Se, den kjører selv!: VG krysser Tokyo i selvkjørende bil!

Frykter hacking kan ødelegge for fremtidsbilen

Tror på 54 millioner selvkjørende biler om 20 år

TOKYO (VG) I 100 km/t suser vi igjennom den tett trafikkerte millionbyen Tokyo i en selvkjørende Lexus. Helt av seg selv skifter bilen uanfektet felt mellom store trailere og finner selv avkjøringen fra motorveien.

  • Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Om den internasjonale bilutstillingen i Tokyo skulle vært oppsummert med ett ord er det autonom – eller selvkjørende. Samtlige av de japanske produsentene, fra Lexus og Toyota til Honda, Nissan og Mitsubishi, har varslet at allerede i 2020 ville de ha helt eller delvis selvkjørende biler for salg.

El-bestselger blir helt ny: Her er fremtidens Nissan Leaf

– Det store gjennombruddet er at teknologien nå har blitt så god at biler kan være selvstyrende i høye hastigheter og i interaksjon med trafikanter på en trygg måte, sier seniorforsker ved SINTEF og ekspert på temaet, Gunnar D. Jenssen.

FORSØKSBILEN: Foruten sensorene i spoileren bak ser den selvkjørende bilen ut som en hvilken som helst Lexus. Deler av teknologien i bilen skal tas i bruk blant andre i nye Toyota Prius. Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG

Årstallet er nok neppe tilfeldig valgt. Japanske myndigheter har nemlig allerede kringkastet sine planer for å ha selvkjørende biler som suser rundt på hovedstadens veier når de arrangerer sommer-OL det samme året.

Også alle de andre store bilprodusentene jobber også intenst for å få bilene til å kjøre helt uten hjelp av sjåføren.

Sjekk denne: P-pute varsler deg om ledig parkeringsplass

100 selvkjørende Volvoer i Göteborg

I Göteborg har Volvo varslet at de vil ha hele 100 selvkjørende biler med vanlige brukere i løpet av 2017. Googles autonome biler har allerede tilbakelagt mer enn 1,6 millioner kilometer på amerikanske veier.

– Om 20 år vil en «ikke-autonom» bil være det samme som å eie en hest, sa Tesla-gründer Elon Musk på et aksjonærmøte forrige uke.

Les: Slik gikk da VG testet selvkjørende Volvo i Göteborg

Han tror nye biler produsert om 15–20 år i stor grad vil være autonome.

VG fikk oppleve både en selvkjørende Honda på bane og en modifisert Lexus GS i tett motorveitrafikk. Sjåføren holdt under begge prøvekjøringene foten nær bremsepedalen og hendene like ved rattet.

– Den første generasjonen autonome kjøretøy er selvstyrende men føreren har fortsatt det juridiske ansvaret og må kunne ta over styringen om nødvendig, forklarer seniorforskeren ved SINTEF.

BILENS VALG: På en stor sentralt plassert skjerm gir Toyotas «Highway Teammate-system» beskjed om sine valg og mulige utfordringer som sjåføren må følge med på. Her blir forbipasserende biler, avkjøringer og lignende merket. Foto: Yuya Shino , Reuters

I det Lexusen blinker inn på Shuto Expressway, via påkjøringsrampen, varsles føreren via en skjerm i midtkonsollen at autonom kjøring er tilgjengelig.

Ved et trykk på en knapp på rattet så er bilen «på egen hånd.» Kjøringen skjer helt uten rykk og napp. Det går opp i hastigheter på rundt 100 km/t på langstrekkene og ned mot 20 km/t i småskarpe kurver. Rattutslagene er små og godt planlagte fra bilens side.

Fikk du med deg denne: Slik blir din nye bilhverdag

Ikke noe «rykk og napp»

Mens trailere og personbiler suser forbi foretar Lexusen med den største selvfølgelighet sine valg. Vi sender et blikk mot sjåføren og ser at han fremdeles holder hendene borte fra rattet.

Ja det er faktisk sant: Blind mann kjører

Ved hjelp av en rekke sensorer plassert rundt bilen og en styring som ikke lenger er mekanisk, men som skjer ved hjelp av signaler gjennom kabler, både styrer, bremser og gasser bilen av seg selv. Det finnes selvsagt også forskjellige løsninger hos merkene for å lese hindringer som fotgjengere og lignende.

VANLIG TRAFIKK: Motorveien, Shuto Expressway, var selvsagt nøye kartlagt før prøvekjøringen. Samtidig var den vanlige trafikken der og ga bilen utfordringer med å møte menneskelige sjåfører hele tiden. Foto: Yoshikazu Tsuno , Afp

Toyota/ Lexus-systemet skal i første omgang muliggjøre selvkjøring på motorveien. I det bilen svinger av denne, ned i sentrum, slås systemet tilbake til «manuelt modus.» Systemet er planlagt lansert i 2020.

– 54 millioner selvkjørende biler i 2035

Ifølge en rapport fra det internasjonale analysebyrået IHS vil selvkjørende biler med sjåførassistanse være en realitet i løpet av ti år. Rundt 2030 mener de vi kan ha helt selvkjørende biler for salg. I 2035 ser de for seg at hele 54 millioner biler ruller rund over hele jorden, helt uten sjåførassistanse. Det vil i så fall bety at en av ti solgte nybiler det året er helt autonome (selvkjørende.)

– Det er mange fordeler med selvkjørende biler for samfunnet, sjåføren og fotgjengerne. Ulykkesfrekvensen vil gå ned til nesten null, køer og luftforurensing vil det også bli mye mindre av, sier IHS Automotive senioranalytiker, Jeremy Carlson.

Han er en av forfatterne av ett stort studium om de selvkjørende bilenes fremtid.

TOKYO MOTOR SHOW 2015. SELVKJØRENDE TEKNOLOGI Sensorer og radarer fra Bosch på en selvkjørende bil Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT/VG Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG

VG kjørte også en selvkjørende prototyp-Honda på en lukket men svingete bane. I hastigheter opp mot 120 km/t med hvinende dekk, satt sjåføren med hendene på fanget mens bilen gjorde jobben.

Bilen var forhåndsprogrammert på både fart og styring. Banen var målt og analysert med millimeterpresisjon for å gi bilen alt det den trengte av informasjon.

For de med fet lommebok: Slik er fremtidens Luksus-Mercedes

Såkalt autonome egenskaper i biler er allerede i dag vanlig på flere modeller. Nye biler leser kantlinjene på veien og tar i noen tilfeller forsiktig og midlertidig over styringen, de oppdager bilen som bråstopper foran og nødbremser lynraskt eller ser «i sideblikket» fotgjengeren som er på vei rett ut i veibanen.

Den adaptive cruisekontrollen sørger også for at du holder avstanden til bilen foran, både på landeveiscruising og i køkjøring.

Det neste steget blir således helt naturlig. Bilene kobles opp mot en sky av informasjon, i flere tilfeller skal også bilene kommuniserer også med hverandre, for å ha informasjon nok til helt å ta over sjåførjobben.

UTEN HENDER: Sjåføren sitter hele tiden klar med hendene bare få centimeter fra rattet. Foten er heller ikke mange tiendedels sekunder unna bremsen. Teknologien er fremdeles på forsøksstadiet. Foto: Yuya Shino , Reuters

– Den selvkjørende bilen selv har begrenset rekkevidde på sine sensorer og ser ikke rundt svingen eller alle andre på vei inn i et kryss om det er sikthinder. Her må veimyndighetene komme på banen med løsninger, sier Sintef-forsker Gunnar D. Jenssen.

Mer juridiske enn tekniske utfordringer

Ingen av de store bilprodusentene i dag har sagt noe om når helt autonome biler, hvor du kan snu forsetet rundt og la rattet forsvinne, kan bli en realitet.

Det er nemlig minst to vesentlige punkter som er utfordrende, før dette blir et massemarkedsfenomen.

220 KM/T UTEN FØRER: Denne førerløse konseptbilen Audi RS7 presterte i fjor en rask runde på den berømte Hockenheim Ring uten sjåfør i bilen. Topphastigheten på den 560 hk sterke bilen skal ha vært 220 km/t. Foto: PRODUSENTEN Foto: ,

Det ene er rent juridisk: Hvis en bilprodusent lover deg en helt selvkjørende bil som ikke piper og sier fra hvis dine hender ikke har rørt rattet i løpet av ti-femten sekunder, mener mange at de også sitter med det juridiske og finansielle ansvaret dersom du krasjer. Det tar med andre ord fra deg som sjåfør og lemper det over på produsenten. Det synes bilprodusentene selvsagt lite om.

Les også: Førerløs bil med fartsrekord

Det andre punktet handler om kartverk og realtidsdata. For at en bil skal kunne klare å lese komplekse trafikksituasjoner, for eksempel i en bykjerne med mye å holde styr på, må dataene den til enhver tid bruker for å orientere seg, være langt bedre enn dagens GPS kartverk.

Bilektronikkgiganten Bosch er blant de mange som jobber med kartdataene. De har inngått et samarbeid med kartprodusenten TomTom for å løse dette.

– Bare med høypresisjonskart kan autonom kjøring bli en realitet i 2020. Mot slutten av 2015 vil vi ha slike kart for alle motorveiene og de motorveilignende veiene i Tyskland, sa visepresident i TomTom, Jaan Maarten de Vries, tidlig i høst.

LANGT FREM I TID: Selv om bilene blir selvkjørende, mener ekspertene at det ligger lengre frem i tid enn 2020, før vi kan sette oss ned og snu sjåførsetet. Her er det Rinspeed Tesla konsept som ble vist frem med en slik løsning under bilmessen i Genève i fjor. Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG

Denne kartleggingen vil fortsette i resten av Europa og Nord-Amerika.

Frykter hacking av selvkjørende biler

En annen ting som flere eksperter har trukket frem er faren for hacking. Uvedkommende kan rett og slett ta over bilens system og fjernstyre den, som med en datamaskin. Det skal ikke mye fantasi til å se for seg en bråstopp i interessen for selvkjørende biler blant forbrukerne om noe slikt skulle inntreffe.

Les: Avdekket alvorlig sikkerhetshull på 2,2 millioner BMWer

– En uheldig hendelse kan potensielt redusere folks aksept for selvkjørende teknologi kraftig tilbake. Dette er noe av grunnen til at bilindustrien bruker tid på systemene sine, sier IHS-analytiker Jeremy Carlson.

I et studium som universitetet i Michigan i USA nylig publiserte dukket ytterligere en problemstilling opp, i alle fall i de innledende årene. Der har forskerne nemlig analysert alle data fra Googles selvkjørende biler.

Les også: Planlegger selvkjørende vogntog!

Der gikk det frem at de faktisk hadde en økt hyppighet av ulykker, sammenlignet med tradisjonelle biler med samme kjørelengde.

Samtlige av ulykkene var imidlertid den føreren av den andre bilen, den med en menneskelig sjåfør, sin skyld. Den autonome bilen gjorde alt etter boken.

En av forskerne bak undersøkelsen, Brandon Schoettle, la frem en mulig medvirkende årsak til konklusjonen: Oppførselen til en selvkjørende bil overrasket rett og slett de tradisjonelle sjåførene. Disses tidligere erfaring var jo å samhandle med andre, kanskje ikke alltid fullt så rasjonelle, mennesker i trafikken.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder