Ville ideer og versting-luksus

VG på bilmessen i Genève

GENÈVE (VG) Noen lager ekstrem-luksus for de få, andre viser mer svevende ideer. Her er bilen som går på «saltvann», bilen med «dansende ratt» og luksusdroget Mercedes-Maybach Pullman.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Ja, den går på et slags saltvann, men ikke direkte fra havet, sier teknisk rådgiver Hektor Bertschi i NanoFlowcell.

Det sveitsiske firmaet lanserte konseptbilen Quant e-sportslimousin på bilmessen i fjor. Nå har de fått skilter på bilen av det tyske godkjenningsorganet TÜV, og bilen kan kjøre på veien.

I år viser de bilen NanoFlowcell F, som ifølge firmaets opplysninger til VG skal være rundt tre år unna produksjon. Også dette er en elbil, med stor rekkevidde, og som får strømmen via et nanoflowcell-batteri. På tanken er det elektrolyttvæske.

Selv den tekniske sjefen sliter litt med å forklare hvordan elbilen virker, på en fortåelig måte for ikke-teknikere, i alle fall.

– Det er en kjemisk væske, den er ikke giftig, den utvinnes fra saltvann, som det er umettelige ressurser av. Bilen er avgassfri og miljøvennlig, sier Bertschi.

Ifølge Quants opplysninger kan flowcellen lagre energi på en mer effektiv måte enn andre teknologier.

Bak oppfinnelsen står Nunzio La Vecchia, med en sveis hentet fra Elvis’ glansdager. Han sto for øvrig også for prototypen Quant, et solcellebil-konsept, utviklet sammen med blant andre Koenigsegg i 2009.

Litt mer håndfast er det at F-modellen har 1090 hestekrefter, og at det skal ta like lang tid å tanke bilen som en hvilken som helst vanlig bil.

Les mer fra bilmessen i Genève og se videoer her.

– Vi er en tenketank

VGs reporter Hanne Hattrem og VGTVs videojournalist Natalie Remøe Hansen følger bilmessen i Genève. Foto: ,

Også den sveitsiske visjonæren Frank M. Rinderknecht i Rinspeed har luftige ideer. I år viser de modellen Budii, med underteksten «Strekk deg etter robotene».

Budii er en litt høy kompaktbil, med «følehorn» på taket og et førermiljø som er skreddersydd for den nye bilhverdagen – med bilder som kjører selv.

– Når vi får selvkjørende biler må interiøret forandres som en følge av det. Vi må ha plass til å arbeide og slappe av. Da er rattet bare i veien. Dette er vår visjon fremtidens førermiljø med høyteknologisk oppkobling mot verden, som vi tror blir virkelighet fra rundt 2020, sier mannen bak selskapet Frank M. Rinderknecht.

Selskapet produserer ikke biler, men er en tenketank, forklarer han. Han har vært på 38 bilutstillinger i Genève, og har utviklet 21 konseptbiler med fremtidsvisjoner, blant annet Bambus og småbilen med treakslinger.

Rattet som sitter på en virkelig robotarm kan posisjoneres ned under dashbordet med en slags dansende bevegelse når du ikke trenger det. På taket sitter en laserskanner og et kamera, som skal gi et ekstra overblikk når kjøreforholdene blir dårlige.

Artikkelen fortsetter.Se flere videoer nederst i saken.

I den dypeste luksus

Mercedes har pustet liv i luksusmerket Maybach, og viser den ultimate «presidentbilen», Mercedes-Maybach S600 Pullman. For 50 år siden var Pullman det ypperste innen luksusbiler, og både presidenter, diktatorer og stjerner hadde en slik.

Nye Pullman er 6,5 meter voldsom bil. Dørene er brede som låvedører, og lukker seg med et nesten ikke hørbart sukk. Her skal personlige assistenter og tolker kunne stige inn og ut av bilen uten å måtte skreve over hovedpersonen i den bakre seteraden, som for øvrig når som helst kan trekke for de litt gammelmodige foldegardinene for litt etterlengtet privatliv.

Her kan du skru luksusen som du vil. Prisen kommuniseres absolutt ikke, den diskuteres ved bestilling, opplyser Mercedes-Benz Norge. Bilen koster om lag en halv million euro i Tyskland, 4,3 millioner kroner, opplyser produktsjef for Mercedes-Maybach Pullman, Markus Rubenbauer.

Pullman er en videreutvikling og strukket versjon av Mercedes-Maybach S600 med en V12-motor på 515 hestekrefter.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder