SKAL IKKE SKYTA FRA HOFTA: Vi skal være resolutte når det kreves, men vi skal ikke skyte fra hofta. Det er viktigere å gjøre ting riktig, enn å være raske nå, sa den nye VW-sjefen Matthias Müller på den første pressekonferansen i forbindelse med et kvartalsresultat etter at dieseljukset ble avslørt. Her er han på bilutstillingen i Frankfurt bare dager før jukset ble kjent i september i i år. Da var han Porsche-sjef. Foto: AFP Odd Andersen , Afp

Dieselskandalen: Ny VW-sjef: Juksemakerne skal finnes og straffes nådeløst

Den nye VW-toppsjefen skal styre konsernet i en ny retning. Han vil ha ledelsen ned på jorden og røske opp i styrerom. – Og de som står bak jukset skal finnes og straffes nådeløst, sa han.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det sa den nye den nye styreformannen i Volkswagen Group (VW AG), Matthias Müller på pressekonferansen for selskapet i ettermiddag. Volkswagen la tidligere i dag frem et historisk lavt kvartalsresultat, med et tap på 3,48 milliarder euro (32 milliarder kroner). I fjor var det 3,23 milliarder kroner i pluss.

Forståsegpåere som varslet skrekkregning etter dieseljukset fikk rett.

– Kostnadene er en enorm byrde, men vi har en solid økonomisk plattform for å takle krisen. Det er satt av penger i fond, og vil gå utover det opprinnelige estimatet på 6,5 milliarder euro (cirka 60 milliarder kroner). Når vi nå er iherdig med å skaffe oss bedre oversikt, vil vi øke avsetningene, sa styremedlem og finanssjef Frank Witter på pressekonferansen, den første om «tingenes tilstand» etter at jukset med utslippene på nesten 11 millioner biler verden over ble avslørt.

Kina-besøk

Den nye Volkswagen-sjefen, Matthias Müller kunne ikke svare på spørsmålet «hele verden» venter på: Når den tekniske løsningen er klar, og hva den er. I stedet varslet han fem topp-prioriteringer for selskapet fremover.

– Det er det jeg rekker før jeg nå må et fly til Kina sammen med forbundskansler Angela Merkel, sa Müller. Han startet med å beklage overfor kundene at oppimot 11 millioner biler var designet for å optimalisere NOx-utslippet under tester på dynamometer.

Müllers fempunktsplan er nå å endre både tankesett, beslutningsprosesser og retning for selskapet med 600.000 ansatte:

* Hjelpe kundene.

– Vi skal finne effektive tekniske løsninger for bilene og kommunisere godt med bileierne. Vi jobber dag og natt med det. Tilbakekallingen starter i januar 2016.

* Avsløre hva som er skjedd.

– Eksperter og myndigheter vil undersøke hva som er skjedd og hvordan det kunne skje. Det vil ta litt tid, for her må vi være nøye, sa Müller, som på pressekonferansen gjorde det klart at selskapet skal være nådeløse i å straffe de ansvarlige. Han la også til at det er viktig å lære av det som har skjedd for at det ikke skal skje igjen.

* Nye strukturer og nytt tankesett.

– Vi kan ikke styre selskapet med gårsdagens struktur, uansett hvor mye suksessfullt det var. Ansvar og ledelse må desentraliseres. Vi må ned på jorden, være raskere, mer pragmatiske og mer åpne.

* Ny kurs.

– Strategien for 2018 må videreutvikles. Men verden og bilindustrien endres, og vi må ha en ny strategi for 2020–2025.

Sjekk: Er din bil rammet? Tast inn bilnummer her.

Les også: Biler som ikke blir reparert risikerer avskilting.

Flere elbiler

– Vi må gå gjennom porteføljen vår på over 300 bilmodeller. Men en ting er sikkert, det kommer flere elbiler, sa Müller. Han understreker at han ikke kommer til å parkere nyvinninger som Audi Quattro Concept og Porsche Mission e.

For ett år siden la VW AG frem sin nye femårsplan. Den innebar blant annet målet fra åtte år siden om å bli den største bilprodusenten i verden innen 2018. Vi vil fortsette å investere i fremtiden for å bli ledende miljømessig og økonomisk, med de beste og mest bærekraftige produktene, sa daværende styreformann i Volkswagen, Marin Winterkorn, ifølge E24. De neste fem årene var planen å investere 721 milliarder kroner for å oppnå disse målene.

Nå tones betydningen av størrelsen noe ned

– Størrelse er viktig, men om vi selger 100.000 flere eller færre biler enn en konkurrent betyr ingenting. Vi vil bedre produktkvaliteten og bærekraften.

Denne uken kom det en melding fra nyhetsbyrået Bloomberg om at Toyota gjenerobrer nummer 1-posisjonen for bilsalg verden.

Det norske oljefondet satt ved årsskiftet på Volkswagen-aksjer fornærmere 10 milliarder kroner og eide 1,22 prosent av den kriserammede bilgiganten.

Samleside: Dieselskandalen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder