Ny VW Passat vises for første gang

En av Volkswagens bestselgere gjennom tidene, første gang lansert i 1973, kommer nå i åttende generasjon. Bilmodellen skal konkurrere i et synkende segment.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Mellomklassen (klassen over VW Golf-segmentet), er nemlig på vikende front. Trenden er at bilkjøperne i større grad velger å gå «en klasse ned» og spare 60-70.000 kroner når de kjøper ny familiebil, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mellomklassen, som i all hovedsak består av familiestasjonsvogner, har gått ned med fire prosent hittil i år. SUV-segmentet har gått ned med 8,6 prosent. Til alt overmål er den største konkurrenten til nye Passat, som kommer i oktober, konsernets egen bilmodell Skoda Octavia. Modellen har stålkontroll imellomklassen (se faktaboks).

Importøren Harald A. Møller har imidlertid høye mål for den nye modellen, som neste år også får konkurranse av en splitter nye Ford Mondeo. Importøren tror de vil selge over 4000 eksemplarer av nye Passat neste år, opplyser informasjonssjef Anita Svanes.

Stilfull

Etter smakebiter og spionbilder i lang tid, viste Volkswagen frem nye Passat for første gang i går, på Volkswagens designsenter i Potsdam i Tyskland.

Bilen skal være både lettere og mer luksuriøs enn forgjengeren. Opptil 85 kilo vekt er spart. Bilen bygges for øvrig på samme plattform som Audi A3 og nye Volkswagen Golf, den såkalte MQB-plattformen.

Styreformann i Volkswagen, Dr. Martin Winterkorn, understreker at bilen skal være premium, men at prisen ikke skal være det. Prisen på den nye modellen er ikke klar, men variantene av utgående stasjonsvogn som i dag er til salgs, koster 344.700 kroner og opp til nærmere 550.000 kroner for en topputstyrt variant med automatgir og firehjulstrekk.

Større

Nye Passat har blitt større innvendig, men kortere. Modellen har lengre hjulavstand enn den forrige. Bilen kommer også med mye ny teknikk, blant annet et nytt digitalt instrumentdisplay, ny bakseteunderholdning, automatisk nødbrems og fotgjengerovervåking.

Bilen kommer også som ladbar hybrid. Drivlinjen blir den samme som i Audis nær forestående e-tron, med en elmotor med en rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en systemeffekt på 204 hestekrefter.

Modellen kommer med en rekke forskjellige motoralternativer fra 120 til 240 hestekrefter.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder