UT PÅ TUR: Suzuki DL 650 V-Strom er en utpreget tursykkel som trives best på asfalten, men som også takler grusveiene meget godt. Foto:Produsent,

Her er 10 gode brukt-MC-kjøp

Et rikholdig bruktmarked gjør det mulig
å realisere MC-drømmen til en overkommelig pris. Vi har plukket ut et knippe aktuelle sykler til under 50.000 kroner – som garantert vil gi masse kjøreglede, uten for mye mekketid.

  • Kjell Magne Aalbergsjø (mcjournalen.com)

Det selges vesentlig flere brukte motorsykler enn nye. I 2013 ble det registrert 3026 nye, tunge motorsykler i Norge, mens det samme år ble foretatt 20 720 eierskifter på tunge motorsykler. På våren og forsommeren legges det daglig ut rundt 120 brukte motorsykler for salg på finn.no.

Husk at uansett hvilken bruktsykkel du kjøper må du gjøre en jobb under besiktingen: Står du i valget mellom en original sykkel og en som bærer preg av mange endringer, vil den originale i de fleste tilfelle være det beste valget.

Pris og sylindervolum går ofte hånd i hånd. Sylindervolum koster, og velger du stort sylindervolum må du akseptere at du ender opp med en eldre sykkel enn om du går for en sykkel med et mer moderat sylindervolum.

Smarte råd for deg som skal kjøpe:

* Finn et knippe aktuelle sykler, følg markedet for disse en tid. Når du har sirklet deg inn på aktuelle modeller, bør du være klar til å handle. De gode syklene selges gjerne kjapt.

* Gå sykkelen etter i sømmene, lytt etter ulyder fra motoren både på tomgang og ved prøvekjøring. Kontroller at gir og bremser virker som de skal.

* Sjekk:

• Sjekk motorens oljenivå. Se også etter oljelekkasjer

• Kontroller at forgaffelen ikke har lekkasjer, olje på gaffelbena er et dårlig tegn

• Kontroller at styrelageret ikke har slarke

• Sjekk at kjedet har lik stramming hele veien rundt når bakhjulet dreies og at kjedestrammingen ikke er brukt opp

• Se etter riper og skrammer som kan tyde på at sykkelen har vært i en velt

• Se at styrestopperne ikke er brukket, det kan tyde på at sykkelen har vært i en velt

• Be om å få med det originale eksosanlegget hvis det sitter et uoriginalt anlegg på sykkelen

• Serviceboken, den bør være komplett

• Er sykkelen ombygd må du kontrollere at rammenummeret stemmer med vognkortets.

* Vær skeptisk til bagateller som ikke virker, for eksempel instrumenter, det kan bli overraskende dyrt å fikse.

* Sjekk at det ikke er heftelser på sykkelen.

* Forslag til kjøpekontrakt finner du blant annet på Norsk Motorcykkel Unions hjemmeside www.nmcu.org.

Seriøs tursykkel: Honda VFR 750/800

Foto:Produsent,

Honda VFR 750 og 800 ble i sin tid kåret til den beste allroundmotorsykkelen. Den har en sportslig kjørestilling, førsteklasses kjøreegenskaper og bremser og en solid og driftssikker motor. Trimmingsgraden er moderat og motoren jobber lett og uanstrengt også ved moderate norske hastigheter. Kvaliteten er god og sørger for at det finnes mange fine brukte VFRer, mange med komplett turutstyr.

Teknisk: 748 ccm – 782 ccm, 4-sylindret væskekjølt V-motor. 78 kW/105hk – 80 kW/109 hk, 230 – 249 kg, 800 mm setehøyde.

Bruktpris: 1993 – 1998: Fra 30 000,- til 60 000,- kroner

Historikk: Lansert som VFR i 1986, VFR 800 lansert i 1998.

Rimelig eventyrsykkel

Foto:Produsent,

Suzuki DL 650 V-Strom

Suzuki slo til med 1000-kubikkeren DL 1000 V-Strom, men det var med den rimeligere 650-modellen de erobret kundene. Forskjellen mellom de to er i store trekk motoren. Den tosylindrede V-motoren er nesten uslitelig, og er trekkvillig og kompakt. En perfekt motor i motorsykkel som V-Strom. Dette er en utpreget tursykkel som trives best på asfalten, men som også takler grusveiene meget godt. De fleste DL 650 V-Strom har komplett turutstyr.

Teknisk: 645 ccm, 2-sylindret væskekjølt V-motor. 49 kW/72 hk, 214 kg, 820 mm setehøyde.

Bruktpris: 2004 – 2005: Fra 40 000,- til 55 000,- kroner

Historikk: Lansert i 2004.

Traust og gjennomprøvd tursykkel

Foto:Produsent,

Yamaha XJ 900 Diversion

Yamaha XJ 900 Diversion er en for sin tid klassisk og enkel konstruksjon. En firesylindret luftkjølt rekkemotor, femtrinns girkasse og kardangdrift gir en ukomplisert og pålitelig drivlinje. Tankvolumet på 24 liter sørger for stor rekkevidde og den nette kåpen gir akseptabel beskyttelse mot vær og vind. En god tursykkel i all enkelhet og til svært overkommelige priser. Også her er full turutrustning vanlig.

Teknisk: 892 ccm, 4-sylindret luftkjølt rekkemotor. 66 kW/90 hk, 265 kg, 790 mm setehøyde.

Bruktpris: 1996 – 1998: Fra 40 000,- til 55 000,- kroner

Historikk: Produsert fra 1994 t.o.m. 2003.

Barsk og nøysom

Foto:Produsent,

Kawasaki ER-6n

Kawasaki ER-6 stikker seg fram i mengden, men er samtidig svært beskjeden. Det siste henspiller bensinforbruket. Den tosylindrede motoren har nemlig et meget gunstig forbruk. Motoren var ny da ER-6 ble introdusert i 2006. Designen med den karakteristiske lykten faller ikke i smak hos alle, men aksepterer du den er dette en meget attraktiv allroundmotorsykkel. Driftssikker, lettkjørt og rimelig i drift er den en attraktiv sykkel for både turkjøring og pendling. Den finnes også med en sportslig kåpe, ER-6f. Se også etter Versys med samme motor.

Teknisk: 649 ccm, 2-sylindret væskekjølt rekkemotor. 53 kW/72 hk, 196 kg, 785 mm setehøyde.

Bruktpris: 2006 – 2008: 45 000,- til 52 000,- kroner

Historikk: Introdusert i 2006.

Lettkjørt og sporty

Foto:Produsent,

Honda CB 600F Hornet

Honda CB 600F Hornet er Hondas svar på Suzuki GSF 600 Bandit. Men Hondaen er vesentlig kvikkere, både når det gjelder motorytelser, respons og kjøreegenskaper. Dette er en sportslig allroundsykkel, som er pålitelig og snerten. For den som skal ha en enkel motorsykkel og hovedsakelig kjører alene er dette et ypperlig valg. I forbindelse med en oppgradering i 2000 lanserte Honda også en utgave med kåpe; CB 600 S Hornet.

Teknisk: 599 ccm, 4-sylindret væskekjølt rekkemotor. 69 kW/94 hk, 200 kg, 790 mm setehøyde.

Bruktpris: 1998 – 2000: 42 000,- til 52 000,- kroner

Historikk: Introdusert i 1998. Oppgradering til 17”-forhjul i 2000.

Klassisk sportstouringmaskin

Suzuki GSX 750F

Foto:Produsent,

Suzuki GSX 750F er en trofast tursykkel for mange og introdusert allerede i 1983, men de mest aktuelle årgangene er fra perioden 1998 til og med 2005. Den luftkjølte rekkefireren gir 93 hk og er en driftssikker motor. En ikke alt for sportslig kjørestilling gir god komfort bak den sportslige kåpen. Parallelt med GSX 750F solgte Suzuki også en rimeligere GSX 600F, samme sykkel men bare med mindre sylindervolum, også den er et godt valg.

Teknisk: 750 ccm, 4-sylindret luft/oljekjølt rekkemotor. 68 kW/93 hk, 231 kg, 790 mm setehøyde.

Bruktpris: 1998 – 2001: 36 000,- til 54 000,- kroner

Historikk: Aktuell modell introdusert i 1998, siste modellår 2005.

Den første eventyrer

Foto:Produsent,

Yamaha 900 TDM

Yamaha introduserte den første TDM 850 i 1991. Den fikk en oppdatering i 1996, og i 2002 ble TDM 900 lansert med nye kåpe litt mer sylindervolum og sekstrinns girkasse. Da den ble lansert banet TDM 850 vei for det som i dag er blitt Adventure-klassen. Med en høy kjørestilling med god oversikt, kåpe som gir god beskyttelse og god plass er dette en ypperlig tursykkel. De fleste brukte TDM selges med komplett koffertsett.

Teknisk: 849 ccm, 2-sylindret væskekjølt rekkemotor. 59 kW/80 hk, 230 kg, 825 mm setehøyde.

Bruktpris: 1998 – 2002: 35 000,- til 53 000,- kroner

Historikk: Aktuell modell, TDM 850, introdusert i 1996. TDM 900 introdusert 2002, siste modellår 2013.

Skapt for avveier

BMW F650 GS

Foto:Produsent,

Er du på jakt etter en rimelig motorsykkel for grusveier og andre avveier er kanskje en BMW F650 et alternativ. Den ble lansert i 1993 som Funduro og ST og har en ensylindret motor produsert av østerrikske Rota. I 2000 kom F 650 GS med bensintanken under setet og var enda mer offroadtilpasset. Begge utgavene er i markedet, og prisene kan variere mye alt etter hvor mye terrengkjøring sykkelen har vært utsatt for, men det finnes noen pene eksemplar som hovedsakelig har hatt asfalt under hjulene.

Teknisk: 652 ccm, 1-sylindret væskekjølt. 37 kW/50 hk, 193 kg, 780 mm setehøyde.

Bruktpris: 1998 – 2004: 47 000,- til 56 000,- kroner

Historikk: Aktuell modell, F 650 GS, introdusert i 2000 i salg til 2007.

Voksen lettvekter

Honda XL 125 Varadero

Foto:Produsent,

Vil du ha en nyere bruktsykkel i det prisleiet vi her snakker om kan en ny eller nesten ny lettvekter være et godt alternativ. Honda XL 125 Varadero er den mest voksne blant lettvekterne og koster ny ca. 60 000 Men tre til fire år gamle eksemplar som ser så godt som nye ut går for litt over 40 000 kroner. Den rommelige førerplassen gir en oppreist og komfortabel kjørestilling og gjør dette til en lettvekter som tåler lengre turer. Den tosylindrede V-motoren bidrar også til god komfort og ha et hyggelig drag.

Teknisk: 125 ccm, 2-sylindret luftkjølt V-motor. 10,6 kW/14,4 hk, 169 kg, 800 mm setehøyde.

Bruktpris: 2005–2011: 26 000,- til 48 000,- kroner

Historikk: Introdusert i 2001. Oppdatert med elektronisk bensininnsprøytning i 2007.

For entusiastene

Triumph Daytona T595/955i

Foto:Produsent,

Skal vi hente fram en eksklusiv og rå maskin til under 50 000 kroner faller valget på Triumphs Daytona T595 (1997/1998), 955i (1999/2001). Her er det originalen som gjelder. Allerede i 2002 kom etterkommeren med ny kåpedesign. Den tresylindrede motoren har et rått mellomregister og en sound som går utenpå det meste. Kjøreegenskapene er ikke de mest snertne, men for en stabilitet! En herlig maskin og det finnes noen fine eksemplar der ute.

Teknisk: 955 ccm, 3-sylindret væskekjølt rekkemotor. 96 kW/130 hk, 230 kg, 800 mm setehøyde.

Bruktpris: 1997–1998: 45 000,- til 55 000,- kroner

Historikk: Introdusert som T595 i 1997. Nytt navn, 955i, i 1998, og ny design i 2002.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder