LAGER BATTERIER: Her er to Nissan-ansatte i ferd med å sette sammen moduler med litium ion batterier til en batteripakke i bilprodusentens fabrikk i Sunderland, England. Foto:Richard Rayner,

Volkswagen og Nissan: Varsler voldsom rekkeviddeøkning for elbiler

Elbilekspert: Nå sprekker feltet

SUNDERLAND (VG) To av verdens største bilprodusenter mener at det i løpet av noen år vil komme elbiler som får rekkevidde som matcher Teslas.

  • Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Men Toyota Norge avfeide denne uken bruk av elbiler til andre ting enn småkjøring i byen.

– Toyota har lagt elbil-ballen død. Elbiler er for kortere distanser og mindre biler, sa Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota i Norge til E24.

Her er Toyota og Hondas løsning på rekkeviddeangsten.

147.000 solgte Leaf

VG traff nylig Nissans sjef for elbiler i Europa, Jean Pierre Diernaz.

Nissan har per dags dato solgt mer enn 147.000 Leaf verden over. Dette gjør bilen til den mest solgte elbilen i verden noensinne. Elbil-sjefen i Nissan har en helt annen oppfatning av elbilens fremtid.

– Det vil bli langt bedre rekkevidde for Nissans elbiler bare i løpet av de neste årene, sier Diernaz.

Unngå fellene ved kjøp av brukt elbil (krever abonnement.)

Jobber med 40 mil

Toppsjefen i hele Nissan-Renault-konsernet, Carlos Ghosn, uttalte også nylig at «rekkeviddespørsmålet veldig snart ikke ville være et tema.»

I et intervju med en japansk tv-kanal røpet han at de jobbet med ny batteriteknologi som i løpet av kort tid vil gi rimelig prisede elbiler en rekkevidde på opptil 400 kilometer.

Også toppsjefen i Volkswagen, Martin Winterkorn, har troen på langt bedre rekkevidde på fremtidens elbiler. Under et foredrag i slutten av november sa han at han regnet med at ny batteriteknologi ville gi langt bedre rekkevidde.

– Jeg ser et stort potensiale i den nye batteriteknologien. Rekkevidden kan øke så mye som til 700 kilometer, sa han ifølge Bloomberg News.

Kjøpt seg opp i batteriselskap

Selskapet eier også blant annet Porsche og Audi.

Ifølge Bloomberg skal Volkswagen kjøpe en fem prosent eierandel i firmaet Quantum Scape Corp.

Dette firmaet skal jobbe med en teknologi som kan tredoble batterikapasiteten. Hverken Volkswagen eller QuantumScape har sålangt ønsket å kommentere investeringen.

Elektrisk Audi vil konkurrere med Tesla Model X

Flere internasjonale medier har meldt at en Audi Q8 kan komme med ren elektrisk drivlinje så tidlig som i 2017. Denne skal ifølge ryktene ha en rekkevidde som er god nok til å utfordre Tesla Model X.

–Hvis elbil skal bli mainstream må batteriene bli billigere, og de må inneholde mer energi. Det Volkswagen gjør nå er å kjøpe seg opp i neste generasjons batteriteknologi. Dette er kjempespennende, selv om det nok vil ta noen år før vi får se slike batterier i bilene våre, sier Ole Henrik Hannisdahl, elbilekspert og daglig leder i Grønn Kontakt.

HER ER MIRAI: Toyota presenterte i slutten av november sin hydrogenbil Mirai. Den skal ha en rekkevidde på 650 kilometer. Foto:AFPYoshikazu Tsuno,

– Sprekk i feltet

Han mener det på kort sikt er store muligheter for å videreutvikle dagens batteriteknologi slik at den blir billigere og bedre.

– Det vi ser nå er imidlertid en sprekk i feltet i troen på dette. Toyota sier at de ikke har tro på elbil utover de små bybilene med kortere rekkevidde. Nissan og Volkswagen velger å satse både på å videreutvikle elbilen og å følge med på hydrogen. De fleste produsentene holder fortsatt flere dører åpne, og det kan nok være lurt, sier Hannisdahl.

Flere går for hydrogenteknologi

Nylig presenterte Toyota sin første hydrogenbil for massemarkedet, Mirai.

HYDROGENKONSEPT: Volkwagen Golf stasjonsvogn Hymotion konsept ble vist frem på bilmessen i Los Angeles i slutten av november. Foto:REUTERSLucy Nicholson,

– Denne teknologien vil endre verden, dette er en gamechanger. Vi tror også at brenselcellene vil gå ned i pris, i høyere grad enn batteriene, sa informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen til E24 mandag.

Nå kommer de moderne elbilene med lengre rekkevidde (krever abonnement).

Nissan jobber også med en serieprodusert hydrogenbil. Honda har modellen FCX på veien for leasing i USA og Hyundai har modellen ix35 til salgs i Norge for 650.000 kroner.

Senest på den internasjonale bilmessen i Los Angeles i november viste også Volkswagen frem sitt Golf-konsept med hydrogendrift.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder