FY-FY FELT: Går du mye over det grønne eco-feltet (til fy-fy feltet som kalles power,) synker fort din anslåtte rekkevidde med en mil eller to. Foto: Jan Petter Lynau

FY-FY FELT: Går du mye over det grønne eco-feltet (til fy-fy feltet som kalles power,) synker fort din anslåtte rekkevidde med en mil eller to. Foto: Jan Petter Lynau

Test av Citroën C-Zero: Litt simpel

Kjøreegenskapene er ikke spesielt gode, forsetene minner mer om kirkebenker, men hva gjør vel det når du suser inn til jobb i kollektivfeltet?

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

VG og NAF har kjørt alle de tre trillingene Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot i-On.

Den japanskutviklede bilen er så godt som akkurat lik de to andre. Det eneste skillet er logo, noen designforskjeller innvendig og to ekstra kjøreprogram (for nedoverbakkekjøring og bykjøring) i i-Miev.

Den firesetede relativt høyreiste bilen på 3,45 meter er en drøm å kjøre rundt i bybildet og å sette fra seg på selv den trangeste elbil parkering.

På dårlig veiunderlag blir det lett litt hompetitten. På motorveien eller landeveien er det greit nok.

Det relativt høye tyngdepunktet i den 64 hestekrefters sterke bilen gjør imidlertid at den krenger fælt hvis du forsøker å forsere svingene i litt fart.

SE VIDEO FRA TESTEN!

SE STORE BILDER FRA TESTEN!

** LEST TEST AV NISSAN LEAF HER!

Spartansk

Innvendig er Citroën C-Zero (og de to andre) langt mer enkel og spartansk innredet enn Nissan Leaf.

Det er ikke integrert navigasjonssystem som forteller deg hvor nærmeste ladestasjon er eller hvor langt (på kartet) du kan nå med ditt nåværende kjøremønster og gjenværende batterikapasitet.

Skrur du klimaanlegget på litt for mye varme raser også denne rekkevidden nedover. Som i Leaf har du selvsagt en måler for hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Det følger også med en liten navigasjonsskjerm som er plassert oppe ved vinduet, men den er av enkleste format, som resten av bilen. Baksetet er for to og duger til småkjøring med to små bak.

Den store fordelen er at de tre er minst 30.000 kroner billigere (selges til rundt 240.000 kroner) enn en Nissan Leaf som med anbefalt ekstrautstyr fort overstiger 270.000 kroner.

Akkurat nå er forskjellen enda større. Et begrenset antall Mitsubishi i-Miev selges nå for 219.900 kroner fram til jul.

SJEKK PRISER OG SPESIFIKASJONER HER!

LES ALLE BILTESTER HER.

*De samme vurderingene gjelder også for de like bilene Peugeot iOn og Mitsubishi i-Miev. Merkene tilbyr også noe forskjellige batterigarantier: Peugeot iOn har 5 år/120.000 km, Mitsubishi har 5 år/100.000 kilometer og Citroën har i skrivende stund 5 år/50.000 kilometer.

Alt i alt mener VG Mitsubishi i-Miev akkurat nå er det beste kjøpet blant trillingene.

VG:s terninger viser 3 prikker

Førermiljø:
Spartansk men funksjonell. Bra sikt rundt bilen.

VG:s terninger viser 2 prikker

Kjøreegenskaper:
Betraktelig mye dårligere enn i Leaf men lettere å manøvrere i trange omgivelser.

VG:s terninger viser 3 prikker

Familiemiljø:
Bilen er en fireseter med liten bagasjeplass. Dårlig komfort

VG:s terninger viser 6 prikker

Miljø:
Helt ren dersom kilden til strømmen du bruker er det.

VG:s terninger viser 4 prikker

Sikkerhet:
Bare fire av fem stjerner i Euroncap.

VG:s terninger viser 4 prikker

Å eie:
Lades raskere opp enn Leaf med medfølgende ladekabel. Svært usikkert verdifall ifølge Autolease. Kongen i kollektivfeltet, gratis parkering og andre goder er foreløpig store plusser med elbil.

VG:s terninger viser 3 prikker

Å kjøpe:
Koster det samme som en VW Golf men er ikke like mye bil. Mitsubishis nåværende kampanjepris (ut året på et begrenset antall biler) på 220000 kroner er en mye mer reell pris enn veiledende pris på rundt 240000 kroner. Legg på 3000-5000 kroner for å få et påkrevd 16 ampers utestikk installert.

VG:s terninger viser 3 prikker

Design:
Helt greit tatt bilens størrelse i betraktning. Trist innvendig

Gjennomsnittlig poengscore: 3,38

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder