Stopper uønsket hjulløft med avansert elektronikk

OVERFLODSKRAFT: Ninja ZX-10R har alt sportssykkelentusiasten har satt opp på ønskelista de siste årene. Her er det krefter i overflod, et nytt antispinnsystem og race-ABS. Foto: Morten Broks

Svimlende sterk MC-nyhet fra Japan

Årets store MC-nyhet er grønn, heter Ninja, veier 201 kilo og leverer elleville 210 hestekrefter.

  • Morten Broks (Bike)

Artikkelen er over ni år gammel

BMW sjokkerte MC-verden i fjor med sin første rekkefirer-racer med hele 193 hestekrefter. Nå slår Japan tilbake mot den tyske offensiven med nye Kawasaki Ninja ZX-10R som har fått svimlende 200 hester.

Regner vi med effekten av såkalt Ram Air (ekstra lufttrykk inn til luftfilterboksen i høy fart), oppgir Kawasaki effekten til ekstreme 210 hestekrefter. Kjøreklar vekt med ABS-bremser er fattige 201 kilo. Det setter ZX-10R i egen klasse.

BMW S1000RR har til sammelikning 193 hestekrefter som skal flytte 206,5 kilo.

Les:12 smarte MC-bruktkjøp.

Race ABS

Japan var lenge alene om å dominere markedet med såkalte superbikes med rekkefirermotorer. Da tyske BMW lanserte S1000RR med større effekt og atskillig mer teknikk enn de japanske konkurrentene, må det ha skapt så kraftige skjelvninger at både sake og sushi må ha veltet av tegnebrettet til japanske MC-ingeniører som hadde sovet nok i timen.

Men nå slår Kawasaki-ingeniørene voldsomt tilbake. Ninja ZX-10R har alt sportssykkelentusiasten har satt opp på ønskelista de siste årene. Her er det krefter i overflod, et nytt antispinnsystem og race-ABS. Modellen ble vist frem for første gang under Intermot-messen i Køln denne uken.

ABS har eksistert i mange år på motorsykler, men det er først de to siste årene vi har sett seriøse systemer på sportssyklene. Racernes kompleksitet og ekstreme bruksområde har gjort det vanskelig for ingeniørene å komponere gode nok systemer.

På bane er det blant annet vanlig at bakhjulet løftes fra asfalten eller låses under hard innbremsning, gjerne i kombinasjon med motorbrems. Det skaper forvirring i standard ABS-verden, all den tid et tradisjonelt system oppfatter bakhjulsløftet eller -låsning som et tegn på at grepet er borte.

Men sannheten er at sportssykler har nesten hele bremsekraften på forhjulet.

Ninja ZX-10R er første Kawasaki med race-ABS. Ifølge produsenten er dette verdens minste og letteste ABS-enhet. Hele systemet veier fattige 2 kilo, men det tilkommer en kilo mer ettersom det krever et større batteri. Systemet tar hensyn til banekjøring og tillater blant annet en viss låsning av bakhjul ved hard motorbrems.

Les:Lydløs moro med elscooter.

Avansert antispinn

Anispinn-systemet heter S-KTRC og bruker den nevnte ABS-en som basis i kalkulasjonen. I motsetning til antispinnsystemer på vanlige landeveismotorsykler tillater S-KTRC et visst nivå av spinn, noe som er optimalt for å akselerere ut av en kurve på banen.

Ved å registrere forskjellen i rotasjonshastighet på for- og bakhjul, posisjon på gasshåndtaket, akselerasjon og flere andre parametere målt hvert femte millisekund, forutser systemet eventuelt hjulslipp.

Systemet griper da mykt inn og senker effekten.

Føreren kan velge mellom tre ulike nivå: Bane, landevei og regn. Bakhjulskjøring (wheelie) er ikke tillatt på offentlig vei, men dersom lekelysten skulle ta overhånd, og du befinner deg på lukket område, lar systemet forhjulet stige til værs på en svært så sofistikert måte.

Antispinnsystemet registrerer nemlig om du kjører kontrollert på dreiemomentet og lar da forhjulet stige fra asfalten. En plutselig og uønsket wheelie stoppes direkte av systemet.Systemet gjør deg som fører ikke bare raskere på banen, men også sikrere på landeveien.

Artikkelen er levert avBike. Du kan lese alt om neste års MC-nyheter i Bike nummer 10 som er i salg i butikken 8. november.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. Årets store MC-nyhet er mildt sagt vill

  2. Vårens 10 hete MC-nyheter

  3. Her vårens heteste MC-modeller

  4. BMWs råtass får helt ny vri

  5. Her er Koenigseggs vanvittige hybridmonster

Fra andre aviser

  1. Denne SUV-en kjører du ikke fra

    Bergens Tidende
  2. Sporty fristelser

    Bergens Tidende
  3. Prøvekjørt Ford Focus RS: «En kompromissløs bil som scorer høyt på moro-skalaen.»

    Aftenposten
  4. På to hjul i 200 år - historien om en naturkatastrofe og en genial oppfinnelse | Jan Henrik Lund

    Aftenposten
  5. Løfter bilopplevelsen til nye høyder

    Fædrelandsvennen
  6. Prøvekjøring av Mercedes-AMG GT R: Denne gir seg ikke før hastigheten er oppe i 318 kilometer i timen

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder