OPP MED SATSEN: Høyre foreslår å innføre flere satser i bomringen og det skal koste mer for de som forurenser mest. Her er fra bomstasjonen i Kongsveien inn til Oslo sentrum. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Kan bli enda flere satser i bomringen

Flere satser i bomringen, gradert etter utslipp, er
oppskriften for å redde den syke Oslo-luften.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Vi ønsker å miljødifferensierte bompengesatsene i Oslo, fordi det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig, og fordi vi har en utfordring med dårlig luftkvalitet, sier leder for sier lederen av Oslo Høyre Nikolai Astrup.

I helgen har Oslo Høyre årsmøte, og flere bompengesatser er et av forslagene som skal behandles. Dersom forslaget til lokalvalgsprogram blir vedtatt under helgens årsmøtet, går partiet til lokalvalg neste høst på å innføre nye bompengesatser rundt hovedstaden, melder NTB.

– Vi ønsker å utvide fra dagens tre kategorier til fem kategorier. Det betyr at bilene som slipper ut lite får fordeler, mens de som slipper ut svært mye må betale mer, sier Astrup.

– Norge er en SUV-nasjon, det det innebære en egen SUV-avgift?

– Det er riktig at mange SUV-er har høye utslipp, men det er viktig å minne om at det også finnes SUV-er med svært lave utslipp, for eksempel Mitsubishis ladbare Outlander, sier Astrup.

Han understreker at den praktiske løsningen for nye bompengesatser og hvor utslippsgrensene skal settes, er noe de må komme tilbake til.

– Det er prinsippet som er viktig å vedta nå. Høyre har som mål å redusere Oslos klimagassutslipp med 50 prosent sammenlignet med 1990 innen 2030 og det er dårlig luftkvalitet i Oslo, sier han.

KLAR: Høyres Nikolai Astrup vil øke bompengesatsen for bilene som forurenser mest. FOTO: KRISTER SØRBØ/VG Foto:Krister Sørbø,VG

Tidligere i år la Norsk Institutt for Luftforskning og Transportøkonomisk Institutt en tiltaksplan for å bedre luftkvaliteten i Oslo. Tiltakene som blir foreslått for å redusere luftforurensningen er blant annet å øke bomavgiftenfor dieselbiler til 93 kroner.

Fagmyndighetene åpner for gratis bompassering for vanlige bensinhybrider (i all hovedsak fra Toyota), fordi disse har svært lave utslipp av NOx.

NAF mot økt dieselsats

Det er ikke NAF enige i.

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal mener også de ladbare hybridbilene skal få kjøre gratis i bomringen.

– Og her må ikke Astrup eller andre politikere surre, vi mener altså kun hybrider som kan lades, understreker Sagedal.,

Les test av 9 ladbarehybrider på VG+: Test av Audi A3 e-tron, VW Golf GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius Plug in hybrid, Porsche Cayenne S E-hybrid, Porsche Panamera S E-Hybrid, Volvo V70 D5 Plug-in-hybrid og BMW i8.

KLOKKEKLAR: - Ikke løk bompengestaser for dieselbiler, sier kommunikasjonsjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF Foto:Erik Norrud,NAF

Sagedal avfeier at eierne av dieselbiler, som også kan omfatte SUV-er og vanlige familiebiler, skal måtte tåle en økt sats fordi de for få år siden fulgte politikernes råd og kjøpte dieselbiler.

– Dessuten er svært mye av passeringene i bomringen dieselbiler som næringstransport. Disse vil nok betale økte bompenger uansett.

NAF mener derfor differensiering i bomringen er lite effektivt.

– Her er vi klokkeklare. Det er vi også når det gjelder elbiler. Det er altfor tidlig å innføre avgifter på elbiler.

– Fas ut effektavgiften

– De virkelig store grepene Astrup og Høyre kan gjøre for å vri bilparken i mer miljøvennlig retning er å endre bilavgiftene slik at de gir mindre utslipp. Gir man folk mulighet til å velge den riktige bilen gjennom avgiftsreduksjon, vet vi av erfaring at de handler deretter. Regjeringen har varslet en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene i forbindelse med revidert statsbudsjett til våren.

– Hvordan mener NAF at bilavgiftene bør være?

– De bilene som slipper ut minst må bli billigere enn i dag. Vi ønsker at man skal fase ut avgiftene på det som skjer i motorrommet, det vil si effektavgiften, og dreie bilavgiftene mer mot det de slipper ut, sier Sagedal.

Et langt høyere salg av elbiler og ladbare hybrider vil hjelpe oss å nå klimamålet innen 2020 og samtidig løse det lokale luftforurensningsproblemet i Oslo.

klimamålet innen 2020 og det lokale luftforurensningsproblemet i Oslo.

Elektrisk rekord

I 2014 ble det registrert 144 202 nye personbiler, 1,4 prosent flere enn i 2013. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler i 2014 var 110 g/km (ned 13 gram), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det ble registrert 1678 ladbare hybrider, og 18.094 rene elbiler.

I år regner bilimportørene å selge over 34.000 elbiler og nærmere 8000 ladbare hybrider.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder