MINDRE BRÅK: Ford Sierra testet i 1990 støyet betraktelig mindre enn etterfølgeren Ford Mondeo gjør i dag. Foto: Thor Fredrik Sundene/Jan Petter Lynau

Nye biler støyer mer enn for 20 år siden

(VG Nett) Bilfabrikkene skryter uhemmet av lavt støynivå i sine nye biler. Nå avslører NAF-bladet Motor at dette er bløff.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Motor har målt støy i stort sett alle nye biler i 20 år, på det nøyaktig samme underlaget: En grov asfalt som følger europeisk norm for støymålinger, skriver NAFs medlemsblad Motor.

Bilene som ble testet sommeren 1989 og 1990 har et gjennomsnittlig innvendig støy på 65,6 desibel ved jevn hastighet i 80 km/t. Tilsvarende tall fra tester utført somrene i fjor og i år, er 68.7 desibel.

En økning på tre desibel oppfattes av det menneskelige øret.

NAF Testteam som er med på å teste bilene tror økningen først og fremst har sammenheng med at bilene i dag har større og bredere dekk, med hardere gummi.

Les:Tester hviskende asfalt.

Les:Bilene som støyer mest og minst.

Nye EU-regler

For eksempel hadde en Ford Sierra som ble testet i 1990 en støy i kupeen på 64 desibel, mens etterfølgeren - Ford Mondeo - i fjor sommer ga fra seg 70 desibel støy. Sierraen kjørte på dekk med dimensjonen 185/65 R14. Mondeoen har 235/45 R17.

Støyen har tiltatt minst like mye hos Opel i løpet av de siste årene. Opel Vectra hadde 65 desibel i kupeen i 1990 (dekkdimensjon 195/60 R14). Opel Insignia ble nylig målt til 70 desibel (234/45 R18).

Alle bilene som er med i undersøkelsen er målt med sommerdekk. Sommerdekk avgir klar mest støy fordi gummien er hardere. Ifølge Continental det blant annet krav til at dekket skal tåle høye hastigheter uten å bli deformert.

Ifølge Continental ønsker også kundene store hjuldimensjoner. Men dekkprodusenten påpeker at det i dag også finnes en rekke hjul på markedet med lavere støy og rullemotstand.

Mange dekkprodusenter vil fra og med i høst merke alle dekk med støynivå, rullemotstand og våtgrep. En slik merking blir et EU-krav fra 1. november 2011, skriver bladet Motor.

De fem mest støyende testet av Motor for 20 år siden:
1. Skoda, 68,5.
2. Ford Fiesta 68.
3. VW Golf, 67,5.
4. Mazda 323, 67,5.
5. Mazda 626 og Toyota Corolla, 67.

De fem mest støyende testet i dag:
1. Fiat Grande Punto, 72.
2. Toyota Urban Cruiser, 71.
3. Honda Jazz, 705.
4. Hyundai i20, Opel Meriva, Opel Insignia, Ford Mondeo, 70.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder