Dette er den nye trendfargen

(VG Nett) Hvitt er i ferd med å slå igjennom som den store trendfargen. Men hvor smart er det å velge hvit bil?

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over syv år gammel

Tall som Opplysningsrådet for Veitrafikken har utarbeidet for VG viser at andelen registrerte hvite biler nesten er doblet fra 2010.

For tre år siden ble det totalt registrert 9355 hvite biler i Norge, en andel på 7,3 prosent. Hittil i år (ut april) er andelen 13,5 prosent. 6461 hvite biler er registrert.

Hvit lakk var i fjor den mest valgte fargen i verden, viser tall fra lakkprodusenten DuPont.

Hvit og perlemor utgjorde 23 prosent, svart 21, sølv 18, grå 14, blå 6, brun/beige 1, grønn 1, gul/gull 1 og andre farger 1 prosent.

Samme kvalitet

Både NAF og leasingselskapet Autolease understreker at hvit lakk ikke er noe dårligere enn andre farger, og at hvit lakk ikke stiller spesielle krav til pleie av bilen.

Taper verdi

Leasingselskapet Autolease beregner hvilken verdi nye biler vil ha etter tre års bruk. Ifølge selskapet taper hvite biler seg generelt mer i verdi enn andre farger. Dette gjelder personbiler og ikke varebiler, som holder seg godt i pris som hvite.

Men det finnes unntak.

- Hvit er en «statement»-farge, og hvis en hvit bil er av riktig merke, modell og har riktig utstyr holder den seg i verdi som andre. For eksempel vil en hvit Audi A5 med S-line inn- og utvendig, som ellers er riktig utstyrt, holde seg like godt i verdi som sølv eller sort, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.

Men en hvit Ford Mondeo i utstyrsnivået Trend vil bli straffet i bruktmarkedet, ifølge Marthinsen.

- I gjennomsnitt taper en hvit bil seg 4-6 prosent mer enn tilsvarende biler i andre kurante farger, opplyser Marthinsen.

- Poenget er at en hvit bil må skille seg ut fordi den ser bra/gjennomført ut ikke fordi den er kjedelig og anonym, sier han.

Må være topputstyrt

RIPER SYNES MINDRE: - Hvit og svart er den mest upraktiske fargen man kan ha med tenke på at skitt er mer synlig enn på andre farger. Men småbulker og mindre lakkskader er mer synlig på sort enn hvit bil, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge. Foto: Autoleas

Han råder bilkjøpere som er opptatt av annenhåndsverdien på bilen å kjøpe topp utstyrsnivå, ellers bør man ligge unna hvit bil.

Bilens kosmetikk

NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen husker sist gang hvite biler var in. På slutten av åtti- og begynnelsen av nittitallet flommet det norske markedet over av brukte hvite biler, mange av dem hadde stupt i verdi.

- Sånn er det nok ikke nå, men det er viktig å være klar over at hvit kan være litt upraktisk når bilen får noen år på baken. Etter hvert synes for eksempel rust i skjøter og asfaltflekker lettere på et hvitt en svart karosseri. Dessuten har ikke en hvit bil spesielt god kontrast mot snøen, sier Edvardsen.

Styrer unna

Bilmarkedsanalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup sier norske bilkjøpere er opptatt av annenhåndsverdien og derfor i stor grad styrer unna de friskeste fargene.

- Mange er redd for ikke å få solgt bilen. Dessuten er det mange bileiere som ikke vil skille seg ut, sier han.

Hovde sier at på åtti- og nittitallet var det de kjipeste firmabilene som hadde hvit lakk. Nå er det mer trendy med hvite biler.

- Hvit lakk er stuerent, og jeg tror nok bilindustrien bevisst har bygget opp imaget til hvite biler. Hvitt er mye brukt på profilering av dyre, flotte biler. Bildesignere vet dessuten at en lys bil fremhever bilens linjer bedre enn en mørk og blank bil, som vil ta med seg mye reflekser fra omgivelsene og kamuflere designen. Altså er det slik at jo mer forseggjort design, jo lysere skal bilen være, sier Hovde.

Var en liten farsott

Salgs- og markedsføringssjef hos Porsche-importøren Autozentrum, Christian Stenbo, sier de selger svært få hvite Porscher.

- Noen velger hvitt, spesielt på de mer sportslige modellene våre, som Boxster, Cayman og til dels 911. Vi har solgt noen få Panamera i hvitt, og så var det en liten farsott med hvite Cayenne for en stund siden, sier Stenbo.

Nissan har en andel solgte hvite biler som er høyere enn snittet, med nesten 21 prosent.

- Vi registrerer at flere nå vil ha hvit lakk. Kundene synes det er en mer sportslig farge. Svart er den mest valgte fargen på elbilen Leaf, hvit er nummer to, så kommer sølv, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum hos den norske Nissan-importøren.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

NB! En teknisk feil ved registreringen har ført til at Porsche står oppført med den høyeste andelen hvite biler. Andelen er i virkeligheten svært lav.

BilmerkeAntall hviteAndel hviteTotalt
Volkswagen84512,2 %6912100,0 %
Toyota74112,9 %5733100,0 %
Nissan54520,8 %2620100,0 %
Volvo43212,1 %3569100,0 %
Mercedes Benz38617,4 %2213100,0 %
Peugeot34818,1 %1921100,0 %
Mazda33114,7 %2258100,0 %
Ford32010,3 %3095100,0 %
Audi29710,9 %2713100,0 %
Mitsubishi27412,7 %2165100,0 %
Kia25815,4 %1670100,0 %
Opel24415,8 %1545100,0 %
BMW23010,0 %2304100,0 %
Citroen17318,4 %939100,0 %
Skoda1477,4 %1978100,0 %
Hyundai1288,2 %1553100,0 %
Honda12210,9 %1122100,0 %
Subaru1089,7 %1117100,0 %
Fiat10248,8 %209100,0 %
Porsche9978,0 %127100,0 %
Suzuki9514,4 %662100,0 %
MINI9231,3 %294100,0 %
Land Rover3818,2 %209100,0 %
Renault3415,1 %225100,0 %
Lexus2818,4 %152100,0 %
Chevrolet1813,5 %133100,0 %
Dacia1516,0 %94100,0 %
Alfa Romeo613,0 %46100,0 %
Jaguar25,9 %34100,0 %
Jeep13,4 %29100,0 %
Smart19,1 %11100,0 %
Morgan150,0 %2100,0 %
Saab0,0 %1100,0 %
Tesla0,0 %2100,0 %
Aston Martin0,0 %2100,0 %
Bentley0,0 %1100,0 %
Think0,0 %3100,0 %
Ssangyong0,0 %11100,0 %
Cadillac0,0 %2100,0 %
Mia0,0 %3100,0 %
Fisker0,0 %1100,0 %
Nilsson0,0 %4100,0 %
Totalt646113,5 %47.684100,0 %

Les også

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Norske bilkjøpere på utstyrstoppen

  2. Test av Citroën C4 Picasso: Futuristisk og romslig familiebil

  3. * Elbiler faller mest i pris
    * SUV-er er gode kjøp: Disse bilene holder seg best og dårligst i pris

  4. Pluss content

    Disse bilene holder seg best i verdi

  5. Pluss content

    Ekspertvurdering: Diesel fortsatt gangbart på landet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder