VG har testet BMWs nye ladbare X5: Prøvekjørt: BMW X5
Luksus-SUV med «miljørabatt»

...og påtvunget ekstrautstyr

MÜNCHEN (VG) Det er nesten så du blir fristet til å kalle den billig, den nye ladbare utgaven av super-SUV-en BMW X5. Prisen starter faktisk på 766.000 kroner, men det er ikke hele sannheten.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det er mye penger, men for en stor SUV med så mye premiumfølelse, kjøreglede, 279 hester og permanent firehjulstrekk, er det faktisk veldig bra.

Sammenlignet med alle konkurrentene er nemlig prisen på BMW X5 40e foreløpig i en klasse for seg, også sammenlignet med de andre store premium-SUVene som kommer med sine ladbare varianter utover høsten og starten av neste år.

Det skyldes selvsagt de gunstige effektene de ladbare hybridvariantene har fått gjennom de siste års statsbudsjett. Spesielt SUV-ene med litt mer motor har kommet godt ut av dette. Sjekk detaljene her.

«Påtvinges» ekstrautstyr

Ut 2015 vil imidlertid de som kjøper BMW X5 40e bli tvunget til å kjøpe en utstyrspakke til den nette sum av 121.200 kroner. Utstyrspakken, som kalles eDrive Edition, inneholder det aller meste av ekstrautstyr som BMW-folket, ifølge BMW Norge, vanligvis legger i bilen sin.

Det betyr skinnseter, oppvarmet ratt, fire klimasoner, parkeringskamera, 19 tommers felger, sportsseter, adaptive LED frontlykter, HUD-display (projiserer viktig informasjon i synsfeltet) og en mengde sikkerhetsutstyr.

Da ender prisen fort på rundt 900.000 kroner. Da har du en godt utstyrt bil som fremdeles er billigere enn inngangsprisen konkurrentene kan by på.

Sjekk ut denne: Her er alle de nye ladbare luksus-SUVene med miljørabatt

Dette har tydeligvis også folk fått med seg. Ifølge BMW Norge er det allerede solgt hele 160 ladbare X5, og det på bare drøye tre uker.

LADBAR SUV: Ladning gjør du enten via vanlig 230 volts uttak (ladetid 3 timer og 50 minutter), eller BMWi Wallbox (2 timer, 45 minutter) oppgir tyskerne. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

To varianter

BMW har valgt å lansere sin ladbare variant både med en høyeffekt-modell og en med lavere effekt. Elmotoren er den samme i begge. Sammen med den prisvinnende firesylindrede bensinturboen leverer X5 40e henholdsvis 279 og 313 hestekrefter.

Den sterkeste varianten har også en meget god pris med 809.900 kroner. På begge utgavene følger det faktisk med et dyrt navigasjonssystem og et adaptivt understell med luftfjæringer bak.

Startprisen på 766.000 kroner er faktisk 20.000 kroner lavere enn den vanlige toliters dieselvarianten med 211 hestekrefter med langt mindre utstyr.

Les også: SUV gir falsk trygghet

Det er derfor ingen stor overraskelse når biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler den ladbare varianten om du er klar for BMW X5. De mener modellen med den minste motoren er blant bilene i klassen som vil falle minst i pris de neste årene.

X5 40e kjører, nær sagt selvsagt, som en hvilke som helst BMW. Det betyr lettkjørt, engasjerende og trygt. Her er det kvalitet i alle ledd, hele veien. Skiftene skjer sømløst mellom de forskjellige driftsmodusene.

I ren elektrisk modus er toppfarten begrenset til 120 km/t. Du har også på ren eldrift trekk på alle fire tilgjengelig. En av konkurrentene, Volvo XC90 ladbar hybrid tilbyr ikke permanent og mekanisk firehjulstrekk. Et helt annet spørsmål er hvor mye du trenger dette.

VALGMULIGHETER: Fra knappene i midtkonsollen velger du bilens kjøremodus og om du ønsker å kjøre på ren eldrift. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

I den ladbare BMW-en kan du bytte mellom tre forskjellige kjøreprogrammer som påvirker både motor, giring og bilens styring. I tillegg kan du velge mellom å kjøre på ren elektrisitet, velge en hybrid variant eller kjøre for maksimal regenerering av krefter tilbake til batteriet.

Les også om hvorfor den norske bilparken, som nå i snitt er mer enn 10 år gammel,er dobbelt så farlig sammenlignet med en ny bilpark

Blant dem som går kortest på ren el

Med en oppgitt rekkevidde på ren elektrisitet på 31 kilometer er den blant dem som går kortest blant konkurrentene.

Nye Audi Q7 opererer med en dieselmotor sammen med en elmotor. Denne har oppgitt rekkevidde på 5,6 mil.

Volvos nye XC90 som ladbar har mer enn 40 kilometer.

Mercedes nye ladbare ML-variant (kalles nå GLE) er nede på 30 kilometer.

Les alt om en tøff konkurrent:Tesla Model X kommer om få måneder

Men BMW X5 er langtt billigere. Samtlige konkurrenter ligger fra 950.000 kroner og oppover. De er alle sterkere biler enn X5 som ladbar. Samtidig greier det seg mer enn nok for vanlig bruk i Norge med en bil med 279 hestekrefter.

Vi tror heller ikke mange vil kaste seg på høyeffekt-modellen med 313 hestekrefter. Den eneste praktiske forskjellen på de to variantene er at den ene gjør unna 0–100 på 7,3 sekunder.

Den største motoren greier det et halvt sekund raskere. Det er nærmest for en akademisk forskjell å regne, og ikke verdt de 44.000 kronene sistnevnte koster mer.

BMW forventer da også at andelen med «laveffektvarianten» på 279 hk vil stå for 75–80 prosent av salget i Norge.

Ny oppfinnelse kan redde liv: Full stopp med sugekopp

TODELT: Tyskerne har valgt å ta vare på den todelt bagasjeromsdøren. Batteriet gjør at bagasjeromsgulvet er hevet endel og bilen er blant de mindre helt bakerst. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Ingen syvseter

Som hos flere av konkurrentene stjeler imidlertid batterier litt plass, spesielt i bagasjen. Både Audi Q7 ladbar og Volvo XC90 kan by på langt bedre plass i bagasjen enn X5 (se tabell nederst i saken). Svensken leveres i tillegg med syv seter. Det kan hverken Audien eller BMW-en leveres med som ladbare.

Av alle BMW X5-variantene er det X5 xDrive40e (Plug-in Hybrid, 211k) som peker seg ut som Autolease anbefaling.

Med 40e er man foreløpig tvunget til å bestille bilen med den relativt kostbare E drive edition-pakken som er pålagt fra fabrikken.

Videre anbefaler Autolease å velge med M sport pakken (40.900 kroner.) De anbefaler en nøytral metallic lakk på eksteriøret i følge med mørkt interiør.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder