Denne vinteren kommer høyst sannsynlig hjullåsene for fullt

Fra nyttår skal tunge kjøretøy ha vinterdekk på alle hjul

BRÅSTOPP: Dette vogntoget fikk sist vinter påsatt hjullås av Statens Vegvesen på Sørlandet. Foto:Statens Vegvesen,

Lovene som skal stoppe livsfarlige vogntog på norske vinterveier

Regjeringen har sett seg lei på at trafikkfarlige vogntog stikker av. Før jul kommer etter alt å dømme lovforslaget som gjør det mulig å bruke hjullås landet rundt.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over fem år gammel

Hittil har dette kun blitt brukt i et prøveprosjekt som Statens vegvesen har på Sørlandet.

– Vi tar sikte på å få lagt fram forslaget for Stortinget i en lovproposisjon før nyttår, og så vil Stortinget sannsynligvis behandle det på nyåret. Og fra første januar kommer påbudet om vinterdekk også på tilhengerne på vogntogene, det har det ikke vært før. Vi har gjort flere grep for å ta tak i de problemene vi har på vinterstid, sier statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud (Frp) til VG.

For fra januar av må også løfteaksler på motorvognen og hjulene på tilhengeren ha vinterdekk.

Akkurat hvor mange hjullåser som skal kjøpes inn er det ifølge Hoksrud opp til de forskjellige regionkontorene i Statens vegvesen å avgjøre.

– Vi håper og regner med at vi kan bruke disse i hjullåsene i løpet av vinteren, sier statssekretæren.

Lovforslaget er for tiden under utarbeidelse.

Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud i en av veivesenets storkontroller sist vinter.

I februar varslet regjeringen at den ønsket å utvide bruken av hjullåser.

Fortsetter med storkontroller

Statens vegvesen, som kontrollerte rundt 40.000 tunge kjøretøy vinteren 2013-2014, lover at de skal fortsette i samme tempo.

– Vi satser på å holde det samme trykket i år, men det vil selvfølgelig være litt avhengig av værforholdene. Vi har fokus på dette fra starten nå slik at vi får tatt det ved roten, sier Arnfinn Eriksen, senior ingeniør hos Statens vegvesen, til VG.

– Hele vogntoget skal ha vinterdekk fra årsskiftet, sier Eriksen.

– Når kan dere holde igjen tunge kjøretøy?

– Utgangspunktet er at noen har fått et pålegg eller påbud som de ikke overholder og vi må være 110 prosent sikre på at de ikke kjører videre, sier Eriksen.

Vegvesenet kan uansett holde igjen biler som de mener ikke har tilstrekkelig veigrep.

– Vogntog må også medbringe minst syv kjettinger hvorav to er tilpasset hjulene på tilhengeren, sier Eriksen.

I forbindelse med prøveprosjektet med hjullåser på Sørlandet sist vinter, ble rundt 25 vogntog holdt igjen ved hjelp av hjullåser.

Det var rett før jul i fjor at Statens vegvesen på Sørlandet fikk åtte hjullåser i forbindelse med prøveordningen.

Man kan låse fast langt flere biler enn åtte siden man setter hjullås på det fremste og bakerste kjøretøyet og parkerer dem så tett langs et autovern eller annet slik at det ikke er mulig å kjøre ut.

Obligatorisk bombrikke

Fra 1. januar må også alle tunge kjøretøy, det vil si over 3500 kilo, ha en obligatorisk bompengebrikke.

Nesten to tredeler av utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger i Norge. Det gir en skjev konkurransesituasjon mellom norske og utenlandske transportører. Denne urimeligheten griper vi nå fatt i. Vi innfører fra 1. januar 2015 krav om obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy, som en del av regjeringens arbeid for ryddigere forhold innen veitransport.

Dette sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding i forbindelse med at det i statsråd 10. oktober ble fastsatt en ny forskrift med påbud om bruk av elektronisk betalingsenhet i motorvogner over 3500 kilo.

Les også

  1. Lanserer tungbil-ordbok

    Mange sier feilaktig trailer om lastebil. Men en «trailer» er tilhengeren til en trekkbil - og brukes ofte om trekkbil…
  2. Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

    Fire dagers storkontroller på fire grenseoverganger ga kjøreforbud for 36 prosent av alle tunge kjøretøy som ble tatt…
  3. Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong

    Regjeringen håper at man neste sesong kan bruke hjullås landet rundt for å sikre seg at sjåfører med trafikkfarlige…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Nå blir det umulig å stikke fra boten for lastebil-sjåførene

  2. Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

  3. Endelig kommer den - obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy

  4. Ap krever at vogntog uten vinterdekk må stoppes på grensen

  5. Norges Lastebileier-forbund mener millioner forsvinner i utenlandske Autopass-avtaler

  6. Vil stramme inn vinterdekk-kravene

Fra andre aviser

  1. Radikal forbedring hos østeuropeiske vogntog - klar forverring hos norske

    Aftenposten
  2. 45 sjåfører fikk 8000 kroner hver i bot

    Fædrelandsvennen
  3. Styrker trafikksikkerheten på vinterveiene

    Fædrelandsvennen
  4. Campingferien ryker med feil førerkort

    Aftenposten
  5. Over 20 vogntog fikk kjøreforbud: – Vi kunne tatt mange flere

    Fædrelandsvennen
  6. Kontrollerte 41 biler og tilhengere. 35 hadde mangler

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder