Test av Citroën C4 Picasso: Futuristisk og romslig familiebil

Hvorfor Citroën tviholder på midtstilt instrumentering er vanskelig å forstå, men ellers er mye på stell i andre generasjon av flerbruksbilen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Bilen er rimeligere enn konkurrentene, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Prisen er uten tvil et godt kort. Bilen er romslig, praktisk og en meget god familiebil, selv om den ligger noe etter de beste på sikkerhetssystemer, for eksempel automatisk nødbrems, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Startprisen er under 300.000 kroner. Vår testmodell med automatgir i midtre utstyrsnivå koster 312.300 kroner uten registrering.

Bilmerket har slitt med å få draget på norske bilkjøpere.

SE FYLDIG BILDESPESIAL FRA TESTEN HER!

Komfort og kvalitet

- Citroën har ingen kjempeklang i Norge. Tidligere var holdbarhet og kvalitet over tid ikke dette merkets sterkeste side. Det har virket inn på annenhåndsverdien og ryktet. Men de siste årsmodellene har vi ikke hatt flere klager på enn for andre modeller, sier Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autoelase bekrefter at Citroën ikke har større verditap enn snittet i klassen.

På veien har det skjedd ting med Picasso.

- Citroën har greid å forene god komfort med kjøreegenskaper. Den er stivere i oppsettet og mer tysk enn det vi tidligere forbandt franskmenn med når det gjelder fjæroppsett, sier Dag Edvardsen.

Annerledes automat

Vi har kjørt varianten med 115-hesters diesel og automatgir.

Girkassen er en billigvariant som i prinsippet er en tradisjonell girkasse med kløtsj. Alt styres elektronisk, det er ingen kløtsjpedal, og bilen kjøres som «en automat».

Girskiftene er langt fra like silkemyke som i de beste automatkassene, men med tilvenning og ikke altfor mye bånn gass, er dette helt ok.

Bilen fås også med vanlig manuell girkasse.

Fem motorer

C4 Picasso kommer med fem ulike motorer, to bensinmotorer som kan leveres med manuell og to dieseler som kan fås med automat.

Ifølge biladministrasjonsselskapet Autolease holder modellen seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke: Grand Picasso (syvsetervarianten) er den som vil holde seg best i pris. Anbefalt motoralternativ er 115 hk diesel, minimum Intensive utstyrsnivå, oppgradert med DAB Radio, Bi-Xenon og metallic lakk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder