KAN BLI MORSK: Porsche 911 Carrera kan være både kultivert og er utrolig kjørbar og letthåndterlig. Når du ønsker rask aks og høy hastighet trår turboene til, slik at bilen kan bli både morsk og sinna. Her er den helt nye modellen. Foto: Produsent ,

Porsche-revolusjonen

TENERIFE (VG) Nye Porsche 911 er ikke bare ansiktsløftet, men får helt nye organer. Motoren på sportsbil-ikonet er nedskalert og har fått turboer. For noen er det som å banne i kirken.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Siden 911 ble vist i 1963 har Porsche (som siden 2009 har vært en del av Volkswagen-konsernet), tviholdt på den gamle oppskriften på flaggskipets ikoniske Carrera-modeller: Naturlig pustende bensinmotor der du må hvine på høyt turtall for å nå motorens ekstatiske punkt. Den kanskje største revolusjonen i modellens historie har ikke gått upåaktet hen.

Kort fortalt er det slik at en del «purister» mener gamlemotoren er best. Ifølge Porsche ble det også fort utsolgt på utgående modell da det ble kjent at de ville havne på «turbokjøret».

– Er det et karakterdrap på ikonet? Bør noen ringe 911?

– Absolutt ikke. Dette er tilpasning til samfunnskravene. Hver 911-generasjon er en forfining av konseptet med tanke på forbruk, ytelser, støy og moderne førerstøttesystemer. Det er innlysende at Porsche downsizer motorene og innfører teknologi som sylinderkutt og turbolading, sier Sven Furuly, redaktør og publisher av den norske utgaven av Auto motor und sport. Han har medlemsnummer 1 (av ca. 2200) i den 35 år gamle Porsche Club Norge, og er æresmedlem. Han forteller at Porsche sammen med BMW og Saab var tidlig ute med turbo, på 70-tallet. Porsche brukte teknologien i racing og etter hvert i 911 Turbo-modellen, Saab hadde ikke penger til å utvikle nye motorer, men trengte mer effekt.

Les prøvekjøringen av nye Porsche 911 her.

ET SUG: Sven Furuly, Porsche-klubbens medlem nummer 1 så sin første Porsche, en 356 Coupe fra femtitallet som 16-åring og ble livsvarig forelsket. Siden har han eid 15 Porscher. Her er han i en av dem, en 911 Carrera Targa fra 2013. – Både Ferrari og Lamborghini er supre biler å kjøre, men når jeg sitter bak rattet i en Porsche, kjenner jeg at dette viruset har festet seg i kroppen for alltid. Foto: Privat ,

Skyver på med luft

Turbo er et lite turbinhjul ikke ulikt det man brukte i vassdrag, der eksosen spinner hjulet opp i en høy hastighet. Turbinbladene skyver luft inn i motoren og lager et overtrykk. Jo høyere trykk, jo kjappere skjer ting i motoren og jo mer yter den, forklarer VGs bilekspert Dag Edvardsen.

Porsche hevder at den nye motorserien i 911 Carrera og Carrera S med dobbel-turbo har rundt 12 prosent lavere utslipp enn dagens motorer. Slagvolumet er redusert fra 3,4 og 3,8 liter til 3,0 liter. Begge har imidlertid fått 20 hestekrefter ekstra. 911 Carrera har 370 hk (1,4 millioner kroner) og Carrera S har 420 hk (1,6 millioner kr.). Dreiemomentet (skyvekraften) har også økt, og den doble turboen sørger for at det er trøkk på både høyt og lavt turtall.


– Det er den eneste muligheten for å nå avgasskrav som stadig kommer. Det er bare fordeler med turbo, sier Trygve «Turbo-Karlsen» Karlsen. Han driver firmaet Turbo Teknikk i Mjøndalen.

NAF er ikke helt enige i det siste. De har en del klager fra bileiere med turbohavari. – Turboen gjør motoren sterk og fleksibel, men den er også utsatt for slitasje og er avhengig av godt vedlikehold. Spesielt viktig er det med oljeskift. En turbo kan ryke fra 150 000 kilometer og koster normalt 15 000–20 000 kroner, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Sjekk her om din bil kan bruke den nye fornybar-dieselen – som også er billigere.

Artikkelen fortsetter.

Fenomenalt samspill

– Hva er det med 911?

– Etter min mening er det å sette seg bak i rattet i en 911 som å ta på seg et par kjempegode løpesko. De sitter som støpt, klemmer der de skal og gir en følelse av grenseløshet, sier Sven Furuly. Det er et fenomenalt samspill mellom fører og maskin, mener han.

Men det har ikke alltid vært sånn. På de gamle 911-modellene kom «rumpa som en slegge». – Det var Porsches akilleshæl med en uerfaren eller overmodig fører bak rattet. Den snurret ut av veien med hekken først. Nå har den systemer som hjelper føreren, blant annet medstyrende bakaksel. Dessuten er akselavstanden lengre og overhenget kortere. Bilen er dermed bedre balansert og grensene for hva den klarer er flyttet langt.

– Ingen dårlige trekk?

– Det er dyr å kjøpe og vedlikeholde. Men dette reflekteres også i bruktbilprisene.

Les også: Splitter nye megayacht på besøk i Oslo.

HELE REKKA: Den aller første 911-modellen ble vist i 1963, på bilutstillingen i Frankfurt (den grønne foran til venstre). Bak Ur-modellen står, F-modell, 964, 993, 996, 997 og 991. Til høyre står den nye, 991, versjon II. Foto: Produsent ,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder