MILLIARDÆRER OG MILLIONGLISENE: Både Kjell Inge Røkke, Petter Stordalen og Stein Erik Hagen har i året som har gått anskaffet seg tre millionbilder. Bilene på er ikke de konkrete bilene de tre har kjøpt. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT, MARCUS SANDBERG, HELGE MIKALSEN, TERJE BRINGEDAL, MERCEDES ,
Slik var luksusbilsalget i 2015: Sjekk formuetoppenes nye millionglis
Hotellmilliardæren Petter Stordalen har de siste årene kjøpt to elektriske biler. I år har han unt seg en 585 hestekrefters Mercedes S63 AMG. Den slipper ut like mye C0₂ som tre Toyota Auris til sammen.
- Øystein Larsen-Vonstett
- Magnus Braaten
For mens en av Norges mest solgte biler, hybriden Toyota Auris, har et oppgitt utslipp på 79 g/km CO₂, slipper den 2,3 millioners dyre luksusbilen ut hele 242 g/km CO₂. Den lynraske luksusbilen gjør unna sprinten på pene 4,5 sekunder. Speedometernålen stopper ikke før den når 250 km/t. Dreiemomentet er på voldsomme 900 Nm.
VG prøvekjørte S63 AMG som kupé i Toscana i fjor. Det finnes ikke mange biler som er så vakre, så brutale og samtidig så luksuriøse som denne, var vår konklusjon.
LEKKER SEDAN: Her er Mercedes-Benz S 63 AMG. Stordalen har valgt en svart lakk. Foto: MERCEDES ,
Ifølge registreringsstatistikk fra Motorvognregisteret har Stordalen de siste par årene kjøpt seg mest elektrisk. Han har fått seg en liten elektrisk Peugeot iOn og den mer ekstreme elektriske utgaven av superbilen Mercedes SLS AMG- Electric Drive.
REFSET REGJERINGEN: Stordalen med nullutslipp som personlig mål
Da Stordalen kjøpte SLS-varianten i 2008, kostet den faktisk mindre enn i Tyskland. Den avgifts- og momsfrie prisen her hjemme lå allikevel på pene 2,8 millioner kroner for den 750 hestekrefter sterke superelbilen.
FIKK DU MED DEG? «The Climanator» på klimafest hos Stordalen
Det har ikke lykkes VG å få en kommentar fra Petter Stordalen. Til HegnarTV uttalte han imidlertid i sluheten av november om sitt nye ekstreme råskinn.
– Akkurat denne er ikke en elbil. Det interessante er: Kan den gå på hybrid? Vi tror det. Men jeg bygde jo om Ferrarien min, og tapte masse penger på det, for da forsvant alle garantiene. Men jeg har bedre erfaring med å bygge om Mercedeser. For det har jeg gjort før, og det har funket. Litt koster de, særlig på vinteren når det er kaldt.
SUPER-LADBAR: Dette plugginnhydbriden i8 Foto: BMW Foto: ,
Luksussalget til himmels
VG har sett på salget av luksusbiler i 2015, og Stordalen er på langt nær den eneste pengesterke som har unt seg et millionglis i året vi snart legger bak oss. Totalt har det per 14. desember blitt solgt hele 59 Mercedes S-klasse limousiner i Norge.
De to argeste konkurrentene i segmentet, BMW 7-serie og Audi A8, har ifølge registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) solgt henholdsvis 17 og 13 nye luksuslimousiner.
En annen av de dyrere luksusbilene, den ladbare Porsche Cayenne SE Hybrid, har også mangemilliardæren Stein Erik Hagen kjøpt i år, ifølge Motorvognregisteret.
MILLIONBIL: Porsche Cayenne SE Hybrid er både populær og dyr. 1,13 millioner må du ut med for å skaffe seg bilen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG
Samlet er det solgt 140 Porsche Cayenner. Den ladbare varianten står for litt under halvparten av dette salget. Luksus-SUVene har en startpris på 988.000 kroner. Den ladbare 416 hestekrefters sterke Cayenne-varianten som Hagen har skaffet seg, koster fra 1,13 millioner kroner ifølge tall fra OFV.
Og mens vi er inne på kjendiser: Musikksensasjonen Kygo har i år skaffet seg sin første bil – en Audi A1, viser Motorvognregisteret.
Røkke følger strømmen
Den store vinneren i segmentet for luksus-SUVer er imidlertid Volvos skamroste nye XC90. Før salget av den ladbare varianten av bilen har kommet i gang, har det blitt registrert solgt hele 866 biler av denne typen. Nesten 30 prosent av salget forventer Volvo i Norge at kommer på denne varianten.
Ifølge salgsstatistikken er milliardæren Kjell Inge Røkke en av de mange som har falt for XC90 i løpet av året.
Den billigste varianten av supersvensken kost
BESTESELGER: Volvo XC90 andre generasjon ble lansert i år og har vært en stor salgssuksess Foto: Hanne Hattrem ,
er fra rundt 740.000 kroner. Før de triller ut av butikken har nok gjennomsnittskunden allikevel lagt på ekstrautstyr for titusener av kroner på de billigste variantene.
NYE AVGIFTER: Her er bilvinnerne og -taperne
Røkke har for øvrig også registrert en firehjulsdreven ATV-traktor i sitt navn i 2015. Polaris Sportsman 570 EPS har 567 kubikk motor og koster fra rundt 100.000 kroner som ny.
Fire Aston Martin solgt
Konkurrenten BMW X5 har det så langt i år blitt solgt 368 biler av (62 av disse er ladbare hybrider) og nyheten Audi Q7 er det solgt 98 av. Audi Q7 som ladbar dieselvariant kommer til Norge på nyåret.
Andre luksuriøse millionbiler som det er solgt over 100 av så langt i år, er Porsche Cayennes lillebror Macan (184), Land Rover Range Rover Sport (143) og BMW X6 (122).
Porsche Macan ble introdusert i Liepzig i februar 2014. I år har 184 nordmenn skaffet seg bilen som gjerne kalles Porsche Cayennes lillebror. Foto: Produsent , Produsent
En annen millionbil som skiller seg ut på salgsstatistikken, er BMWs ladbare hybrid sportsbil i8.
Denne lille 362 hestekrefters ladbare bensinhybriden gjør unna 0–100 på smått imponerende 4,4 sekunder. Prisen på herligheten som det er solgt 36 av så langt i år, starter på 1,3 millioner kroner.
OSLO ARBEIDERPARTI: – Dropp kjøp av ny dieselbil
Ser vi på enda dyrere og mer luksuriøse modeller, er det solgt en Ferrari California, to Aston Martin V12 Vanquish, to Aston Martin Rapide, to Maserati Ghibli og hele seks Mercedes AMG GT S. Den sistnevnte toseteren har hele 510 hestekrefter og koster fra 1,9 millioner kroner.
AMG GT-utfordrer Porsche 911 selger også jevnt og trutt. Hele 29 bileiere har kjøpt seg en ny 911 i løpet av 2015. Den billigste Porsche 911 du kan skaffe deg, er en Carrera-variant med 370 hestekrefter. Da koster klassikeren fra 1,4 millioner kroner.
LUKSUSTOPPEN: Bare to nordmenn har tatt seg råd til å kjøpe en Aston Martin Vanquish i 2015. Foto: Produsenten ,
Les også
Slik blir Volkswagens reparasjons-aksjon etter dieselskandalen
Mandag 29. februar starter landets 125 merkeverksteder…Nesten avkledd Mercedes
Mercedes er litt mer uvørne med maskeringen nå som lanseringen av neste generasjon E-Klasse nærmer seg.Nå prøver Hyundai på noe helt nytt
Hyundai har sluppet en første skisse av det de mener er en revolusjonerende bil som skal debutere i Korea på nyåret.Fire av ti velger fortsatt diesel
Dieselbilene får det glatte lag for å forpeste byene. Men fire av ti som kjøper ny personbil sverger fortsatt til…
Flere artikler
Fra andre aviser
Pangstart for SUVene
AftenpostenKlimasminkede SUV’er ruver i elbilstatistikken. - Nesten annenhver bil som selges nå fortjener ikke de avgiftsfordelene de får, mener Elbilforeningen.
AftenpostenDette må du vite før du kjøper hybrid
AftenpostenNordmenns drømmebil
Bergens TidendeNordmenns drømmebil
AftenpostenSnart får de første elbilene EK-skilter
Bergens Tidende