!

Lyden idet Saab-en treffer dukken på vei over gaten, er ekkel. Den lette, hjemmelagede dukken flyr kanskje ti meter opp i luften før stålvaierne den henger i hindrer den i å dundre i bakken på vei ned.

Vi er langt ute på den svenske landsbygda. I lille Vårgårda (5041 innbyggere) et stykke fra Allingsås, har verdens største bilsikkerhetsselskap, Autoliv, bygget opp en egen liten by som de med glimt i øyet har gitt navnet Carson City.

Verdensledende

I den knøttlille, kunstige byens eneste kryss tester de daglig sensorer og styresystemer for å optimalisere det som allerede fins på markedet - og for å finne nye bruksområder.

I dag eksisterer løsninger som skulle hindret bilen i å kjøre på dukken når den plutselig kom gående ut i veien. Både Mercedes og Volvo har det siste året lansert modeller med ulike varianter autobrems-system.

Med på laget har svenske Autoliv vært. Selskapet som ble grunnlagt i 1953 av to brødre som satset på utvikling av sikkerhetsbelter, har i dag vokst til å bli verdensledende produsent av bilsikkerhetsutstyr.

- Om du kjører i Oslo og møter 100 biler, så kan du være ganske sikker på at minst 99 av bilene inneholder noe vi har laget, forteller Jan Olsson, forskningssjef og senior visepresident i det globale selskapet.

Les: - Think vil ikke la seg kollisjonsteste.

Fallgroper

Det handler om bilbelter, ratt, airbager i mange ulike varianter og om styresystemer og sensorer. Og det kan handle om mørkekameraer som i BMWs Night Vision.

I Carson City testes det nå ut hvordan man kan bygge styresystemer og sensorer som kan forhindre ulykker i kryss. 25 prosent av alle ulykker skjer i kryss, viser en fersk amerikansk rapport.

Her er det mye å hente. Men mange fallgroper også. Man vil for all del ikke oppleve at en sensor slår inn i det man er i ferd med å svinge til venstre i et kryss med en bil i mot - med det resultatet at bilen stanser og man derfor krasjer, stikk i strid med intensjonen.

(Les videre under bildet)

HJEMMELAGD: Krasjdukkene er sydd på dugnad, men ellers er det avansert teknologi som testes ut i Carson City. Her retter John Lang på en dukke som har fått seg en trøkk. Foto: Jan Johannessen/VG


- Vi er helt i begynnelsen av dette. Og vi lærer noe for hver test vi kjører, sier Stig-Håkan Nilsson som er sjef for aktiv sikkerhet hos Autoliv i Vårgårda.

Les: Slik sikrer du barna best i bilen.

SE BILDESERIE FRA SIKKERHETSBYEN HER!

Hevder de redder 20.000 liv i året

Han viser oss rundt med en entusiasme som minner litt om oppfinnersjefen Q i James Bond. Forklarer hvordan den såkalte ballongbilen de har bygget fungerer. Bilen blir startet inne fra en bu ved krysset. Presise parametere for hastighetsøkning og lignende er matet inn. Ballongbilen kommer på kollisjonskurs med en virkelig bil når man simulerer ulike situasjoner i krysset. Alt med tanke på å utvikle sikkerheten.

At sensorer og styresystemer er det heteste sikkerhetsområdet i fremtiden virker det å være liten tvil om.

- Jeg er helt overbevist om at det fins varianter av autobrems i samtlige biler som selges i Norden allerede i år 2020, sier Jan Olsson.

Selskapet han er med og leder hevder at deres produkter i dag redder 20.000 liv i trafikken - hvert år. Olsson tror det tallet er for lavt.

- Jeg er sikkert på at det er flere, sier han.

(Les videre under bildet)

SENSORER: I dette krysset gjør man tester som på sikt skal medvirke til at møteulykker unngås, takket være avanserte sensorer. Foto: Jan Johannessen/VG


Les: Ekspertene er enige om at sittepute for barn i bil kan være farlig.

Utfordringene

Det har skjedd utrolig mye på bilsikkerhetsfronten de siste tiårene. Men fremdeles er det noen områder som er verre enn andre, forteller Stig-Håkan Nilsson.

* Bilbelte - fremdeles synder mange mot dette, med fatale konsekvenser.

* Alkohol og narkotika - dødsulykker der misbruk er innblandet er klart overrepresentert

* Trøtthet - mange sovner - og dør bak rattet. Intens forskning pågår for å forhindre dette.

* Manglende fokus - beslektet med trøtthet, mange ulykker kunne være unngått om føreren varsles når han ikke er fokusert nok.

* Fotgjengere - 400 000 fotgjengere dør hvert år i verdenstrafikken. Kollisjonsdempende systemer utvikles, men aller viktigst er å få ned hastigheten i krasjøyeblikket.

* Syklister - 100 000 dør årlig i trafikken, håpet er at sensorer oppdage og kjenne igjen syklister tidlig nok til at bremsene kan slås inn i fremtiden.

DETALJER: Ingenting er overlatt til tilfeldighetene på Autolivs testanlegg. Foto: Jan Johannessen/VG


- Frontulykker er best

- Skal du krasje, så er det best å gjøre det sikkelig. Forsøk å treffe mest mulig front mot front, sier Stig-Håkan Nilsson hos Autoliv.

Ifølge ham er det i dag ytterst få mennesker som omkommer dersom de sitter i en helt moderne bil og er involvert i en frontulykke i normal hastighet.

- De omkommer som regel ikke, men de får fremdeles mén for livet, sier Nilsson.

Han forklarer at det er farligere å bli truffet på siden av fronten enn midt på.

Blant annet risikerer man at airbagene ikke løser ut på samme måte - og bilene er også konstruert med sikkerhetssoner som er bedre rustet til å ta i mot smeller rett forfra. Å bli påkjørt fra siden er i dag farligere når det gjelder dødsrisiko, forklarer han.

Men i særklasse farligst er det å bli påkjørt som fotgjenger
- og deretter som syklist.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder