Norske bilkjøpere på utstyrstoppen

Autolease: Mer ekstrautstyr i firmabiler

Norske Porsche-kunder er nummer to i verden på selskapets liste over de som bestiller mest påkostet ekstratilbehør.

  • Eric Røkeberg
  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over seks år gammel

Statistikken viser at nordmenn ikke nøyer seg med standardsortimentet eller nøkternt utstyrsnivå, men forsyner seg grovt fra øverste hylle der de det rådyre ekstrautstyret i «Exclusive»-avdelingen er plassert.

I listene fra spesialavdelingen Exclusive tilbys individuelle løsninger i et rikt omfang, fra de små detaljene til omfattende endringer langt forbi begripelig. Listene omfatter alt fra rimeligere saker som speilhus i bilens farge, eller felger i alternative farger.

Satt på spissen

- Det stemmer at tyskerne har oversikt over hvem som bestiller mest fra Exclusive-programmene. Ved siste opptelling kom Norge på 2. plass når man måler antall biler med Exclusive-deler mot innbyggerantallet, forteller marked- og salgssjef Christian Stenbo hos importøren.

Målt etter kun antall biler, er Russland og Midtøsten og en rekke land foran Norge.

- Våre kunder er nok temmelig nøkterne målt mot den store helheten, tror Stenbo.

En gjennomsnittlig norsk Porsche-kunde kjøper ekstrautstyr for rundt 200 - 250.000 kroner, ifølge Stenbo.

Unikt

Hvis bestillingen er omfattende, blir bilen plukket av samlebåndet og sendt til Exclusive-avdelingen hvor arbeidet utføres for hånd.

- Når disse kombinasjonene av ulikt omfang igjen krysses i andre valg oppnår man fort et unikt resultat. Hvis ikke dette er nok kan selvfølgelig skreddersydde detaljer på spesialbestilling også leveres, forsikrer Stenbo.

Spesialbutikker

Den norske ekstrautstyr-bonanzaen er så omfattende at Porsche-butikkene nå vurderer å åpne egne flaggskip-butikker.

Det er ikke tatt noen avgjørelser om når, hvor og omfanget vil det vil representere med tanke på lokalenes størrelse.

Ekstrautstyr øker

MER PÅ UTSTYR: Norske bilkjøpere legger stadig mer penger i ekstrautstyr, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB. Foto: Autolease

Også for folk flest øker mengde penger vi leger i å utstyre bilen bedre.

Utstyrsnivået i den typiske firmabilen i flåten til biladministrasjonsselskapet Autolease blir stadig høyere. I 2005 ble det i gjennomsnitt brukt 11.500 kroner på ekstrautstyr, i dag er snittet 55.000 kroner, ifølge selskapet.

- Vi ser den samme trenden i privatmarkedet, og det er i all hovedsak økonomiske vurderinger som ligger bak. Riktig utstyr betaler seg når bilen skal selges. Det brukes mest penger på premiumbilene, og minst på minibilene, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB. Autolease er en av Norges største bileiere med en skandinavisk bilflåte på nær 35.000 biler.

- Engangsavgiftene har generelt gått ned, uten at bedriftene har redusert grensen for hva som aksepteres av listepris ovenfor sine ansatte. Dette gir rom for at avgiftsreduksjonen erstattes av mer utstyr. Reduserte avgifter har også påvirket privatmarkedet til å bruke mer penger på utstyr, sier Marthinsen.

Han mener firmabiltallene er representative for privatmarkedet fordi bilene uansett skal ut i det samme bruktmarkedet og derfor er også private tjent med å utstyre bilen riktig.

- Et særtrekk i firmabilmarkedet er imidlertid at det tidligere var trinnvise skattegrenser for firmabiler, nå er det en gitt prosent av nybilprisen. Dette har ført til at man får anledning til å legge på litt av det utstyret man ønsker seg, fremfor å tilpasse seg ferdig business-modeller, sier Marthinsen.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. * Elbiler faller mest i pris
    * SUV-er er gode kjøp: Disse bilene holder seg best og dårligst i pris

  2. Pluss content

    Ekspertvurdering: Diesel fortsatt gangbart på landet

  3. Nå kommer heftigste 911 Turbo noensinne

  4. Prøvekjørt Skoda Superb:
    Romslig «Budsjett-Mercedes»

  5. Pluss content

    Test av stasjonsvogner: Bilene som er smartere enn SUV

Fra andre aviser

  1. 37.000 mer for samme ekstrautstyr

    Fædrelandsvennen
  2. Prøvekjøring Skoda Karoq: Leverer akkurat det som står på pakken

    Aftenposten
  3. Et meget godt elbil-kjøp

    Bergens Tidende
  4. Går stillere med ny motor

    Bergens Tidende
  5. - I kundenes øyne er en nettbutikk åpen 24 timer i døgnet

    Aftenposten
  6. Prøvekjøring Skoda Karoq: Leverer akkurat det som står på pakken

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder