SÆREGEN: Linjeføringen i Renaults Kadjar er dratt litt ut. Blant annet er det store kuler på panseret. Tøft, men gjør at det er litt vanskelig å få taket på frontens hjørner. Foto: Jan Petter Lynau ,

Test av Renault Kadjar: Renaults rookie

Kan denne bilen snu skuta for Renault i Norge? SUV-en Kadjar har potensialet til det.

  • Hanne Hattrem
  • Audun Bergerud (Teknisk konsulent/NAF)
  • Jan Petter Lynau (foto)

5 av 6

Et av Europas mest solgte bilmerker får liksom ikke helt feste under hjulene i Norge: Det er Norges 18. mest solgte merke, med en markedsandel på 1,8 prosent. Hittil i år er det registrert 2609 eksemplarer fordelt på hele modellporteføljen.

I 2016 kan det bli «gripetak» for Renaults rekrutt – den mellomstore SUV-en Kadjar bygget på lesten til Nissan Qashqai – i hvert fall dersom salgsmålene på 1500 biler i 2016 nås. Salgsmålet for 2015 var 400 biler, avhengig av leveringssituasjonen. Status i uke 52 viser 163 registrerte, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Artikkelen er oppdater med nye tall etter at den ble publisert i VG og VG+ i oktober.

Les: Slik blir Volkswagen reparasjonsaksjon etter dieseljukset

Godt beskyttet

– Dette har vært et hyggelig bekjentskap. Dette er rett og slett en veldig god bil å kjøre. Den leverer gode kjøreegenskaper, fint støynivå, ok bagasjeplass, og god pris, samt at den har plastbeskyttelse rundt hele bilen, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, som har testet bilen sammen med VG.

Vi har kjørt dieselene på 1,5 og 1,6-liter. 1,6-literen er den eneste med firehjulsdrift. Den 1,2-liters store bensinmotoren på 130 hk er opplagt! Fås bare i kombinasjon med manuelt gir og forhjulstrekk.

NB! I tabellen har vi brukt tekniske data for 1,6-litersdieselen.

Vi har kjørt bilen i duell mot en annen nykommer-SUV, Hyundai Tucson. Les testen her!

Les de beste biltipsene på VG Pluss (krever abonnement)

* Her er 15 knallgode leasingbilkupp!

* Stor test av de seks rimeligste ladbare hybridene!

Tiltalende førermiljø

Det er ikke lange klyvet opp og inn i et tiltalende førermiljø, som gir et inntrykk av å være påkostet. Instrumentene foran fører er digitale og godt lesbare – og elegant utformet.

Kantene på panseret foran deg buler som to veltrente overarmsmuskler, du har dem i synsfeltet hele tiden, og de gjør faktisk at det er litt vanskelig å håndtere den ved under finmanøvrering. Også speilhusenes plassering på A-stolpen tar noe sikt og reduserer orienteringsevnene.

En innvending er at automatisk nødbrems ikke er standard, og kun er tilgjengelig på Bose utstyrsnivå. Den koster 7000 kroner og selges i en pakke med parkeringsassistent, ryggekamera, blindsonevarsler, sidesensorer og nødbremsassistent.

Modellen kommer i to utgaver. For å oppnå best mulig verdi i bruktmarkedet på Renault Kadjar anbefaler biladministrasjonssselskapet Autolease, som vurderer bruktverdi og bilholdskostander i VGs biltester, Bose Edition. Med Bose på plass er det fritt frem for å velge motor, drift og gir etter ønske uten at det gir trekk i fremtidig markedsverdi. Metallic lakk anbefales (5000 kr.).

En svak femmer er VG og NAFs konklusjon.

HER ER VÅRE VURDERINGER:

5 av 6

Førermiljø:

Sikt fra førerplass er akseptabel, men A-stolper/speil tar noe sikt.

Gode forseter med fin passform. Instrumentering er oversiktlig, enkel og lesbar. Noe grunne koppholdere. Går rimelig stille (mer støy med 4x4).

5 av 6

Kjøreegenskaper:

God veiholdning, passe stiv avfjæring og presis styring. 1,2-liter er energisk og fleksibel, og sekstrinnskassen er super til denne. Dieselmotorene er helt ok men ikke spes sterke.

4 av 6

Plass:

Luftig cockpit og veldig god plass i baksetet. Rimelig god bagasjeplass, men et stykke unna de beste. Gulvet i bagasjen blir flatt med nedfelte seterygg.

3 av 6

Miljø:

Overraskende høyt forbruk målt på bilens måler, henholdsvis 0,92 og 0,95 l/mil (to sjåfører). Mye bykjøring. Snittforbruket er oppgitt til 0,56 l/mil. Med diesel (automat/forhjulstrekk), målte vi 0,56 l/mil (oppgitt 0,30).

6 av 6

Sikkerhet:

Fem av fem stjerner i de uavhengige kollisjonstestene fra Euro NCAP. Har ikke automatisk nødbrems som standard på noen modeller.

4 av 6

Å eie:

Bruktverdi e/4 år/60.000 km: Litt bedre enn snitt i markedet og i klassen: Fire av seks poeng for bruktverdi. Driftskostnad beregnet til ca. 3500 kr. pr år, under snitt. Nr. 13 av 24 i eierundersøkelsen AutoIndex.

5 av 6

Pris:

Billigste koster 265 000 kr. Billigste med firehjulsdrift 345.000 kr. Anbefalt modell Automatgir koster 20.000 kroner. Firehjulsdrift, manuell diesel, øverste nivå til 370.000 før lev omk.

4 av 6

Design:

Spesiell linjeføring og tydelig fransk. Nøkkelen er kul, noe veldig mobiltelefonsk over den.

TESTARKIV: Her er alle biltester.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder