KOMMER KANSKJE: Induksjonslading hjemme. Fordelen er at man slipper kabel. Ulempen at det lader saktere.

KOMMER KANSKJE: Induksjonslading hjemme. Fordelen er at man slipper kabel. Ulempen at det lader saktere. Foto: Hanne Hattrem ,

Bilutstillingen i Frankfurt: Her er seks biltrender å se opp for!

FRANKFURT (VG) Induksjonslading, selvparkerende
biler, og indsustrigrå lakk er trolig på vei inn.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Flere spennende trender kommer, eller forsterkes.

Den 66. internasjonale bilutstillingen i Frankfurt åpner for publikum lørdag, etter to dager da over 10.00 pressefolk har fått se hva bilindustrien byr på fremover.

Det er nesten full speed på samlebåndene igjen. Bilsalget i Europa var opp 11 prosent i august. Det bremser riktignok opp i Kina og Russland. Men det akselererer i USA, og i Norge. Her hjemme ligger det per nå an til all time high i bilsalget.

Ved utgangen av året har vi trolig 70.000 ladbare biler på veien.

TREND 1: LADBARE BILER

Ladbare biler (elbiler og ladbare hybrider) er en gigatrend, selv om det fortsatt er fossile biler som har rangen på den 230 000 kvadratmeter store «parketten».

Volkswagen har til de grader lyktes med sin ladbar-strategi, i hvert fall i Norge. Tenk litt på dette: Av den totale produksjonen av Volkswagens elektriske e-Golf hittil i år (14.000 biler), er halvparten gått til Norge.

Årsaken til at de ladbare bilene selger så godt i Norge, er at vi har så høye bilavgifter, og når man fjerner avgiftene får bilen «nettopris». Elbiler er for eksempel svindyrt i Sverige, derfor er etterspørselen liten.

Les også: Ved VW-fabrikken gjøres ett års norsk Golf-produksjon unna på fire dager.

Bla deg gjennom vår omfattende billedkarusell og se og les om de viktigste nyhetene på bilutstillingen i Frankfurt. Her finner du mange priser, salgsmål, og når nyhetene kommer i Norge.

Hvordan kan det da ha seg at de ledende tyskerne BMW, Mercedes og Volkswagen-konsernet overgår hverandre i å utvikle nye ladbare modeller, når det nesten bare er etterspørsel etter dem i Norge og Nederland?

– Noe skjer. De store markedene rører på seg. Flere byer i Kina har fått innkjøringsforbud for fossilbiler i bysentrum. Dette kommer i Europa. Dessuten, skal bilprodusentene i Europa nå kravet om 95 gram CO2-utslipp i snitt på solgte biler, må 20 prosent av salget i 2020 være ladbare biler. For Norge er vår prognose at ladbare biler vil utgjøre 50 prosent av bilsalget i 2020, sier administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller, Terje Male, til VG.

Volkswagen-importøren har lagt inn bestilling til fabrikk på cirka 5000 av hver av sine ladbare modell for 2016-produksjonen.

Det finnes også asiatiske bilprodusenter som satser ladbart. Mitsubishi er en av dem, med stor suksess med ladbare Outlander. Kia har varslet at de kommer med en ladbar Optima.

Les: Her er nye Toyota Prius.

TREND 2: TESLA-UTFORDRERE

Tesla har «ydmyket» de årelange herskerne på salgsstatistikken for sportsbiler. Nå kommer mottiltakene:

* Audi: Setter den elektriske SUV-en på størrelse mellom Q5 og Q7 på hjul i 2018. Firehjulstrekkeren skal få en rekkevidde på mer en 500 kilometer. Tre elmotorer, 0–100 km/t-aks på 4,6 sekunder er spesifikasjonen på konseptbilen e-tron Quattro som står i Frankfurt.

* Konseptbilen Porsche Mission E varsler en «rysare» av en superelbil, med 500 kilometers rekkevidde. 0–100 km/t skal nås på 3,5 sekunder. Kommer innen fem år.

* Mer ukjente Thunder Power er en rett ut sagt vakker bilstudie (med et talende navn), signert italienske Zagato i Milano, med teknologi fra blant andre Bosch. Bak står den taiwanske teknologigruppen Thunder Power. 310/435 hk, maks rekkevidde 650 kilometer. 0–100 km/t på under fem sekunder. Skal på veien i Europa i 2017, Kina i 2018, så USA. Produksjon skal i hovedsak skje i Kina.

* Mercedes bekrefter ifølge Automotive News en elbil med rekkevidde på 400–500 kilometer, muligens i 2018. Den skal ifølge bransjeavisen være noe «annerledes, unikt og en bil som vekker følelser».

* Aston Martin kommer trolig med en elektrisk versjon av Rapide.

Men Tesla hevder de ikke frykter noen.

– Vi synes det er fantastisk at det kommer flere elbiler, men det er fossile biler, som for eksempel Porsche Panamera som vi anser som konkurrenter. Men vi har fortsatt rundt tre års forsprang, sier kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen.

De første Tesla Model X, til nærmere 1,1 millioner (130.000 dollar), blir levert de første kundene i USA 29 september. Første kvartal 2016 kommer bilen til Europa.

Nysgjerrig på flere bilnyheter? Her er høstens 40 heteste og viktigste bilnyheter (krever innlogging.)

ER SAGT SKAL KOMME: Taiwanske Thunder Power skal få en rekkevidde på 650 kilometer. Foto: Hanne Hattrem , VG

TREND TRE: TILKOBLEDE BILER

Connected cars er så hot at en helt egen messehall er viet teknologien. Vi skal ha internett i bilen, det skal virke godt, og ikke minst er alle selvkjørende systemer avhengig av å samle data, hele tiden.

Det er store og uløste spørsmål knyttet til lovgiving rundt de selvkjørende bilene. På messen i Frankfurt er det også firmaer som spesialiserer seg på å sikre at mobilen og bilen din ikke kan bli hacket.

TREND FIRE: INDUKSJONSLADING

Både Volkswagen og Porsche viser induksjonslading for hjemmebruk.

På VW-standen får e-Golf «mat» gjennom ladeplaten som er montert på gulvet og løfter seg oppunder bilen. Porsches Mission E kan også hjemmelades fra en induksjonsladeplate, som gir litt mindre fart enn kabel. Tanken er at det er kjekt å slippe kabel hjemme, der bilen likevel ofte skal stå en stund.

TREND FEM: PARKERER SEG SELV

TOM STOL: Bilen har lært veien og kan ratte på egen hånd i på parkeringen hjemme. Foto: Hanne Hattrem ,

Vi setter oss inn i baksetet på VW e-Golf, på en egen bane inne på VW-standen. Instruktøren slår tre ganger på taket, og dermed ruller vi av gårde. Bilen ratter seg selv rundt en sving og parkerer på sin faste plass. Ferdig arbeid.

Såkalt «Trained parking» er et system som kan styres via en app i smartklokken eller på smarttelefonen. Bilen blir trent opp til å finne veien. Via p-sensorer, kameraet bak speilet som brukes til for eksempel filholder-assistenten og GPS, kjører den alene. For å lære opp bilen trykker du inn en knapp når du er på det stedet der du heretter vil forlate bilen, og trykker den inn igjen når du har parkert i garasjen. Da har bilen lært veien. Neste gang kan du gå ut av bilen ved porten, slå tre ganger i taket på bilen (eller gi en kommando på smart-dingesen), og bilen kjører inn av seg selv, slår av og låser.

Systemet er en demonstrasjon, og det ikke sagt noe om når det eventuelt kommer. Vår spådom: Det kommer!

TREND SEKS: «DØD», GRÅ LAKK

GRÅTASSER: Porsche 911 Carrera (t.v.) og Audi R8 V10 Plus. Foto: Hanne Hattrem ,

Om dette er en gigatrend, er vel noe uklart, men når to av de ledende superbilene stiller i grådressen, er det verdt å legge merke til.

Det har lenge vært populært med sprutende farger, skimmer og perlemor-effekter i lakken, særlig på bilutstillinger, der fargen må være et blikkfang. Nå kan en ny trend være på vei, nemlig en gråfarge som minner om fargen på grå stålreoler i et lager.

Hos Audi går lakken litt spøkefullt under kallenavnet «one shade of grey». Den brukes på utstillingsmodellen av nye Audi R8 V10 Plus (en bil som for øvrig har 610 hk og vil koste nesten 2,7 millioner kroner når den kommer til Norge i november).

Også Porsche viser sin nye 911 Carrera i «industrigrått» på sin stand.

FØLG VG BIL OG MOTOR PÅ FACEBOOK.

Les mer her: Alle nyheter i Frankfurt, alfabetisk ordnet. Her finner du også flere detaljer om de nye ladbare bilene som er på vei inn.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder