NY VÅR: Dieselbilen kan få en ny vår, dersom Bosch’ sensasjonelle dieselrensningsnyhet slår til: Systemet for NOx-rensing av diesel kombinerer eksisterende teknologi på en bedre måte, slik at temperaturen i eksosen alltid er riktig. Ifølge Bosch kan den redusere NOx-utslippene med 90 prosent. Systemet skal heller ikke øke CO₂-utslippene.
NY VÅR: Dieselbilen kan få en ny vår, dersom Bosch’ sensasjonelle dieselrensningsnyhet slår til: Systemet for NOx-rensing av diesel kombinerer eksisterende teknologi på en bedre måte, slik at temperaturen i eksosen alltid er riktig. Ifølge Bosch kan den redusere NOx-utslippene med 90 prosent. Systemet skal heller ikke øke CO₂-utslippene. Foto: Michael Dalder/REUTERS

Derfor er ikke dieselbilen død

BIL, BÅT OG MOTOR

Elbiler og nullutslipp er på manges lepper i Norge, men andre steder i verden snakkes det om en ny fremtid for dieselbilene. Om kort tid kan syntetisk drivstoff revolusjonere bilparken.

Betalt innhold
Publisert:

Diesel blir riktignok viktigere i de europeiske landene enn i Norge, tror administrerende direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen.

Mens EU forholder seg til 95-grams målet i 2021 (95 gram CO₂ per kilometer i snitt for alle solgte biler), er det i Norge politisk enighet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025.

– Salget av elektriske biler og ladbare hybrider i EU er per i dag svært lavt. Det skyldes at incentivene for å kjøpe disse bilene ikke har vært sterke nok. Ingen andre land i Europa har for eksempel momsfritak ved kjøp av nullutslippsbil. Også ladeinfrastrukturen er dårlig utbygget, sier Andresen.

Han fortsetter:

– Konsekvensen av det er at bilkjøpere i Europa ser på en lavutslipps dieselbil, eller -bensinbil, som et godt alternativ, som dekker behovene til transport. Elektrifiseringen vil komme gradvis også i Europa, men for å nå 95-gramsmålet i 2021, vil fossilt drevne biler fortsatt være viktig.

Tror på syntetisk gjennombrudd

Dieselbiler slipper ut rundt 30 prosent mindre CO₂ enn bensinbiler. Eksosen fra dieselbiler er heller ikke regnet som helseskadelig, når bilen går på landsbygda.

Det er i byer at opphopning av skadelig NO2 og svevestøv fra dieselbiler skaper alvorlige helseproblemer for mennesker, ifølge Astma- og allergiforbundet.

Volkswagen er, til tross sin beksvarte dieselfortid, åpne på hvordan de skal få litt ekstra liv i forbrenningsmotoren.

– Forbrenningsmotoren vil være en støttepilar for fremtidige drivlinjer, sier Peter Weisheit, talsmann for innovasjon og teknologi hos Volkswagen. Han mener syntetisk drivstoff kan revolusjonere forbrenningsmotoren – og at produsenten er godt på vei med utviklingen, sier Weisheit.

Syntetisk drivstoff har vært et tema i mange år, ikke bare hos Volkswagen, men nå mener tyskerne at de har gjennombruddet rett rundt hjørnet.

– Syntetisk bensin er klart tidlig på 2020-tallet. Det syntetiske drivstoffet må fungere på eksisterende biler. Det tar mellom 20 og 50 år å bytte ut bilparken, så vi må tenke på bilene som er på veien allerede, sier Thomas Garbe, som er med på å lede utviklingen av drivstoff hos VW.

Vil bruke resirkulert plast

De syntetiske drivstoffene vi kjenner i dag er i stor grad basert på matplanter. Det vil VW ha slutt på.

– Vi ønsker ikke å bruke mat, men heller andre ting som strå og tømmer, og gjerne resirkulert plast sier Garbe.

Plastavfall er i dag en av våre største miljøsynder, og tiltak gjøres både i Norge og i mange andre deler av verden for å kraftig redusere plastbruken.

– Vi må gjøre det som er best for planeten – ikke best for lovverket, sier Garbe med et tydelig stikk til politikere som vedtar lover og regler uten å helt forstå hva de begir seg ut på.

Konvensjonelle biler på syntetisk drivstoff kan fint leve side om side med elbilene, mener han.

– Folk vil velge det som er økonomisk lurt – enten det er elektrisk eller bensin/diesel. Da må vi sørge for at produktene blir økonomisk lure.

Mercedes lanserer dieselhybrider

Allerede til sommeren kommer Mercedes med to ladbare hybrider, basert på sin i utgangspunktet magre, firesylindrede dieselmotor. Produsenten overrasket svært mange da de lanserte bilene under bilutstillingen i Genève i mars.

Modellene C 300de og E 300de vil få inntil 50 kilometer elektrisk rekkevidde (NEDC). Modellene kommer trolig både som sedan og stasjonsvogn.

Hvorfor valgte Mercedes dieselbasert ladehybrid?

Det korte svaret er at det er den mest effektive kombinasjon på markedet i dag, sier PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

– Vi mener kombinasjonen elektromotor og vår nyeste og mest effektive dieselmotor vil bidra til betydelig redusert forbruk og utslipp på både korte og lengre turer.

Hermansen opplyser til VG at de ikke er spesielt opptatt av et eventuelt kjøreforbud for dieselbiler.

– Det ikke vært en eneste dag med kjøreforbud i Oslo i år, til tross for en lang og tidvis svært kald vinter. I 2017 beløp forbudet seg til kun én dag. Et annet viktig element å tenke på er at diesel ikke bare er diesel. Euro 6-motorene er av et helt annet kaliber en dieselmotorene vi så for 10–20 år siden, sier Hermansen.

Fortsatt diesel

– Vi tror dieselmotoren er en del av VWs fremtid på lang sikt, sier Markus Köhner, utvikler av dieselmotorer i VW. Tidlig i 2018 var fortsatt 100.000 biler i uken er inne på VW-verkstedene for oppgraderinger etter dieselskandalen. 70 prosent av de aktuelle bilene i Europa var da oppgradert.

Nå tenker Volkswagen på dieselmotorens videreutvikling, og neste steg nå er å kombinere to utslippsreduserende teknologier: NSC og SCR.

** NSC, eller NOx storage catalyst (NOx katalysatorlagring) er den ene. Denne fungerer aller best ved lave eksostemperaturer.

** SCR, selective catalytic reduction (selektiv katalytisk reduksjon), fungerer best ved høye eksostemperaturer.

Ved å kombinere disse to utjevnes ulempene ved hver av de to teknologiene.

– En normal dieselmotor har i dag rundt 400 mg NOx råutslipp. For å komme ned på nivåene vi har i dag er etterbehandling av eksosen uunngåelig. I dag har vi 80 prosent effektivitet på eksosbehandlingen, sier Köhner.

Sensasjonell diesel-nyhet

– Det er en fremtid for dieselmotoren, den er ikke død, sa toppsjef Volkmar Denner i bilkomponentprodusenten Bosch på selskapets årlige pressekonferanse i april i år.

Han annonserte da det Bosch mener er et avgjørende gjennombrudd i dieseleksosrensing. Den nye teknologien skal redusere NOx-utslippene ned til en tiendedel av dagens.

Det nye rensesystemet har under virkelige kjøreforhold vist så lave utslipp som ned til 13 milligram NOx per kilometer, ifølge Bosch. Fra 2020 vil nye utslippskrav etter nye testmetoder være 120 milligram.

– Snart er ikke dieseleksos noe tema lenger, sa Denner.

Metoden som Bosch har utviklet bygger på komponenter som allerede er i markedet, og skal ifølge produsenten være en smal sak å legge inn i produksjonen, til en billig penge.

Hemmeligheten ligger i en ny kombinasjon av eksisterende teknologi, som gjør at temperaturen i eksosen, der NOx-en skal renses vekk, hele tiden er optimal. Bosch kaller det et høy-responsivt og mer fleksibelt luftstyringssystem for eksosen.

For at NOx-en skal «brennes» må eksosen være minimum 200 grader. Ved bykjøring, køkjøring og tomgang, nås ikke denne temperaturen. Det nye systemet kan regulere denne temperaturen slik at NOx-en fordunster, ifølge Bosch.

Systemet kan ikke ettermonteres, og må bygges inn i Euro6-motorer med SCR -rensing med AdBlue.

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL525

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om