- BESTE DAGEN I MITT LIV: Siv Jorunn Fossum reiste tidligere i høst til Schopphoven Fahrschule i Krefeld i Tyskland for å lære å kjøre MC igjen. Her er hun i sving med en skolesykkel. Innfelt sitter Siv Jorunn på sin egen ombygde BMW R1200. Foto: Christian Doll

Siv Jorunn (34) brakk ryggen etter utforkjøring med motorsykkel: Lever ut MC-drømmen på nytt med tysk teknologi

(VG Nett) Her kjører Siv Jorunn Fossum motorsykkel for første gang etter ulykken som gjorde henne avhengig av rullestol. Nå spesialimporterer hun en sykkel med et støttesystem som gjør henne i stand til å kjøre uten å bruke bena.

  • Øystein Eian

The Motorcycle adventure

- Jeg gleder meg sånn at jeg knapt kan vente, sier Siv Jorunn Fossum til VG Nett.

Etter sju år i rullestol ligger våren 2011 an til å bli helt spesiell for den MC-frelste trønderen. I april eller mai får hun etter planen levert en handikaptilpasset 2008-modell BMW R1200.

- Andre kvinne i verden

Leverandør er tyske Wilhelm Költgen, som i 25 år har spesialisert seg på ombygging av motorsykler for handikappede. Han har patent på systemet Feetless Biking System (FBS), som blant annet går ut på at sentrale funksjoner er flyttet opp til styret. Både fotbrems og elektrisk girskifter er installert ved styret.

Sykkelen kommer med fotbrett, som skal hindre at beina faller av fothvilerne, samt støttehjul. Hjulene felles ut og inn automatisk ved hjelp av trykkluft, såkalt pneumatikk.

Ifølge produsenten finnes det 24 sykler i verden som er utstyrt med dette systemet.

- En kvinne i Østerrike fikk Harleyen sin ombygd med FBS for ikke så lenge siden. Siv blir selvfølgelig den eneste i Skandinavia med en slik sykkel. De to er faktisk de eneste kvinnene i verden som har sykler med dette systemet, sier Wilhelm Költgen til VG Nett.

- Beste dagen i mitt liv

Det var i mai i år at Siv Jorunn bestemte seg for å kjøpe motorsykkel igjen. Hun tok kontakt med interesseorganisasjonen for handikappede MC-førere, Likevel MC Norge, som tipset henne om Wilhelm Költgen.

- Jeg har vært passasjer på en Goldwing etter ulykken, men det blir ikke helt det samme. Da jeg fikk en tur på en Honda CBR 1100 XX i mai, fikk jeg igjen kjenne på frihetsfølelsen det er å være på to hjul. Frem til da var jeg veldig usikker på om jeg hadde nok stabilitet i mage og rygg til å sitte på en slik type sykkel. Men jeg følte meg trygg som passasjer, og fant ut at det var ikke mye hjelp jeg trengte for å komme meg på plass på sykkelen.

I september reiste Siv Jorunn til Düsseldorf i Tyskland for å lære å kjøre MC igjen. Etter å ha fått opplæring av Wilhelm Költgen og kjørelærere fra Schopphoven Fahrschule, klarte hun å kjøre selv for første gang på sju år.

(Les videre under bildet)

HJERTELIG MØTE: Her får Siv Jorunn se sin ombygde MC for første gang. Foto: Christian Doll


- Det boblet i meg. Det var den beste dagen i mitt liv så langt.

- Hvor anstrengende var det for deg å kjøre?

- Det var slitsomt både fysisk og med tanke på konsentrasjonen. Å holde sykkelen stabil er fysisk jobbing som krever koordinering. I tillegg var det 25 grader, og jeg hadde fullt kjøreutstyr på.

Se video på Jorunns blogg: Her kjører hun MC for første gang etter ulykken (VG Nett har ikke ansvaret for innholdet på eksterne lenker)

Selv om det føltes godt å kjøre MC igjen, innrømmer Siv Jorunn at det er mye som må læres på nytt.

- I dag har jeg for lite styrke i beina til å klare meg uten hjelp i krypfart. Derfor trenger jeg foreløpig bistanden som støttehjulene gir. Men det blir viktig å terpe på å holde balansen i så lav fart som mulig uten å bruke hjulene.

Ulykken

For sju år siden, den første helgen i juni 2003, satt Siv Jorunn på sin YZF 600 Thundercat og kjørte sørover fra Bodø. Hun skulle besøke familien og delta på MC-treff i Nord-Trøndelag.

Cirka ti mil sør for Mosjøen kom Siv Jorunn for langt ut i en sving. Hun havnet utenfor asfaltkanten.

- Til tross for all kjøretreningen greide jeg dessverre ikke å overvinne fryktreaksjonen. Jeg stivnet og tenkte at nå går det galt.

- Alt gikk veldig fort. Jeg var nok ved bevissthet hele tiden, og jeg fikk ropt om hjelp da jeg ikke greide å reise meg opp. Jeg lå på magen og hadde tungt for å puste. Det kjentes ut som om beina hang i en tråd.

På sykehuset i Mosjøen fikk Siv Jorunn konstatert brudd i ryggen i brysthøyde.

- Det tok nesten tre måneder før jeg greide å røre på venstre bein. I dag kan jeg gå litt med krykker, forteller Siv Jorunn.

(Les videre under bildet)

SPESIALTILPASSET: - Jeg kjøpte sykkelen av en sveitser som har vært rammet av slag, og som i dag ikke greier å kjøre motorsykkelen på grunn av for mye smerter. Alt av brytere var på høyre side, men skal nå fordeles på begge sider og tilpasses mine behov. Foto: Christian Doll


- Ikke gi opp drømmene

34-åringen er fast bestemt på at hun en dag skal klare seg uten rullestol og krykker. Kjærligheten til MC er en viktig motivasjonsfaktor.

- Jeg vil oppfordre andre med en bevegelseshemming til ikke å gi opp drømmene sine selv om de møter store utfordringer underveis. Jeg har kommet meg videre og har et godt liv. I stedet for å fokusere så mye på det som skjedde, velger jeg å fokusere på dagen i dag, dagen i morgen og ikke minst våren 2011.

Å realisere drømmer er sjelden gratis. Det har også Siv Jorunn fått erfare. Rundt 100.000 kroner har det kostet å få ombygd BMW-sykkelen i Tyskland. I tillegg kommer utgiftene med selve MC-en.

- Det er dyrt, men det er verdt hver krone.

- Jernvilje

Trønderen regner med det vil være uproblematisk å få godkjent sin ombygde MC.

- Jeg har blitt fortalt av Biltilsynet her i Bodø at det vil gis dispensasjon på linje med biler som er tilpasset rullestolbrukere, og at regelverket for ombygging av motorsykkel derfor ikke vil gjelde.

Sykkelen skal også godkjennes av tyske TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) før den blir sendt til Norge. TÜV Süd-gruppen har spesialisert seg på testing, evaluering og sertifisering, og opererer i dag i over 60 land.

- Godkjennes sykkelen av EU og TÜV, er det ingen grunn til at den ikke skal godkjennes her. Det pleier å gå greit, sier formann Hein A. Kvalheim i interesseorganisasjonen Likevel MC Norge.

Han har aldri vært borti en MC som den Siv Jorunn er i ferd med å importere.

- Dette er den første og eneste sykkelen med denne type system som vi vet om. At et medlem tar den helt ut og skaffer seg ny sykkel, er vi veldig stolte av. Dette er noe av det største som har skjedd i Likevel MCs niårige historie, sier Kvalheim til VG Nett.

Siv Jorunns historie vekker også oppsikt i moderorganisasjonen Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

- Dette er en dame som ikke gir opp. Snakk om jernvilje, sier Hans Petter Strifeldt i NMCU til VG Nett.

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder