Like farlig å være trøtt som ruspåvirket i trafikken

Her går det nesten galt for stuptrøtt bilist

(VG Nett) 18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille.

  • Natalie Remøe Hansen

Artikkelen er over åtte år gammel

Videoen over viser en mann i 30-årene som kjører svært vinglete på E6 mellom Moss og Sarpsborg. Han streifer autovernet og kjører farlig nært andre biler i høy hastighet. Det er passasjeren i bilen bak som filmer den stadig mer risikable kjøringen.

Sjåføren ble stanset av politiet og bøtelagt. Han var ikke påvirket av alkohol. Han var bare trøtt. Hendelsen i helgen er ikke unik.

ADVARER: Avdelingsleder i trafikksikkerhet Guro Ranes. Foto: Statens vegvesen

- Slitne og søvnige sjåfører er en stor utfordring i trafikken, forteller Guro Ranes, avdelingsdirektør i trafikksikkerhet i Statens vegvesen til VG Nett.

Senest 25. mai i år meide en 22 år gammel bilist fra Sørum på Romerike ned tre kvinner. Mannen skal ha sovnet bak rattet.

Statens vegvesen har kartlagt årsakene til dødsulykker i trafikken. Der kommer det frem at trøtthet var en medvirkende faktor til at 27 personer omkom i 2010. Dette tilsvarer 14 prosent av alle dødsulykkene på norske veier.

- Det er et høyt tall som tilsier at trøtthet er årsaken til en betydelig andel av ulykkene, sier Ranes.

Statens vegvesens egen nettside kan du lese hele analysen av trafikkulykker fra 2010.

Straffbart

UP-sjef Runar Karlsen forteller at en søvnig sjåfør kan straffes på samme måte som en som er påvirket av rusmidler.

KAN STRAFFES: UP-sjef Runar Karlsen forteller at trøtte sjåfører kan straffes med ett års ubetinget fengsel. Foto: Politiet

- Trøtte sjåfører som kjører uaktsomt kan straffes med opp til ett års ubetinget fengsel, sier han og legger til at fengselsstraff tilhører sjeldenhetene ettersom trøtthet ikke kan måles i blodet.

Mange trøtte sjåfører tyr til kaffe, høy musikk eller vidåpne bilvinduer. Ifølge både Statens vegvesen og politiet er dette bortkastet.

- Den eneste medisinen er søvn. Finn et trygt sted du kan stanse og sov litt. Det er livsfarlig å fortsette, sier UP-sjefen.

Stopp og sov

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, er enig i at man må stanse bilen når øyelokkene kjennes tunge.

- Reaksjonsevnen svekkes betraktelig når du blir trøtt og du fanger ikke opp potensielt farlige situasjoner. Da må du stanse for å legge deg tilbake i setet og blunde, forteller hun og legger til at søvnige og slitne sjåfører er livsfarlige i trafikken - både for seg selv og andre.

NAFs egen nettside kan du lese mer om trafikksikkerhet på norske veier.

Direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, er også enig i at en såkalt «powernap» er den eneste løsningen:

FARLIG: Den trøtte føreren utfører farlige forbikjøringer nært andre biler. Foto: Privat

- Hyppige pauser med 10 til 15-minutters søvn er den mest effektive måten å bli opplagt igjen, sier hun.

Tretthet sammenliknes med promille

18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille. Går du 24 timer uten søvn kan det sammenliknes med å ha 1 i promille.

- Det er like risikofylt å kjøre uten søvn som å kjøre med promille. Trøtthet hører overhode ikke sammen med bilkjøring, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Hun mener sjåfører er mer bevisste på ikke å ha noe innabords enn å være tilstrekkelig uthvilt.

- Alkohol kan måles, det kan ikke trøtthet. Men er man ærlig med seg selv merker man at reaksjonsevnen blir svært treg, sier hun.

Det er om sommeren vi er mest utsatt for tunge øyelokk i trafikken.

- Varmen gjør oss trøtte og vi forflytter oss mest om sommeren, gjerne på lengre og mindre kjente strekninger enn vanlig, forteller Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

Les også

  1. Ikke alvorlig for skadde fotballtilskuere: Sovnet bak rattet - meide ned tilskuerne

    Tre kvinner ble skadd da en bil kjørte ut av veien og traff tilskuere på en fotballkamp.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. 1 av 5 har kommet over i motgående  kjørefelt

  2. Ferske ulykkestall fra Statens vegvesen: Derfor skjer dødsulykkene

  3. Færre ungdommer mister livet i trafikken

  4. Dårlige veier medvirket til hver tredje dødsulykke

  5. Flere tas for ruskjøring

Fra andre aviser

  1. 40 prosent av dødsulykker skjer i jobb

    Aftenposten
  2. Vær trygg på veien i sommer

    Fædrelandsvennen
  3. Hordaland verst på dødsulykker på veiene så langt i år

    Bergens Tidende
  4. 1975: 41 døde i Oslo-trafikken. 2019: Én død i trafikken.

    Aftenposten
  5. Møtefrie veier i sneglefart

    Bergens Tidende
  6. Åtte drept i trafikken på Sørlandet i 2019: – Altfor mange

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder