POSITIV: Anne Sønsteby er informasjonssjef i Ford. Foto: Hanne Hattrem

Avgiftsfritak på etanol

Finansminster Kristin Halvorsen lover fullt avgiftsfritak for bio-etanol. Det betyr at folk flest nå kan få muligheten til å kjøpe bilene som går på den miljøvennlige og rimelige biodrivstoffet E85.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

I Sverige går salget av miljøbiler så det suser. Men nå lover finansminister Kristin Halvorsen at det også skal bli avgiftsfritak i Norge. Under sin politiske innledning på SVs Landsstyremøte på Gardermoen i dag lekket Halvorsen nyheten fra revidert statsbusjett. Dette blir lagt frem 12. mai

- Dette er gledelig, sier daglig leder Silje Schei Tveitdal Norsk Bioeenergiforening, som har arbeidet for at staten ikke skal kreve avgift på miljødrivstoffet.

I dag er en liter bioetanol omlag 4,50 kroner rimeligere enn blyfri bensin i Sverige. Miljøgevinsten ligger i at CO2-utslippene ikke bidrar til drivhuseffekten fordi etanolen lages av naturprodukter som tremasse eller sukkerrør. CO2-en i utslippene er allerede er i det naturlige kretsløpet, og er redusert med omlag 75 prosent i forhold til vanlige biler.

Både Ford, Volvo og Saab tilbyr biler som går på bio-etanol.

- Vi har allerede solgt flere Saab 9-5, og er klare for økt etterspørsel, sier en fornøyd direktør Petter Smebye i General Motors Norge. Han sier at mange Saab-forhandlerne allerede har bestilt biler, og at enkelte kunder allerede har bestilt bilene.

- Saab 9-5 vil koste 7000 kroner mer enn en tilsvarende bensindreven Saab på 150 hk, men har da 30 hesterkrefter mer. Smebye har tror på godt salg for etanol-bilene fremover.

- Det vil være galskap dersom oljeselskapene ikke er raske med å plassere ut etanol-pumper på stasjonene og dermed hindre folk i å kjøre miljøvennlig. Vi får håpe det ikke blir slik som i Sverige, der bilforhandlerne i starten måtte sette opp sine egne pumper.

Informasjonssjef i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby, sier at de har signaler om at Statoil synes det er aktuelt med etanol-salg i Norge.

- - Selv om oljeslskapene ikke får pumper på plass over natta, har etanolbilene den store fordelen at de kan gå på alle kombinasjoner av bensin og etanol fra ren bensindrift til 85 prosent blanding. For mange vil det være aktuelt å kunne kjøre på bensin i overgangsfasen før vi får nok etanolpumper, sier Sønsteby.

- Vi er over oss av glede og begeistring for meldingen fra finansministeren, sier Sønsteby.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder