RASKEST: Bugatti Veyron i Gran Sport utgave. Denne bilen kan du fortsatt kjøpe, om du har penger nok. Foto: HÅKON BØ.

Slutt for verdens raskeste bil

(VG Nett) Bugatti har laget sin siste Veyron kupé. Det betyr slutten på produksjonen av verdens raskeste serieproduserte bil.

  • Brede Lie Reime
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

I april 2005 slo Bugatti den gamle rekorden til Mclaren F1 fra 1998 på 387 kilometer i timen. Den nye lød på 407. Koenigsegg CCR hadde for øvrig rekorden et par måneder mellom februar og april samme år med 388 kilometer i timen.

Siden den gang har flere prøvd seg med mer eller mindre hell. Blant de få som har klart det er amerikanske SSC Ultimate Aero som klarte 414 kilometer i timen.

LES: Verdens raskeste stasjonsvogn?

Den rekorden stod seg i tre år frem til juli i fjor da Bugatti lanserte en «sportsvariant» av Veyron med 1200 hester og en toppfart på 431 kilometer i timen!

Og der SSC er produsert i noen få eksemplarer teller Bugattiene 300, men nå er det altså slutt.

NEST RASKEST: Shelby hadde rekorden i noen år, til Bugatti bestemte seg for at nok var nok. Foto: SHELBY SUPERCARS

Hvem tar over kronen?

Det finnes biler der ute som i teorien skal være i stand til å ta over der Bugatti nå slipper, blant dem svensk/norske Koenigsegg Agera R som har en teoretisk toppfart rundt 440 kilometer i timen. Hvorvidt det blir med teorien, eller om de faktisk klarer å presse svensken opp i over 431 vet vi ikke før, eller snarere om de prøver.

TRONFØLGEREN: Koenigsegg Agera har med en teoretisk toppfart på 440 kilometer i timen en reel sjanse til å ta over tronen. Foto: MARTIAL TREZZINI/AP


Også amerikanerne i Shelby supercars som stod bak SSC Ultimate Aero har planer om å kjempe om tittelen verdens raskeste. Enn så lenge mangler de en bil å gjøre det med, men de har et konsept som på ultraamerikansk vis kalles «Next generation», og virker inspirert av Maseratis birdcage-konsept fra 2005.

LES: Sportsbileiere drar flere damer

Fortsatt kabriolet
Dersom du hadde tenkt å kjøpe en Veyron er det ingen grunn til å fortvile. Enn så lenge produserer de kabrioletversjonen Gran Sport, men billig blir det neppe.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder