Ny Toyota Yaris 2014. Ny eksteriørdesign. FOTO: HANNE HATTREM/VG Foto: ,

Her er de nye bilavgiftene- stor oversikt: Her er bil-vinnerne og -taperne

NAF: Veldig skuffende

Mens de råeste dyreste og feteste bilene går opp 25.000-30.000 kroner er, foruten alle elbilene, Toyota Yaris bilen som går minst opp.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Alle de elektriske bilene har imidlertid, ifølge en oversikt Bilnorge.no har lagd over samtlige 3500 nybiler på det norske markedet, kommet unna det aller billigst.

De vil få uendrede nybilpriser neste år. Det vil si at de fortsatt vil ha null i avgift.

Også de ladbare hybridene går opp fra 0 til 224 kroner. Bilen som går minst opp i pris og som ikke har stikkontakt, er småbilen Toyota Yaris. Den blir bare 290 kroner dyrere i året. Luksusbilen, Aston Martin V12 Vantage S Roadster blir hele 29384 kroner dyrere.

Se hele oversikten over de 3500 modellene i BilNorges store oversikt her

Da blir utsalgsprisen på den ekstreme kabrioleten på nesten tre millioner kroner. Av dette vil mer enn 1,2 millioner kroner gå til staten.

Listen over bilene som er blitt dyrest i innkjøp etter endringsforslagene er preget av store luksus-biler i millionklassen. I den andre enden, bilene som bare blir litt dyrere er det de små og rimelige bilene som er i flertall. Trillingene Citroen C1, Toyota Aygo og Peugeot 108 følger hakk i hæl på Yarisen. De går også opp under 500 kroner.

Kommentar: Vi kaller det klimapolitikk

Regjeringen selv varslet en full gjennomgang av bilavgiftene både i forbindelse med statsbudsjettet i fjor og da revidert ble lagt frem i vår. I dag varslet de også en full gjennomgang på et senere tidspunkt.

NAF: Veldig skuffende

- Regjeringen har ved flere anledninger varslet endringer i bilavgiftene i dette budsjettet. Ikke minst var det forventninger knyttet til utfasing av effektkomponenten i engangsavgiften. Det er derfor litt overraskende at de kun velger å inflasjonsjustere alle satser, som i realiteten betyr at de ikke gjør noen ting, sier forlagsredaktør i Bilforlaget, Per Morten Merg til VG.

Les: Innfører hemmelig våpen mot juks etter dieselskandalen

Det som ble lagt frem idag var nemlig bare en prisjustering på 2,5 prosent, jevnt fordelt på alle de forskjellige avgiftskomponentene som inngår i den såkalte engangsavgiften. Dette er avgiften som staten tar når du kjøper nybil.

Den utgjør alt fra 20 prosent til 50 prosent av utropsprisen på en nybil i dag.

– I revidert budsjett tidligere i år kom det en lovende bilavgiftspakke som vi forventet å se et avtrykk av i dette statsbudsjettet. Vi var bare spente på hvor stort avtrykket ville bli, men det kom ingenting. Det er veldig skuffende, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonsjef i NAF.

Fikk du med deg denne? Opptil et års venting på nye ladbare hybrider

NAF mener at bilene som slipper ut minst skulle få avgiftslette, samtidig skulle det som kalles effektavgiften (antall hestekrefter) på sikt fases ut. I tillegg skulle betydningen av bilenes vekt reduseres. Ifølge Sagedal var regjeringen og samarbeidspartiene langt på vei enig i denne prioriteringen i deres avtale i forbindelse med revidert.

– Nå blir dette ikke noe av. Det betyr at vi kommer til å slite med å nå klimamålene som politikerne har satt for 2020, slår Sagedal fast. – I tillegg vil norske trafikanter ikke bli premiert for å velge biler med mye sikkerhetsutstyr. Sikrere biler er det viktigste trafikksikkerhetstiltaket, fortsetter hun.

Toyota: Skulle ønsket mer NOx-fokus

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen mener det er fornuftig av regjeringen å ta seg tid til å utforme et nytt bilavgiftssystem, men skulle gjerne sett flere endringer allerede nå.

– Vi har gjennom flere år jobbet for at NOx-komponenten skulle få en større betydning. Dette er nå satt på vent. NOx-utslipp er et problem for luftkvaliteten, særlig i vårt kalde klima. Vi registrerer også at regjeringen velger ikke å gi større fordeler til ladbare hybrider. De støtter seg også til direktoratet som konkluderer med at teoretisk elektrisk rekkevidde for ladbare hybridbiler ikke nødvendigvis korrelerer med faktisk utslipp. Dette er helt i tråd med Toyotas syn, sier han til VG.

Volvo: Beklagelig sett fra et miljøperspektiv

Ifølge administrerende direktør i Volvo Norge, Øystein Herland, blir pausen i avgiftsomleggingen, en utsettelse av innfasing av lavutslippsbiler. Han mener dette er beklagelig fra et miljøperspektiv.

– Fortsatt avgiftsbelegging av effektkomponenten fører dessuten til at biler med lave utslipp har høyere avgifter enn biler med høyere utslipp. Det bryter med grunnprinsippet i et avgiftsysteme som skal stimulere til valg av biler med lave utslipp, sier Herland til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder