I FARTA: RIB-ekspedisjonen har hatt god flyt de siste dagene, og ankommer Bergen i dag. Her blir det imidlertid en pause for å vente på bedre vær.

I FARTA: RIB-ekspedisjonen har hatt god flyt de siste dagene, og ankommer Bergen i dag. Her blir det imidlertid en pause for å vente på bedre vær. Foto: Valentin Svelland,

RIB-ekspedisjonen snart klar for røff seilas

Tøffingene som er på vei fra Norge til Chicago i en åpen båt, må vente på bedre vær og et manglende pass før de kan ta fatt på den røffeste delen.

Brage Steinson Wiik-Hansen (Båtliv)
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

De to barske «vikingene» – Andreas (far) og Alexander (sønn) Øverland – skal krysse Atlanterhavet fra Horten til Chicago i en 8,5 meter lang RIB. Allerede på den første etappen i forrige uke skar mye seg. Kart-elektronikken kollapset, og gutta måtte søke havn i Porsgrunn i påvente av nye deler.

Snart i Bergen

Men nå har RIB-ekspedisjonen fått vind i seilene og har ankommet Bergen. Dette blir siste norske havn før de setter kursen mot Shetland. Fra nå venter det store utfordringer for båt og mannskap.

– Båten tåler mye sjø i forhold til størrelsen, men det blir likevel ikke som en havseiler som kan seile over i all slags vær. Derfor må vi vente på bedre vær i Bergen før vi kan dra til Shetland, sier Andreas Øverland.

Han forteller at de har sluttet å svare på spørsmål angående turens varighet.

– Med denne typen båt er det veldig vanskelig å planlegge. Hovedsakelig er dette en far og sønn guttetur, og vi har ikke dårlig tid i det hele tatt.

Hittil har ekspedisjonen foregått langs kysten av Sør-Norge. Med kredittkort i lommen og netter på hotell, har far og sønn Øverland hatt en behagelig tur. Når turen går videre fra Bergen er dette en luksus de må legge igjen.

– Vi har tidligere prøvd å sove i båten, noe som har vært helt ålreit. Det blir veldig som å sove i telt. Er man vant til teltturer, er dette ingen utfordring.

Øver seg på provianten

Andreas og Alexander Øverland, har allerede begynt å spise «turmat» for å venne seg til dette. Maten de har med seg blir varm ved å tilføre vann som starter en kjemisk reaksjon.

Gutta mener dette er vesentlig for at de skal kunne nyte varme måltider i båten, uten å være redd for at en flamme skal skade pongtongene, eller antenne noe brennbart. Tipset til denne typen mat fikk de av bekjente fra Forsvaret.

Les siste nytt og se tracking fra ekspedisjonen – trackingen oppdateres hver halvtime.

Visumproblematikk

Da far og sønn i første omgang kontaktet den amerikanske ambassaden, fikk de bekreftet at de ikke trengte noe spesielt visum før innreisen til USA. Da de på ny tok kontakt for å forsikre seg om at alt var i orden, fikk de derimot en annen beskjed.

– Det hadde tydeligvis skjedd en misforståelse. Da vi snakket med dem på nytt forlangte de at vi skulle søke om visum fordi vi ankommer sjøveien i privat båt. Vi måtte gi fra oss passene våre. Mitt pass har jeg allerede fått tilbake, men vi venter fortsatt på Alexander sitt, sier Andreas Øverland.

Ekspedisjonen kan ikke fortsette før det siste passet har kommet i posten, noe de håper senest blir på mandag.

Les siste nytt og se tracking fra ekspedisjonen

Mild vinter byr på utfordringer

Et av usikkerhetsmomentene som ligger foran dem er oppsamlingen av is på Grønland og ved Canadakysten.

– En mild vinter har gjort at isflak på opptil 10 kilometer i bredde, har sprukket opp og gjort det ufremkommelig for båter, sier Andreas.

Han er klar på at ekspedisjonen er avhengig av åpen sjø, men understreker at de ikke har noe mål om å gjøre dette raskest mulig. Ekspedisjonen skal gjennomføres selv om det kan ta tid å vente på at farvannet skal bli trygt å ferdes i.

Nytt kartutstyr

Fra starten var det store problemer med kartplotterne. Nå har ekspedisjonen fått helt nytt utstyr fra en ny leverandør.

– Det ordnet seg helt fantastisk med nytt kartutstyr fra Simrad. Vi har nå byttet ut alt og føler oss veldig sikre på utstyret før turen går videre.

Andreas Øverland forteller også at de stadig får spørsmål om hvordan de har løst drivstoffutfordringene. Til dette svarer han at med båtens eksepsjonelt store tankkapasitet, har de full kontroll. Øverland omtaler dette som ekspedisjonens minste utfordring.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BÅTLIV.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder