FASTLÅST: Med hjullås på er det bråstopp for dårlig skodde vogntog. Her er første og bakerste bil låst fast. Foto: Statens vegvesen.

Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong

Regjeringen håper at man neste sesong kan bruke hjullås landet rundt for å sikre seg at sjåfører med trafikkfarlige vogntog ikke stikker av.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over seks år gammel

I dag gjøres dette kun i et prøveprosjekt som Statens vegvesen har på Sørlandet.

- Vi tar sikte på at til neste vinter vil man ha muligheten å bruke hjullås på kontrollstasjonene Norge rundt, sier statssekretær Bård Hoksrud (FrP) i Samferdselsdepartementet til VG.

Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud i vegvesenets ferske storkontroll på fire grenseoverganger.

I dag kan man nemlig bare holde tilbake vogntog dersom fører er bosatt i utlandet, og blir ilagt straff for brudd på vegtrafikklovgivningen, eller kjøretøyet er til hinder for trafikken eller snøbrøyting og annet veiarbeid.

BOM FAST: Hjullåsen gjør det umulig å kjøre videre. Foto: Statens vegvesen

Noe en del utenlandske sjåfører er, når snøen laver ned på Sørlandet og vogntoget de kjører står fast i første motbakke.

Lov- eller forskriftsendring

Det viktige ordet er straff. Ilegges for eksempel sjåføren et gebyr fordi han kjører med sommerdekk eller slitte vinterdekk, er ikke dette nok til å låse fast bilen.

Dermed må det en lov- eller forskriftsendring til.

- Neste sesong må vi sørge for at hjemmelen er der, sier Hoksrud.

Som VG skrev tidligere denne uken, er det noen utenlandske sjåfører som stikker av selv om de er ilagt kjøreforbud og har fått skiltene klippet av.

Når Statens vegvesen slukker kontorlysene og kontrollørene går hjem, velger noen å trosse kjøreforbudet og rulle videre. Og da er det lite vegvesenet kan gjøre.

Ronny Lindesteg, faggruppeleder i utekontrollen for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen region Øst, ga da også uttrykk for at han følte seg maktesløs fordi han ikke kan tvinge bilene til å stå på kontrollplassen til sjåførene har ordnet opp i feil og mangler og byttet ut blankskurte dekk.

- Er det ikke naivt at man ikke har gjort noe med dette før, statssekretær Bård Hoksrud?

- Dette er ikke noen ny problemstilling, og jeg synes det er rart at ikke den forrige regjeringen har fått med seg dette. Vi har holdt på med utenlandske vogntog og trøbbel på veinettet vårt i snart 8 år på Stortinget. Nå har vi fått klarhet i at en av problemstillingene er at man ikke har mulighet til å stoppe alle vogntog som er for farlige, fordi forutsetningen er at de skal være ilagt straff, sier Hoksrud.

Han ble selv først kjent med dette for 14 dager siden.

Les også: Vil ha fingeravtrykk på førerkort.

Positive efaringer

Og erfaringene fra prøveprosjektet på Sørlandet er utelukkende positive - ialle fall sett med Statens vegvesens øyne.

FORNØYD: Morten Nilsen, leder for Statens vegvesens tungbilkontroll i Aust- og Vest-Agder, mener hjullåsene fungerer veldig bra. Senest i dag fikk han bruk for dem. Foto: PETTER EMIL WIKØREN

- Det har fungert kjempegreit, og vi har sluppet frustrasjonen vi opplever når vogntogene bare har gitt blaffen og kjørt videre. En del skor seg på norske brøytemannskaper som må trekke dem opp gang på gang, sier Morten Nilsen, leder for Statens vegvesens tungbilkontroll i Aust- og Vest Agder.

Hjullåsene er brukt en god del ganger allerede så langt i vinter.

- Vi må ha dem ut av trafikken, ellers blir det fort ulykker, sier Nilsen og legger til at de som regel ikke setter hjullås på vogntog før de har kjørt seg fast.

- Men har de stått til hinder i en bakke, kan vi sette lås på dem fordi vi da har grunn til å tro at de også blir et hinder i neste bakke når vær og føreforhold er slik, sier Nilsen til VG.

Låser flere i rekke

Det var rett før jul at Statens vegvesen på Sørlandet fikk åtte hjullåser i forbindelse med prøveordningen som varer ut denne vintersesongen.

Man kan låse fast langt flere biler enn åtte siden man setter hjullås på det fremste og bakerste kjøretøyet og parkerer dem så tett langs et autovern eller annet slik at det ikke er mulig å kjøre ut.

- Når vi får satt hjullås på, er de ingen fare for andre. Og de står ikke i ødemarken og sulter i hjel. Vi forsikrer oss at de har både mat, drikke og diesel. Så blir de stående til de kommer seg videre på en relativt trygg måte, sier Nilsen.

Det betyr på godt norsk at været er blitt bedre og veiene ordentlig brøytet og saltet.

Les også: Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud.

Vegvesenet fikk nok

Senest i dag måtte Statens vegvesen på Sørlandet låse fast en bulgarsk trekkvogn med makedonsk sjåfør som hadde måttet gjøre vendereis i forrige uke fordi han kjørte på sommerdekk.

Men i dag dukket han opp igjen - fortsatt med sommerdekk på.

- Da hadde vi fått nok og satte på hjullås. Nå kommer han ikke videre før han har betalt gebyret for manglende kjetting og vinterdekk og har fått på nye dekk, sier Nilsen.

Les også

  1. Nye storkontroller av vogntog på grensen

    SVINESUND (VG) Statens vegvesen kjører nå en flere dager lang storkontroll av vogntog på fire grenseoverganger, men de…
  2. Ap til angrep mot «kynikere» i transportbransjen

    Arbeiderpartiet vil tvinge de som kjøper transporttjenester til å måtte ta sin del av regningen for vogntog som ikke…
  3. Vil ha fingeravtrykk på førerkort

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) foreslår å innføre fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort for å få bukt med…
  4. Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud

    I snøføyka ved Kristiansand og Flekkefjord ble det bråstopp for mange utenlandske trailersjåfører som ble vinket inn av…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Lovene som skal stoppe livsfarlige vogntog på norske vinterveier

  2. Nå blir det umulig å stikke fra boten for lastebil-sjåførene

  3. Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

  4. Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud

  5. Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

Fra andre aviser

  1. Vogntoget ble avskiltet. Da satte sjåføren på nye skilt av papp.

    Bergens Tidende
  2. 70 fikk kjøreforbud på samme dag

    Fædrelandsvennen
  3. Fem ganger så mange vogntog fikk kjøreforbud denne vinteren

    Aftenposten
  4. Nå kan biler holdes tilbake med hjullås

    Fædrelandsvennen
  5. Vogntog-sjåfør tatt etter å ha kjørt 24,5 timer uten stopp

    Aftenposten
  6. 140 vogntog fikk kjøreforbud under snøkaoset: - Mange var ikke egnet for videre ferdsel

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder