KAN IKKE FORKLARE: Ingen er foreløpig sikre på hva den plutselige økningen i antallet trafikkdrepte skyldes. Analysene er ikke ferdige. Her undersøker analysegruppen til Statens Vegvesen som rykker ut til dødsulykker og en ulykke på Årnes i Akershus i 2010. Foto: Krister Sørbø

Plutselig økning i trafikkdrepte

Ifølge Trygg Trafikks statistikk lå antallet omkomne i trafikken likt eller under fjoråret helt frem til juli i år, da trafikkdøden plutselig akselererte.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over seks år gammel

- Det er en litt mystisk økning, og foreløpig har vi ingen enkel forklaring. Det kan skyldes naturlig statistiske variasjoner og kanskje finværet i sommer har medvirket, sier Guro Ranes, direktør for Trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Etter en fjorårets historisk lave antall trafikkdrepte og en sterk reduksjon år for år, øker tallet på omkomne i trafikken dramatisk.

- Vi er redd året kan ende med rundt 185 drepte i trafikken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Trygg Trafikk melder at hittil i år har 158 personer omkommet i veitrafikken. Dette er flere enn i hele 2012 til sammen. De frykter mellom 20 og 30 nye trafikkdødsfall før nyttår, utfra de siste årenes statistikk for november og desember.

Den desidert største økningen i ulykker gjelder førere og passasjerer i bil.

Rammer voksne

Men trafikkdøden rammer ikke alle trafikantgrupper. Ifølge Jan Johansen er det i gruppen fra 45 år og oppover en oppsiktsvekkende stor økning i antallet drepte. Per september i år sammenlignet med i fjor økte trafikkdøden i gruppen fra 45-64 år med 61 prosent. Også for de over 65 år var det en økning på 42 prosent.

Hva skyldes den plutselige økningen som startet i juni, og som bare rammer enkelte trafikantgrupper?

- En mulig forklaring er om vi har begynt å se effekten av den stadige økningen i mobilbruk i bil. Kaster du et blikk på mobilen, noe som i forsøk har vist seg å ta rundt 1,4 sekunder, har du kjørt 25 meter uten å se på veien om du kjører i 60 km/t. Jeg tror ikke førere flest er klar over dette og heller ikke hvor strenge de nye mobilreglene som kom i sommer er, sier Johansen.

Etter juni i år lå tallene i år tre drepte under fjoråret. Fra juli endret det seg til fire personer over fjoråret. Det var spesielt mange ulykker og omkomne i juli og august.

Pangvær kan ha medvirket

MÅ VITE: - Når dybdeanalysene fra alle dødsulykkene er klare, vil vi forhåpentligvis vite mer om årsaken til den negative utviklingen og hva vi kan gjøre for å snu dette, sier Guro Ranes i Vegdirektoratet. Foto: Statens vegvesen

Guro Ranes, direktør for Trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet, sier det er vanskelig å forklare økningen bare med mobilbruk fordi vi ikke plutselig begynte å bruke mobilen mer i bilen i sommer.

- Det eneste som er vesentlig annerledes fra i fjor er været, som var veldig fint i store deler av landet i sommer. Det kan ha gitt mer og annen kjøring, er det flere som trekker frem. Dette er vanskelig å bevise. Jeg tror årsakssammenhengen er komplisert og sammensatt, men vi ser at trenden er lik i Norden, sier Ranes.

Jan Johansen i Trygg Trafikk trekker også frem at vi tar økt risiko og at vi er mer travle og uoppmerksomme som mulige forklaringer.

Feil å fjerne fotobokser

OPPFORDRER: Trygg Trafikk-sjef Jan Johansens bønn til bilistene er å feste bilbeltet, følge trafikkreglene og å tilpasse farten etter forholdene. Foto: Trygg Trafikk

Han tror økte fartsgrenser og fjerning av fotobokser, som den nye regjeringen har gått inn for, kan gjøre ulykkesutviklingen enda verre.

- Vår grunnleggende holdning fundert i forskning er at økning av fart betyr flere døde i trafikken. En økning til 110 km/t med dynamiske fartsgrenser er ikke farlig, men 130 km/t anbefaler vi ikke. Snittmålinger er effektive og vi vil at de fortsetter, sier han.

Endrer fartsgrenser

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet sier at man ikke bare må være opptatt av fart, men at fartsgrensene må oppfattes logiske.

- Det er eksempler på at 70 km/t på E18, og at fartsgrense er 80 km/t når man svinger av på en dårligere vei. Da mister man respekten for fartsgrenser. Derfor kommer vi kanskje til både å sette opp og ned fartsgrenser, sier Hoksrud.

Han sier at de er kritiske til nye snittmålinger av farten.

Det han derimot varsler er mer politi på veien og bedre veier.

- At trenden er snudd er alvorlig.

ULYKKESANALYSER: Fart og dårlige sjåfører koster flest liv.

ÅrAntall omkomne
1950133
1951177
1952157
1953163
1954175
1955213
1956289
1957294
1958269
1959306
1960310
1961365
1962351
1963371
1964385
1965423
1966446
1967480
1968479
1969496
1970560
1971533
1972490
1973511
1974509
1975539
1976471
1977442
1978434
1979437
1980362
1981338
1982401
1983409
1984407
1985402
1986452
1987398
1988378
1989381
1990332
1991323
1992325
1993281
1994283
1995305
1996255
1997303
1998352
1999305
2000341
2001275
2002310
2003279
2004257
2005224
2006242
2007233
2008255
2009212
2010210
2011168
2012145

Les også

  1. Stor bilbeltekontroll over hele landet: 1 av 3 barn er sikret for dårlig

    23 prosent er så feil sikret at det kan gi alvorlige konsekvenser. Sjekk hvordan barnet ditt skal sitte trygt i bilen.
  2. Vil «straffe» fotgjengere som går rett ut i gangfeltet

    (VG Nett) Trygg Trafikk ønsker å innføre en trafikkregel om at gående blir pålagt å vurdere trafikken før de krysser…
  3. Frykter unge kvinner blir fartsblinde

    Kvinner er i ferd med å miste sin uskyld på veiene. Stadig flere blir tatt i trafikkontroll, og trafikkeksperter frykter…
  4. Derfor er smarttelefoner livsfarlige

    Siden 2004 er bruken av mobil i trafikken tidoblet, og bruk av smarttelefon fra førersetet er mer vanlig enn før.
  5. Monster-broer møter motbør

    De spektakulære planene for flytende firefeltsvei over Sognefjorden møter kritikk fra flere hold.
  6. Fete bilførere har skyhøy dødsrisiko i kollisjoner

    (VG Nett) Overvektige sjåfører har høyere risiko for å dø i kollisjoner enn bilførere med normal vekt.
  7. Færre omkomne i trafikken i sommer

    Langt færre har omkommet i trafikken i sommer enn tidligere sommere.
  8. Mener Trygg Trafikk vil gamble med 17-åringenes liv

    (VG Nett) Statens vegvesen antar at de må telle trafikkdøde ungdommer dersom 17-åringer uten førerkort slippes ut…
  9. Stadig flere mister lappen

    Utrykningspolitiet har rundt 40 sivile biler på veiene i sommer. De vil forsøke å ta den lille gruppen av råkjørere som…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Ferske ulykkestall fra Statens vegvesen: Derfor skjer dødsulykkene

  2. Førerfeil bak flest dødsulykker på norske veier

  3. Flere motorsykler, færre ulykker

  4. Fire sekunder på mobilen tilsvarer 88 meter med uoppmerksomhet

  5. Strid om flere og smalere motorveier: – Vi advarer

Fra andre aviser

  1. 1975: 41 døde i Oslo-trafikken. 2019: Én død i trafikken.

    Aftenposten
  2. Stor økning i antall døde i trafikken

    Aftenposten
  3. Sikkerhetsforsker advarer regjeringen mot å droppe fotobokser

    Aftenposten
  4. Bekymret for sommertrafikken

    Fædrelandsvennen
  5. Trygg Trafikk frykter fjerning av fotobokser: – Flere kan bli drept i trafikken

    Bergens Tidende
  6. 14 omkom i trafikken i april: – Utviklingen går i feil retning

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder