STRENGERE: Blir du stoppet etter 1. juli får du flere prikker for samme overtredelse enn tidligere. Foto: FREDRIK SOLSTAD/VG

Ny regel 1. juli: Dobbel straff for ferske sjåfører

- To skoleklasser dør i trafikken hvert år

Dersom du er fersk sjåfør og er litt ivrig med gasspedalen, vil du fra 1. juli bli dobbelt så hardt straffet som andre bilister.

Brede Lie Reime
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Fra 1. juli utvides og tilstrammes prikkbelastningsordningen som har eksistert 2004. Der man etter dagens regler får en prikk for å kjøre mellom 11 og 15 kilometer i timen over grensen i en 60-sone, får man fra 1.juli av to, og befinner du deg på en vei med 70-grense eller høyere, får du tre prikker snarere enn to dersom du ligger mellom 16 og 20 kilometer i timen over grensen.

LES: Trafikkreglene for syklister

Verst for ferskingene

Kristin Øyen er kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Foto: Roger Neumann


Det går uansett hardest utover deg som akkurat har tatt sertifikatet. I prøveperioden på to år får du dobbel straff for samme overtredelse som mer erfarne sjåfører.

I praksis betyr den nye ordningen at dersom en uerfaren sjåfør kjører i god medvind på en trimmet moped, så ryker lappen umiddelbart.

Har du derimot hatt sertifikat i to år og en dag får du seks prikker og en giro fra statens innkrevingssentral, men også en sjanse til før du blir fotgjenger.

- Det er nødvendig å bruke de tiltakene man har tilgjengelige, det dør tilsvarende to skoleklasser med ungdommer hvert år i trafikken, sier kommunikasjonsjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen.

- Dessuten er det mange ungdommer som frykter mer for sertifikatet enn for å skade seg i trafikken.

Hun ser ingen betenkeligheter med å straffe ulikt etter erfaring.

- Det er ingen urettferdighet så lenge man kjører lovlydig.

Henrik Asheim, leder i Unge Høyre, er skeptisk til de nye reglene. Foto: Espen Braata


Leder i Unge Høyre Henrik Asheim, er derimot ikke like positiv til innstramningene.

- Jeg mener det begynner å bli litt mye. Jeg er ikke mot prøvetiden i og for seg, men å slenge en masse prikker oppå i tillegg, fører til at ungdom føler at man ikke stoler på dem. Man har allerede innført en mer omfattende kjøreopplæring og alle nye sjåfører har prøvetid som gjør at eventuelle lovbrudd straffes hardere, sier Asheim.

- De fleste kjører jo pent i trafikken og vil jo aldri merke dette, men det fremstår nok som urettferdig for en del at man skal straffes dobbelt fordi man er fersk i trafikken.

LES: Selger trimmingutstyr, fraråder trimming

Høyere risiko

Bakgrunnen for skillet ligger i risikoen man løper når man er ny i trafikken. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at bilførere i alderen 18-20 år har ti ganger så høy dødsrisiko som dem mellom 35 og 64.

Tar du sertifikatet som 35-åring befattes du likevel av samme regler som en attenåring, så diskrimineringen skjer på bakgrunn av erfaring og ikke alder.

I praksis er det flest unge som havner inn under kategorien fersk sjåfør, og i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet fremkommer det at hensikten er at ordningen skal ha en særlig effekt på yngre sjåfører.

LES: Bedre drag på damene i sportsbil

Bedre oppfølging

Grunnet manglende utstyr for tilgang til prikkregisteret fra politibilene, har enkelte notoriske trafikksyndere frem til nå kunnet beholde sertifikatet, til tross for at de har overskredet grensen på åtte prikker. Dette utstyret skal nå være på plass.

I tillegg får man nå varselsbrev allerede ved fire prikker, mot seks tidligere.

Gamle synder, nye regler

Ordningen utvides nå til også å omfatte kjøring over sperrelinje, trimming av moped, for liten avstand til forankjørende, manglende sikring av passasjerer under 15 år og manglende personlig verneutstyr.

De tre første gir tre prikker hver, og den sistenevnte to. Med mindre du er fersk selvsagt, da dobles disse.

Skal redde liv

- Beregninger viser at dersom alle holder fartsgrensene, kjører rusfritt og bruker bilbelte vil antall drepte i trafikken bli redusert med 50 prosent. En strengere prikkbelastningsordning vil få flere over på riktig side av loven, og verstingene blir raskere fjernet fra trafikken. Slik vil ordningen redde liv, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i pressemeldingen.

Det har vært mellom to og tre hundre dødsfall i trafikken årlig de siste ti årene ifølge Statistisk sentralbyrå.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder