DUGG-LUGG: Noe sperrer for sikten i en del Totota-modeller, og det er dugg eller kondens. Det er ikke førerens sikt som blir sprerret, men kameraet som sitter øverst bak frontruten og som brukes til ulike førerstøttesystemer. Foto: Privat ,

Toyota: Må sette inn varmepute på frontruter for å fjerne dugg

Sikkerhetssystemet som skal redusere trafikkulykker blir
satt ut av spill når frontruten dugger.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

I fjor rullet verdens største bilprodusent ut sitt nye, aktive sikkerhetssystem. Bilgiganten var kritisert for å komme sent på banen sammenlignet med de fremste produsentene, men fra høsten av ble modellene Auris og Avensis utstyrt med sikkerhetspakken kalt Toyota Safety Sense.

Det er bare det at «hovedkomponenten» i systemet, kameraet som sitter øverst på innsiden av frontruten, blokkeres av kondens.

En Toyota-eier som kontaktet VG forteller følgende:

«Jeg kjøpte min aller første Auris hybrid som ble levert i oktober i fjor. Flott bil, men bare etter et par uker begynte det å lyse en feilmelding i dashbordet cirka hvert 30. sekund, om at sensorer var tildekket og måtte rengjøres. Siden bilen var ren og det var flott høstvær med skinnende sol, virket dette rart», forteller han.

Feilmeldingene ga seg ikke, og eieren oppsøkte forhandleren flere ganger.

– Etter flere besøk fikk jeg til svar at de måtte bytte noen komponenter på grunn av fukt, og at det skulle installeres en varmematte. I tillegg skulle det etter hva jeg forstår gjøres en slags ombygging, for å bedre luftgjennomstrømningen, sier han til VG.

Er du en av dem som kjører uten baklys? Les hvorfor og hva du må gjøre for å løse problemet her.

Bruker kamera og laser

MER LUFT: Den såkalte TSS-modulen, som blant annet huser kameraet som er en del av komponentene i Toyotas sikkerhetssystem kalt Safety Sense, er utsatt for kondens. Dette fører til at kameraet ikke får «sett» skikkelig ut. Bildet er tatt utenfra og overnfra gjennom frontruten. Den store, svare boksen er TSS-modulen. Den skal få mer luftt og oppvarming slik at det ikke danner seg kondens. Foto: Privat ,

Toyota Safety Sense består av fire nyutviklede, aktive sikkerhetsteknologier som bruker kamera, laser og sensorer. Systemet til Toyota er en pakke med autobrems (varsler og deretter hugger inn bremsene når du selv er uoppmerksom), filskiftvarsling (varsler når du krysser veimerking), automatisk fjernlyskontroll (blender ned og opp igjen) og skiltgjenkjenning (leser trafikkskilt og viser dem i dashbordet).

Les og se mer her

Ifølge en ny studie fra amerikanske Insurace Institute for Highway Safety (IIHS) reduserer autobrems-systemet påkjøringer bakfra med 40 prosent, mens varselsystemet som kun varsler i forkant (det piper og/eller blinker) reduserer bakfra-ulykker med 23 prosent. Systemet reduserer også effekten i påkjøringen. Hvis alle biler hadde vært utstyrt med autobrems, ville det vært 700.000 færre politirapporterte bakfra-ulykker i 2013, ifølge undersøkelsen.

Fikk du med deg denne? Test deg selv: Kan du trafikkskiltene?

Setter inn varmepute

Men systemene hjelper lite når det ikke virker.

Toyota bekrefter dugg-problemet, og sier de er i full gang med å utbedre bilene som er solgt. Dette blir tatt på service.

I samarbeid med fabrikken har den norske importøren jobbet med å finne en løsning.

– Vi installerer en liten varmepute mellom TSS-modulen og frontruten. Denne puten vil raskere ta vekk uønsket kondens. Delene er nå fremskaffet og arbeidet er allerede i gang hos våre forhandlere, sier informasjonssjef for Toyota Norge, Espen Olsen.

Han sier han forstår at kunder forventer at systemet skal være tilgjengelig uavhengig av værforholdene, og at noen kunder har rapportert om feilmeldinger.

– Det kan midlertidig koble ut noen funksjoner i Toyota Safety Sense. Føreren vil i slike tilfeller få en advarsel i instrumentpanelet som sier at TSS-funksjonene ikke er tilgjengelige. Dette er et kjent fenomen, som også er beskrevet i brukerhåndboken, hvor brukerne blir rådet til å aktivere varmeapparatet mot frontruten for å fjerne dugg og gjenopprette funksjonaliteten til TSS.

Les: EU-kontrollens ti på topp: Disse feilene feller flest.

NAF: Færre feil

Å få slike systemer rullet ut og feilfrie er essensielt i utviklingen av den selvkjørende bilen.

NAF sier de registrerer færre henvendelser når det gjelder generelle elektronikkfeil enn tidligere.

– Det kan virke som om de fleste førerstøttesystemer er stabile og virker som de skal. Men generelt er det slik at jo mer du setter inn av elektronikk i en bil, jo større er mulighetene for feil. Det er viktig å huske på at mange av disse systemene er relativt nye, slik at bilene er innenfor garantitiden og sakene løses greit av forhandler, om det skulle være problemer. NAF kommer oftere inn i slike saker når bilene er utenfor garantien og det oppstår uenighet om hvem som skal betale, sier Bergerud, sier teknisk konsulent Audun Bergerud.

Minner om denne: Stadig flere sikkerhetssystemer, men vi krasjer mer.

PS! VG kjører akkurat nå nye Toyota RAV4 Hybrid i test, og vi har ikke hatt fått feilmeldinger på systemet på noen av de to testbilene.

Les også

  1. Flere biler enn før får kjøreforbud i ny EU-kontroll

    Etter at den nye EU-kontrollen med flere sjekkpunkter startet i sommer, har antall biler som blir underkjent i…
  2. Prøvekjørt Kia Sportage:
    Smart SUV med «full pakke»

    BARCELONA (VG) Større plass i kupeen, større plass i…
  3. Slik kjører du lengst mulig med el og ladbart i vinterkulda

    Den elektriske rekkevidden til batteribiler reduseres dramatisk allerede fra null grader.
  4. Ikke mye «gubbe» over denne Opelen

    Den skal vises på Genève-utstillingen i mars, men her får du en sniktitt på Opels nye konseptbil.
  5. European Powerboat of the Year 2016: Kåring: Dette er verdens fem beste fritidsbåter

    Åtte europeiske båtblader har talt: Her er Europas fem beste motorbåter.
  6. Verdens mest solgte bil - igjen

    Det spiller nesten ingen rolle hvor mange eksemplarer konkurrentene selger verden rundt: Toyota Corolla vinner uanset.

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fukt skaper store problemer for ny bilteknologi

  2. Pluss content

    Test av «selvladende hybrider» – like gode uten ladekabel?

  3. Pluss content

    Stor test: Smarte og billige SUV-kjøp nå

  4. Kunstig intelligens varslet om det nye coronaviruset

  5. Pluss content

    Test av mellomstore elbiler

Fra andre aviser

  1. Snø og glatte veier har ført til 131 dødsulykker de siste ti årene: Disse grepene gjør bilen trygg på vinterføre

    Aftenposten
  2. Alt du lurer på om dieselforbudet i Oslo

    Aftenposten
  3. Skoda-forhandler ble best i landet for fjerde gang på rad

    Fædrelandsvennen
  4. Bil og buss kolliderte på E 39

    Fædrelandsvennen
  5. Stillegående, tøff og oppgradert billig-suv

    Fædrelandsvennen
  6. Bil sto i full fyr ved kjøpesenter

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no