Test av Suzuki SX4 S-Cross: Vinner på pris kontra plass

Rett inn, rett ut, firehjulsdrift, automatgir og endelig bedre bagasjeplass. SX-4-etterfølgeren har vokst seg til et bredere publikum.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det tyter ikke med nye modeller fra Suzuki, så når det foreligger en ny, er det en nyhet for merkets forholdsvis faste skare.

Suzuki er et lite, men stabilt, merke i Norge, det 19. største. Trolig vil den nye SX4 med etternavnet S-Cross endre på statistikken. Salgstakten mot 2400 biler i året tyder på det.

Ikke høyklasse-følelse

Prisen er et viktig argument, for det er ikke en utpreget høyklasse-følelse som griper tak i deg i det du stiger inn.

Billigste variant med automatgir koster 294.900 kroner. Dyreste koster 329.900 kroner, før registreringsomkostninger. 70 prosent velger den varianten som vi har testet - med bensinmotor og automatgir, til 314.900 kroner i øverste utstyrsnivå, GLX.

Mye er endret fra den lille forgjengeren SX4 (samarbeid mellom Fiat og Suzuki). Lengden er økt betraktelig, og det er også bagasjeplassen, fra 270 til 430 liter.

Motorprogrammet er lett nyfriserte varianter av eksisterende bensin- og dieselmotor, begge på 1,6 liter.

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

SE FYLDIG BILDESPESIAL.

Stadig rimeligere

- Nå er den blitt en mer fullverdig liten familiebil, med et brukbart bagasjerom. Prisen er lavere enn flere konkurrenter. Men også andre tilbyr nå rimeligere firehjulstrekk, fordi systemene er blitt billigere, sier tekniske konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Sammen med VG har han kjørt bilen i duell mot Citroën C4 Aircross.

Systemet kan stilles inn etter kjøreforholdene og låses 50/50 i lave hastigheter, blant annet i sport- og snømodus.

- I sportmodus skjer det en merkbar endring på gassrespons og girutveksling, som blir mer skjerpet, sier Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke: GLX (vår testbil). Da har du en komplett pakke med det du trenger. Velg også metallic lakk.

Om du velger bensin med eller uten automat eller diesel blir opp til ønsker og bruksmønster. De gir samme prosentuelle annenhåndsverdi, ifølge Autolease.

Taper seg noe mer

Selv om Suzuki SX4 S-Cross er en ny bil og merket erfaringsmessig leverer bunnsolid i teknisk kvalitet, mener Autolease at bilen ikke er helt i toppsjiktet med hensyn til verditap:

Den fremtrer noe konservativ i designen og av den grunn forventer vi ikke at markedet vil oppleve den så «fresh» om tre år. Historikk på restverdier på forrige generasjon SX4, var heller ikke best i klassen, men vi understreker at både da og nå er restverdiene absolutt ikke er dårlige.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder