I FARTA: Stilsikker, robus og gode kjøreegenskaper er en merkelapp det er lett å sette på Hyundai Tucson. Foto: Jan Petter Lynau ,

Test av Hyundai Tucson: Solid debut

Her kommer en suser fra Sør-Korea, en svært stillegående og praktisk SUV som også leverer veldig gode kjøreegenskaper.

  • Hanne Hattrem
  • Audun Bergerud (Teknisk konsulent/NAF)
  • Jan Petter Lynau (foto)

5 av 6

Sånn rent «geografisk» er det en solid og amerikansk doning, både i fremtoning og sjel vi setter oss inn i.

Fronten er bastant, det er raus plastbeskyttelse rundt hele bilen, og linjeføringen gjør at sikten bakover er noe dårlig. Veldig typisk SUV i denne klassen, med andre ord.

Familie-SUV-segmenet ledes av Mitsubishi Outlander med 3867 solgte eksemplarer, Toyota RAV4 (3706) Mazda CX-5 (3087), og Nissan Qashqai (3795), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Salgsmålet for Tucson var 600 ut 2015 og 2000 eksemplarer 2016. Per uke 51 var det registrert 650 eksemplarer.

Tallene er oppdatert etter at artikkelen ble publisert første gang i oktober.

Importøren selv er ikke sikre på om majoriteten vil velge fire- eller forhjulstrekk.

Bilen leveres også med bensinmotor på 132/177 hk eller en diesel på 136. Det er denne testbilen vi har kjørt – med automatgir og firehjulsdrift: I sin beste skrud blir prislappen over nesten 460 000 kroner, før leveringsomkostninger. Det er noe mer enn sammenliknbar Mazda CX-5, men godt under sammenliknbar Toyota RAV4.

Vi har kjørt bilen i duell mot en annen nykommer-SUV, Renault Kadjar. Les testen her!

Les: Slik blir Volkswagen reparasjonsaksjon etter dieseljukset

Solid comeback

Hyundai Tucson gjør et solid comeback, etter en generasjon som iX35:

– Dette er en av årets beste nylanseringer for familien, en bil som kan ta opp kampen mot Mazda CX-5, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Han trekker frem høyt utstyrsnivå, gode kjøreegenskaper, stor bagasjeplass og god plastbeskyttelse langs hele karosseriet som noen av bilens beste egenskaper.

Støynivået er dessuten svært behagelig – overraskende bra, er VG og NAFs konklusjon. Femmeren er svak, og det må et høy prisnivå ta skylda for.

– Men, påpeker han, – Hyundai har fjernet sin klasseledende garanti på sju år. Det er ikke bra fra et eierperspektiv. Automatisk nødbrems burde vært standard på alle modeller, og ikke bare de best utstyrte. Konkurrentene har heller ikke dette, en linje Volkswagen for øvrig har kjørt lenge.

Les de beste biltipsene på VG Pluss (krever abonnement)

* Her er 15 knallgode leasingbilkupp!

* Stor test av de seks rimeligste ladbare hybridene!

Godt utstyrt

Tilgjengelig utstyr er ellers mye og moderne: Parkeringsassistent for både luke- og vanlig parkering, filskiftvarsler, kryssende trafikk-varsler, blindsonevarlser og oppvarmet ratt.

Det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler å styre unna de to laveste utstyrsnivåene. Utenom er de resterende utstyrsnivåene og motoralternativene vurdert som like gode valg med hensyn til bruktverdi. Velg metallic (5900 kr).

5 av 6

Førermiljø:

Praktisk førermiljø, med gode seter og topp sittestilling. A-stolpene tar noe sikt. Litt dårlig sikt bak til siden. Veldig bra mht støy! Oversiktlig dashbord, lettlest skjerm og fint ryggekamera.

5 av 6

Kjøreegenskaper:

Meget bra i denne klassen. Bilen har presis fin styring og passe stiv men komfortabel avfjæring, lettkjørt! Motoren trekker greit, og automatgiret er fint avstemt med motoren.

5 av 6

Plass:

Ikke like mye plass i bagasjen som i Toyota RAV4, men ikke mye om å gjøre. Bra plass i baksetet, og flatt gulv med bakseteryggen nede. Har reservehjul.

3 av 6

Miljø:

Euro 6-motorer. Diesel oppgitt til snitt 0,52 l/mil med manuell – 0,48 l/mil med automat. Vårt forbruk i testperioden med blandet kjøring ble 0.7 l/mil.

Sikkerhet: -

Ikke testet i EuroNCAP ennå. Automatisk nødbrems kun standard på den aller best utstyrte modellen. Koster 25.000 kr (i pakke med en del annet).

Etter at artikkelen ble publisert for første gang i oktober er bilen kollisjonstestet har bilen fått fem av fem stjerner i EuroNCAP.

4 av 6

Å eie:

Bruktverdi e/4 år/60.000 km: Fire av seks poeng både ift klasse og markedet generelt, litt over snitt. Driftskostnad beregnet til ca 3000 kr pr år, litt under snitt. Helt sist av 23 merker i eiertilfredshetsundersøkelsen AutoIndex.

4 av 6

Pris:

Godt utstyrt bensinvariant med forhjulsdrift for rundt 300 000 kr. Billigste med 4x4 koster 376.000, før omk. Billigste med forhjulstrekk 281.050 kr. Automatgir koster 40.000 kroner! Anbefalte modeller koster fra 420.000 kr.

5 av 6

Design:

Klassisk SUV, som ser både robust og ganske fin ut.

TESTARKIV: Her er alle biltester.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder