UVANLIG SYN: RIB-en med trehjulstrekk på bensinstasjon i Skjoldestraumen. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
UVANLIG SYN: RIB-en med trehjulstrekk på bensinstasjon i Skjoldestraumen. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Dette har vi aldri gjort med en testbåt før!

BIL, BÅT OG MOTOR

Se de uvanlige bildene og film fra Båtlivs test av amfibie-RIB-en Sealegs 7,1.

  • Jørn Finsrud (Båtliv)
Publisert: Oppdatert: 21.07.11 20:56

Båtliv tester en Sealegs 7,1 i Ryfylket. Båten har tre hjul som drives med hjelp av en egen 24-hesters Honda-motor, som driver de tre godt dimensjonerte hjulene hydraulisk. Med to bensintanker, og tank nummer to som begynner å gå tørr, byr anledningen seg til å prøve hybridbåten for hva den virkelig er verdt.

LES OG SE FILM: På vannski etter amfibie-RIB

Vi kjører inn Skjoldestraumen, nord for Stavanger. På halvøya Holmen er en bensinstasjon. Og ved siden av bensinpumpa er det fullt mulig å kjøre opp - med en amfibiebåt, vel å merke.

Ned med hjulene

Vi senker hjulene. Alltid det forreste først, som vi ble instruert før vi reiste. Etter flere kjøreturer fra sjø til land føler vi at vi begynner å få til dette. De forreste hjulene skal ned først, i tilfelle det ligger noe i bunn foran. Deretter senker vi de to bakerste hjulene, og setter dem i drift forover. Motoren tiltes opp til åtti prosent, og vi gir litt gass med påhengeren. Dermed hjelper vi hjulene å få tak. Alle tre trekker, og vi blir dratt opp. Det er nå ting skal skje fort og presist. Nå som amfibie-RIB-en kjører framover med hjulkraft, skal påhengeren stoppes og tiltes helt opp. Alt dette skjer ganske fort, men går også problemfritt denne gang.

Merkelig skue

En bil har parkert litt vel langt ut i veien. Vi flytter derfor på hengeren bak. Båten har dermed fritt leide helt fram til bensinpumpene. De to lokkene er på styrbord side, eller nå heter det vel høyre, så vi kjører på venstre side og stopper. Ofte får den 24 hestekrefter sterke motoren som driver de tre hjulene hydraulisk en liten ettertenning. Heldigvis, ingen ettertenning denne gangen, inne på bensinstasjonen.

SE FILM: Vi kjører til bensinstasjon med RIB

Mens vi fyller bensin kommer andre biler og fyller. Noen kikker bort, og later som ingen ting, og kikker forsiktig en gang til, mens en gjeng yngre gutter sitter på en benk 50 meter unna og ler, og etter hvert får gravd fram mobilkameraene fra lommene. Ellers er det få som hever blikket merkeverdig, av båten som har kjørt på land med egen motorkraft. Dette kan også skyldes at båten ser ut som at den står på henger. I hvert fall bakfra. Men forfra må det være litt av et syn.

God kontroll

Etter å ha betalt rygger vi båten 30 meter og svinger ned mot båtens rette element igjen. Det er bare 50 meter til sjøen, og turen går problemfritt. Det skal sies at båten er lett å kjøre på land, og man har god kontroll. Hydraulikken er sterk. Stopper du båten i en nedoverbakke, så stopper den. På slutten av utsettingsrampen gir vi full gass. Det er ikke så mye som det høres ut som, med en toppfart på hjulene på ti kilometer i timen, som i seg selv er fornuftig. Men vi siger dermed greit ut og kan senke motoren og kjøre videre.

LES OGSÅ: Med amfibie-RIB under Preikestolen

Selv om vi fylte på land, betyr ikke det at bensinen er billigere. Da vi fylte på marinaen i Vassøy (nærmere Stavanger) var bensinen 10 øre billigere literen enn hva vi betalte i Skjoldastraumen.

Hele testen av Sealegs 7,1 kan du lese om i Båtliv nummer sju, som er i salg fra 1. september.

Artikkelen er levert av Båtliv. Se film og flere bilder fra bensinfyllingen.

Info om testbåt:Sealegs 7.1Lengde: 713 cmBredde: 261 cmVekt med 150 hk: 1180 kgMaks nyttelast: 700 kgV-bunn: 21 graderMotor: Evinrude 150 hkPris testbåt: 1 mill kr.Leverandør: Rogaland Marine

Her kan du lese mer om