POPULÆRE BILER: Modellene med juksemotoren er populære i Norge. Her blir en VW Passat klargjort for salg i Sachsen i Tyskland. De aller nyeste Euro-6 godkjente motorene til Volkswagen er ifølge produsenten ikke omfattet av jukseriet. Foto: AP/Jens Meyer Foto: Jens Meyer ,

96.000 solgte VW-dieseler i Norge på fem år

Volkswagen Norge: – Vi jobber på spreng for å få oversikten over modellene

Bare i løpet av de siste knappe fem årene er det solgt hele 96.000 Volkswagen-, Audi- og Skoda-modeller med toliters dieselmotor i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Flere av disse bilene kan være blant de 11 millionene Volkswagen har bekreftet de har vært utstyrt med en «juksemotor» som har en programvare som gjør at de har fremstått mer miljøvennlige enn de egentlig er når de blir testet.

Av disse 96.000 bilene som er solgt i Norge, er 59.000 personbiler. De resterende er varebiler eller nyttekjøretøy fra Volkswagen. Det viser salgstall fra 2011 frem til august i år, som Opplysningsrådet for Veitrafikken har hentet ut på oppdrag fra VG.

Bakgrunn: Slik avslørte en fattig miljøorganisasjon skandalen

Tallet inkluderer også bruktimport til Norge. Disse bilene kan være eldre enn 2011. Motoren kom imidlertid på markedet i 2009 og ifølge Volkswagen har «juksemotorene» stått i biler, i alle fall i USA, tilbake til dette året.

Det er fortsatt ikke avklart om de aktuelle dieselmotorene som går i Europa og Norge er i henhold til EU-kravene for utslipp.

Flere effektvarianter

Ifølge informasjon sentralt fra den tyske bilgiganten er dieselmotoren det er blitt jukset med en fire sylindret to liters commonrail motor. Den har typebetegnelsen EA189.

Les også: Juksemotoren populær i Norge

Volkswagen eier blant andre både Audi, Skoda og Seat. Merkene deler på en del motorer.

IKKE OVERSIKT ENNÅ: Informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes. Foto: Harald A. Møller. Foto: ,

– I følge våre registreringsstatistikker har Volkswagen en toliters commonrail dieselmotor med 1968 ccm som brukes i flere av Volkswagens modeller og kommer i flere varianter med ulike effekter, sier avdelingssjef i OFV, Pål Bruhn.

Tror tilbakekallinger vil ramme Audi, VW, Skoda og Seat

VG vet imidlertid ikke om alle disse er av typen som har blitt jukset med.

Det vet heller ikke importøren Harald A. Møller. De har imidlertid bekreftet at motoren har vært populær i Norge.

– Vi har ikke oversikt over omfanget, og dette tallet kan jeg hverken avkrefte eller bekrefte fordi det pågår undersøkelser fra fabrikken. Det er høyeste prioritet fra fabrikken å få oversikt over antall biler i de aktuelle markedene, sier informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes.

Det internasjonale investeringsbanken JP Morgan har sett på hele konsernets motorfamilie.

De har nedjustert sine forventninger til den tyske bilgiganten og mener at tilbakekallingene vil ramme både Volkswagen, Audi, Skoda og Seat. Deres analyse er at det bare er luksuslimousinen Audi A8 som ikke vil bli rammet (denne kommer ikke med 2 liter, 4 sylindret diesel.)


– Skulle det være biler i Norge som har dette motorstyringsprogrammet så har fabrikken bekreftet at det ikke er noen sikkerhetsrisiko forbundet med disse motorene. Kundene kan kjøre bilen som vanlig, sier Svanes til VG.

Før helgen sprakk den såkalte «dieselskandalen», der Volkswagen har innrømmet å ha manipulert dieselbiler til å slippe ut lite avgasser akkurat når de blir testet i avgass-laboratoriet.

Les også: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Volkswagens norske informasjonssjef sier at de foreløpig ikke vet mer enn det Volkswagen gikk ut med i en pressemelding tirsdag.

– Utrolig trist for våre kunder

– Volkswagen i Tyskland jobber nå på spreng med å undersøke hvilke modeller som er omfattet. Vi vet per nå ikke om eller hvor mange norske motorer som er berørt, og vil selvsagt komme til tilbake med ytterligere informasjon når undersøkelse er gjennomført, sier Volkswagens informasjonssjef til VG.

Hun kan ikke angi noen som helst tidsplan for når kundene kan bli informert.

I USA, som har svært lavt salg av diesel, har juksemotorene stått blant annet i VW Golf og Audi A3 i perioden fra 2009 og frem til i dag. Det skal dreie seg om litt i underkant av en halv million VW-biler i det amerikanske markedet som har juksemotoren.

Kan også ramme varebiler og nyttekjøretøy

Volkswagen sentralt har imidlertid bekreftet at i alt 11 millioner biler har motoren med jukseinnretningen som ifølge bilgiganten selv gir «avvik mellom testresultatene og kjøring på vei.»

Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at biler som Audi A4, Audi A6, Audi Q5, Skoda Octavia, Skoda Yeti, Volkswagen Tiguan, VW Passat, VW Touran også er utrustet med to liters dieselmotor.

Se detaljene: Se hva bilprodusentene gjør på bilene for å trikse med forbruket

Også varebiler som VW Transporter/ Caravelle og VW Caddy har en slik motor.

Ifølge Volkswagen-konsernets siste pressemelding skal nyere biler med Euro 6-dieselmotorer som selges i EU holde juridiske krav og miljøkrav. I pressemeldingen understrekes det at den aktuelle programvaren ikke skal påvirke håndtering, forbruk eller utslipp.

Ifølge VW er det fastslått at de fleste motorene med softwaren ikke har noe effekt av programvaren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder