INGEN BESKYTTELSE: Når barnet sitter på en sittepute i bilen har det ingen beskyttelse for hode og nakke i sidekollisjoner. Foto: Which?

Vil forby sitteputer for barn i bil

(VG Nett) Den engelske forbrukerorganisasjonen Which? vil forby sitteputer for barn i bil, fordi de ikke beskytter barnets hode og nakke i sidekollisjoner. Også Trygg Trafikk ønsker forbud mot sitteputer.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Kollisjonstester utført av Which? viser at når en bil blir truffet fra siden, er risikoen stor for at barnets hode slår inn i vinduet eller døren.

Sitter barnet derimot i en stol med rygg og beskyttelse for hodet, er risikoen for skader langt mindre.

Hver fjerde kollisjon i Storbritannia er en sidekollisjon, skriver bladet.

- Vi vil gjerne at reglene endres, slik at bare stoler med rygg er godkjent. Vi har sett slike testresultater som Which? viser til flere ganger, og har sluttet å anbefale folk å bytte over til pute ved 6-7 års alder, slik vi gjorde tidligere. Nå anbefaler vi stol med rygg og beskyttelse på sidene helt til barnet er ferdig med å bruke barnesikringsutstyr, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen.

Et forbud mot sitteputer kan imidlertid ikke skje bare i Norge. ECE-kravene som stiller krav til barnesikringsutstyr må endres, opplyser Øyen.

Les:Her ser du forskjellen mellom å sitte forover- og bakovervendt.

30 prosent bruker pute

Til tross for at Which? har forfektet sitt syn lenge, viser en nylig spørreundersøkelse i regi av bladet, at det vrimler av sitteputer i engelske bakseter.

Blant 1000 spurte foreldre med barn mellom 4 og 12 år, svarte omtrent 17 prosent - én av fem - at de ikke bruker barnesikring i det hele tatt, mens 30 prosent svarte at de bruker sitteputer uten rygg.

I følge norsk lov er det påbudt å sikre barn i bil i godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt. Sittepute er godkjent sikringsutstyr for gruppen «større barn», fra 4-10 år, fra 15-36 kilo.

Les:Slurver med sikring av barn i bil.

Sittepute praktisk

For mange foreldre er det nesten like stor praktisk lettelse når barnet slutter med bleier, som når det går over fra å bruke barnestol til sittepute. Putene er enkle å flytte mellom biler, og svært enkle å feste, i forhold til stolene.

Ofte presser også barna selv litt på for å sette fart i overgangen fra stol til sittepute, fordi det gir en viss følelse å være «voksen».

Les:Ingen aldersgrense for barn på MC.

- Vil ikke forby

VIL IKKE FORBY; Trafikkulykkesforsker Trond Boye Hansen ved Oslo universitetssykehus vil ikke forby sitteputer for barn i bil, fordi puten kan gi bedre beskyttelse i flere bilmodeller. Foto: Magnar Kirknes

Trafikkulykkesforsker Trond Boye Hansen ved Oslo universitetssykehus som forsker på virkelige ulykker der barn er blitt skadet eller drept i bil, bekrefter at stoler med rygg er det tryggeste i sidekollisjoner.

- Vi har sett at biler er blitt trykket inn 70 centimeter inn i kupeen, og at barn som har sittet i stol med rygg og sidestøtte er kommet så godt som uskadde fra ulykken, sier Trond Boye Hansen.

Han mener likevel at det ikke er noen grunn til å forby sitteputer for barn i bil, selv om han ikke tviler et sekund på at barnestol med rygg og sidebeskyttelse er den sikkerhetsmessige vinneren for barna bak.

- Nei, fordi det er bedre å bruke sittepute enn ikke å bruke noe. Sitteputens sidebeskyttelse, såkalte sidehorn, tar imot for noe av innpresset, samtidig som barnet kommer litt opp. Det største innpresset ved en sidekollisjon kommer i høyde med baksetets sittepute, og dermed kommer barnet over denne hvis det sitter på pute, sier han.

Les mer om sikring av større barn i bil.

- Noen trenger sittepute

En annen god grunn til ikke å forby sitteputer eller stanse produksjonen av disse, er at enkelte barn faktisk trenger sitteputer, selv om de er over 10 år som er sikringsgrensen, mener Trond Boye Hansen.

- Dette avhenger av den enkelte bilmodells konstruksjon. For eksempel er det øvre festet til bilbeltene bak i en Volvo XC70 plassert i øverst på bakseteryggen. Da legger beltet seg riktig over barnets skulder. Men i enkelte bilmodeller sitter det øvre beltefestet langt oppe på de vi kaller C-stolpen mellom sidevindu bak og bakruten. Da ser vi at selv en 11-åring ikke får beltet helt inntil skulderen, og at det er stor klaring mellom beltet og kroppen. Dette kan føre til at barnet kan skli ut eller bli kastet langt fremover før beltet tar tak. Sitter barnet på en pute, vil dette kunne løse seg. Dette bør foreldrene selv sjekke med sin bilmodell, sier Trond Boye Hansen.

Les:Hvordan sikre barna best i bilen? Spørsmål og svar fra Trygg Trafikk.

Sluttet å produsere

Which? ønsker at produsenter av barnesikringsutstyr slutter å produsere slike puter. En produsent som allerede har sluttet å produsere sitteputene er norske HTS, som ga seg med puteproduksjon fra januar 2010 - selv om puten er godkjent.

- Bakgrunnen for at vi sluttet å produsere slike puter er at de ikke beskytter hodet og nakken i sidekollisjon. Vi ser fra ulykkesrapporter at alvorlige hode og nakkeskader er overrepresentert ved sidekollisjoner. Selv har vi har holdt på med sidekollisjonstesting i de siste ti årene. I dag finnes det ikke krav til å utføre sidekollisjonstester i forbindelse med ECE-godkjenningen, men når dette kommer et stykke frem i tid, regner vi med at sitteputen forsvinner, sier produktsjef i HTS BeSafe, Frank Lilleheil.

Også han minner om at det varierer fra bilmodell til bilmodell hvor god beskyttelse barna bak har.

- For eksempel har Volvo en integrert sittepute i baksetet. Denne fungerer bra fordi sidekollisjonsgardinene har tatt høyde for at barn sitter bak, og dermed går dypere ned. Selv om mange bilmerker har sidekollisjonsgardiner, er problemet at de er konstruert for voksne, og ikke barn, sier Lilleheil.

Må være felles forbud

Seniorrådgiver Harald Gjelsvik i Statens vegvesen, Vegdirektoratet, sier at Norge har de samme bestemmelser for sikring av barn i bil som i EU, via EØS-avtalen.

- Bestemmelsene sier at sitteputer er godkjent sikringsutstyr, sier Gjelsvik.

- Vil det være aktuelt med et forbud i Norge?

- Vi er en del av Europa, og bør gå i samlet tropp. Så hvis det skal bli et forbud mot sitteputer, må dette være fastsatt i internasjonale standarder, sier Harald Gjelsvik.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder