FEILSLÅTT: Franske myndigheter mener dieselsporet har vært feilslått og vil vri bilparken i retning bensinbiler. Her går trafikken på Champs-Elysèes i Paris. Foto:Jan Ovind,VG

Frankrike vil fase ut dieselbiler

Allerede neste år vil den franske regjeringen starte
med et system som klassifiserer den franske bilparken med sikte på gradvis å luke ut de uspiselige dieselbilene.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fem år gammel

– I Frankrike har vi lenge favorisert dieselmotoren. Det har vært feilslått, og vi vil progressivt snu dette, på en intelligent og pragmatisk måte, sa den franske statsministeren Manuel Valls denne uken, skriver bilbransjeavisen Automotive News.

I Frankrike er 80 prosent av bilene dieselbiler.

I Norge er andelen dieselbiler 45,1 prosent, av en totalbestand på cirka 2,5 millioner biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Lurer du på om du skal gå for bensin eller diese. Her får du svar.

Innfører dieselskatt

Klassifiseringen som skal rangere bilene etter utslipp i Frankrike skal på plass neste år. Dette skal gjøre det mulig for lokale myndigheter å nekte verstingene å kjøre inn i byen, skriver avisen. Det skal også innføres en drivstoffavgift som skal orientere nybilkjøperne mot bensinpumpene, på 2 eurocent (cirka 17 øre).

Avgiften ventes å bringe 807 millioner euro (i overkant av 7 milliarder kroner), inn i den franske statskassen, skriver Automotive News. Myndighetene vurderer også å finansiere et program som skal subsidiere oppgradering av de aller verste dieselmotorene til mindre forurensende utgaver.

Rene motorer på vei

– Dette virker overdrevent fordi nye dieselmotorer som tilfredsstiller Euro 6-kravene har tilnærmet null skadelig utslipp, sier teknisk direktør Bilimportørenes Landsforening, Tore Lillemork.

Euro 6-kravene til utslipp fra biler innføres gradvis fra september i år, i første omgang for typegodkjenning av nye bilmodeller.

Kravene til NOx-utslipp er skjerpet ytterligere. Likevel vil en dieselbil som tilfredsstiller Euro 6-kravene slippe ut mye mer NOx enn en bensinbil også etter at disse kravene er trådt i funksjon. Først fra september 2015 skal hver enkelt bil oppfylle Euro 6 ved første gangs registrering.

Norges Astma og allergiforbund ønsker at så mange som mulig skal velge elbiler og ladehybrider eller vanlige hybrider.

–Står du mellom å velge bensin eller diesel, velg en bil med bensinmotor. Den forurenser mindre lokalt, sier kommunikasjonsrådgiver Lene Gunvaldsen.

Avdelingsleder for transport i Zero, Kari Aasheim, mener både bensin og diesel må fases ut gradvis, fordi det må kuttes både lokalt og globalt utslipp fra transport.

– Vi tror på en kombinasjon av fordeler for ladbare biler, hydrogenbiler og biler på biodrivstoff med økt pris på de fossile alternativene er veien å gå. Forbud kan starte med nullutslippssoner i byene, fordi da rammer man trafikken der folk har reelle alternativer, opplyser Aasheim.

Ikke forbud i Oslo

I Oslo vedtok Bystyret i 2012 at det skulle bli forbudt å kjøre dieselbiler på riksveinettet på dager med mest forurensing. Dette kunne ramme opptil 87.000 eiere av biler med dieselmotor. I en undersøkelse utført av VG da, sa fire av ti dieselbileiere at de ville gi blaffen i et eventuelt forbud.

Men forslaget ble etter noen måneder grundig parkert av Statens vegvesen, blant annet med begrunnelsen at mye av trafikken måtte benytte riksveier til for å komme seg til sykehus, fergeterminaler og flyplass.

Dieselandelen synker i Norge

Dieselandelen på nyregistrerte biler hittil i år er 48,2 prosent, mens den i samme periode i 2013 var 52,5 prosent, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Andelen personbiler med dieselmotor steg raskt fra 2007, da myndighetene innførte CO2-komponent i engangsavgiften, noe som gjorde dieselbilene mye rimeligere.

Andelen dieselbiler var på et tidspunkt oppe i 75 prosent.

Ifølge Norges astma og allergiforbund (NAAF) forurenser en dieselbil mer enn 125 hybridbiler og 40 små bensinbiler hva NO2 angår (se faktaboks). Forbundet mener reduksjon av CO2-utslipp fortsatt er svært viktig, men at lokal forurensning er blitt glemt og nedprioritert. Etter hvert mot bedre vitende.

– Hverken friske mennesker eller astma- og allergirammede tåler NO2. Denne gassen er helseskadelig for alle og gir helsekonsekvenser innenfor sykdomsfelt som hjerte-kar, kreft, luftveissykdommer, allergi. Rapporter fra NILU har vist at selv med et forbud mot nysalg av dieselbiler fra 2015, vil vi slite hardt med å holde lovlig nivå på luftforurensning i 2025, opplyser kommunikasjonsrådgiver Lene Gunvaldsen.

Mer om

  1. Miljø
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. Krever at regjeringen struper dieselbilsalget

  2. Foreslår tredoblet bomavgift for dieselbiler i Oslo

  3. Forsker: – Kjøp elbil eller ladehybrid: Åpner for gratis bompassering for vanlige hybrider

  4. ** Slik startet avsløringen
    ** VW: Softwaren skal ikke påvirke oppførsel, forbruk eller utslipp: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

  5. Politiet: Nesten umulig å håndtere dieselbilforbud

  6. Pluss content

    Kan bli gratis i bommen for hybrid-eiere

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder