SLIK SER DEN UT: En VW-mekaniker jobber med reparasjonen av 1,6-litersdieselen som blant annet omfatter å sette inn en slags «luftstrømsretter», som skal forbedre lufttinnsuget og gi mer effektiv forbrenning av drivstoffet, som igjen skal føre til å sette utslippene i henhold til kravene. Foto: Volkswagen AG

Full krangel om norsk dieselsøksmål mot VW

Forbrukerrådet advarer bileiere som er rammet av Volkswagens dieseljuks mot å inngå avtale om gruppesøksmål.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Forbrukernes vaktbikkje har fått en del henvendelser fra bileiere som er blitt kontaktet av firmaet Klagehjelp i Haugesund. De tilbyr «en mulighet for å motta kompensasjon», slik de skriver i brevet mange bileiere har mottatt.

For å være med, må man nå betale 1640 kroner.

– Selskapet opptrer spekulativt og unødvendig. Mange har ringt oss og spurt om råd. Dette vil vi advare mot, sier Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes til VG.

Også tidligere har Forbrukerrådet vært kritiske til Klagehjelp.

Les også: Advarer mot selskapet bak Acta-klagekjøret

Uforstående til advarslene

Klagehjelp sier på sin side at de bare vil hjelpe bileierne.

DAGLIG LEDER: Dag Rune Flåten i firmaet Klagehjelp, som i 2014 hadde driftsinntekter på rundt 16 millioner kroner og et resultat før skatt på 2,3 millioner. Foto: PRIVAT

Firmaet, som finner fram til dieselbil-eierne ved hjelp av motorvognregisteret, mener det bør være mulig også for norske bileiere å få erstatning og stiller seg uforstående til advarslene eller at de skal være spekulative.

– Kunden har fått et annet produkt enn det han betalte for. Det er greit at Forbrukerrådet og NAF har gjort seg opp en mening, men det finnes norske jurister som er av en annen oppfatning og som mener det er rom for å få kompensasjon, sier Dag Rune Flåten, daglig leder i Klagehjelp, til VG.

Hans målsetting er å få med seg 7500 bileiere, men regner med at de også vil gå videre med saken selv om de bare skulle komme opp i 3–4000.

– Vi håper Volkswagen får en smekk slik at de tenker seg om en annen gang før de setter i gang med utbredt og systematisk juks, sier Flåten.

Les også: Kjempesum til amerikanske bileiere – «småpenger» igjen til resten

Satt av 150 milliarder

Skandalepregede Volkswagen har satt av rundt 150 milliarder kroner til å dekke alle utgiftene i forbindelse med dieseljuks-skandalen som ble avdekket i fjor. Nesten alle disse pengene skal etter planen gå til deres amerikanske kunder. Dette til tross for at VW selger mange flere biler i Europa enn i USA.

– Men norsk lov er annerledes enn amerikansk og kanadisk lov. I Norge står retten til å utbedre en mangel veldig sterkt. Derfor er sannsynligheten for å få en erstatning liten, sier Flønes i Forbrukerrådet.

Importøren av bilene det er jukset med, Harald A. Møller, har lovet at de kostnadsfritt skal utbedre bilene som slipper ut mer enn hva bileier var forespeilet.

– Vår dialog med importøren har så langt vært tilfredsstillende. Mener du som eier at du har krav på noe mer etter at bilen er utbedret, kan du klage til oss i Forbrukerrådet. Våre jurister vil gjøre jobben gratis, sier Flønes.

Les også: Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset

KRITISK: Ingeborg Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Også NAF har blitt kontaktet av medlemmer som har fått henvendelser fra Klagehjelp.

– Klagehjelp skaper en forventning om mulig erstatning som vi mener det ikke er grunnlag for etter norsk lov, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Klagehjelp er uenige i at de skaper en urealistisk forventning.

– Risikoen for kunden er begrenset siden du får igjen 80 prosent av beløpet hvis vi ikke greier å tromme sammen tilstrekkelig mange, sier Flåten.

Husker du? Slik avslørte de dieseljukset

Ifølge kontrakten, som VG har sett, får man igjen hele beløpet dersom det ikke blir noe søksmål, selv om Klagehjelp skulle ha fått med tilstrekkelig mange.

Torsdag fremgår det av Klagehjelps nettside at 1175 personer har registrert seg for å bli med på et søksmål. Disse har fått faktura, men ikke alle har betalt ennå.

Så langt har rundt 6000 personer blitt forsøkt kontaktet av Klagehjelp enten via telefon eller per brev. Firmaet har ennå ikke hyret en advokat til å ta saken.

Kronologisk samleside om utslipps-jukset: Dieselskandalen

Har bare reparert rundt 7000 av 147.000 biler

Oppsummeringen hos den norske importøren Harald A. Møller viste at det totale antallet biler det er jukset med, er 147.139. Disse fordeler seg på 77.580 Volkswagen, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy.

Se tabell over hvilke bilmodeller som er rammet her.

Først nærmere jul i fjor ble det klart hva som måtte til for å utbedre bilene, og reparasjonstakten i den gigantiske tilbakekallingsaksjonen.

Norske trafikkmyndigheter har klassifisert reparasjonene som en serviceoppgradering, og ikke en tilbakekallingsaksjon. Sistnevnte gjør at det er frivillig oppgradering. Bilen er ikke farlig å kjøre eller å bruke.

Direktør servicemarked hos Harald A. Møller, Arne Lyslo Kristiansen, sier at de imidlertid forholder seg til en høyest mulig gjennomføringsgrad etter Vegdirektoratets ønske, og kaller inn alle kjente eiere til «Oppgradering EA189» eller «Norges største gruppearbeid», som kampanjen kalles internt i organisasjonen.

Eierne registrerer seg selv og velger time på verkstedet, som å bestille en tannlegetime. Importøren tror at et sted mellom 80 og 90 prosent av eierne velger å booke time på verksted for å få utbedret bilen.

Status ved utgangen av august er at reparasjonene er nå at Harald A. Møller har software til 29.000 biler. 7330 biler er oppgradert.

Les også: Vant flere miljøpriser med juksemotoren.

Økokrim begynte i fjor å undersøke dieselskandalen i Norge. Der ligger saken fortsatt til undersøkelse, opplyser førstestatsadvokat Marianne Bender i Økokrim til VG.

– Vi har ikke fattet noen konklusjon ennå. Vi avventer blant annet undersøkelser fra biltilsynet i Tyskland, sier Bender.

Hun forteller at hun ikke vet når disse undersøkelsene er ferdige. Statsadvokaten opplyser at Økokrim har vært i kontakt med tysk påtalemyndighet i forbindelse med arbeidet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder