Forsker: Må ha felles system for bil og mc

UNDER UTVIKLING: Car2Car-systemet varsler om fare på et display i instrumenteringen, på GPS-skjermen eller gjennom lydsignal i Bluetooth-headsettet ditt. Foto: Honda

Dette systemet skal hindre MC-ulykker

(VG Nett) Verdens største motorsykkelprodusent tester nå sikkerhetssystemet Car2Car, som varsler føreren om kø og farlige situasjoner.

  • Øystein Eian

Artikkelen er over 11 år gammel

Les mer om Car2Car-systemet hos Honda

Etter å ha forsket på kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon i over ti år, demonstrerte Honda det nye sikkerhetssystemet på Opel-testbanen i Dudenhofen i forrige uke. Car2Car-systemet registrerer andre trafikanters posisjoner og hastighet, og varsler om dette på et display i instrumenteringen, på GPS-skjermen eller gjennom et lydsignal i ditt Bluetooth-headset, skriver bladet Bike.

Med dette systemet kan man ikke bare unngå kollisjoner ved dårlig sikt, det varsler også føreren på forhånd om kø og farlige situasjoner som kan dukke opp. Det er ikke kjent når systemet blir å se på masseproduserte motorsykler.

Honda, som har vært medlem av Car2Car Communication-konsortiet siden 2005, er lengst fremme når det gjelder sikkerhetssystemer for MC. Produsenten var først ute med å utstyre en motorsykkel med airbag - en teknologi som ble introdusert på Gold Wing for tre år siden.

- Betinger standardsystem

Seniorrådgiver Terje Moen ved SINTEF Teknologi og samfunn er ekspert på transportsikkerhet og informatikk.

- Utfordringen med MC er å lage et system som gjør at føreren får informasjon på riktig måte. For bilister er MC-ene usynlige, mens bilene er synlig for MC-førere. Det hele betinger at systemene er standardisert for både bil og MC. Både blindsonedeteksjon og varsel om påkjøring forfra og bakfra er mye enklere å få til i en bil, sier Moen til VG Nett.

Les også:MC-verstinger blir hissigere

- Men å få visuell informasjon på visiret, gjennom Bluetooth og lyd, er genialt. Det vil hjelpe førerne, sier Moen.

Utbredt forskning

EU har finansiert forskningsprosjekter som har sin som mål å avdekke årsakene til MC-ulykker, blant annet MAIDS-prosjektet (Motorcycle Accident In-Depth Study) i 1999. Data fra 921 MC-ulykker i fem europeiske land ble hentet inn og bearbeidet av forskere fra flere organisasjoner. Undersøkelsen slo fast at 88 prosent av MC-ulykkene skyldes menneskelig feil, mens åtte prosent tilskrives miljømessige forhold som vær og infrastruktur.

Bilprodusentene forsker også på det samme. Foruten Honda utvikler General Motors, BMW, Daimler, Mercedes og Volvo såkalte Vehicle-to-Vehicle-systemer (V2V), ifølge wikipedia.no.

Les også:Sirkler inn kriminelle for å få ned ulykkesstatistikken

SINTEF-forsker Dagfinn Moe tror bilister i fremtiden må gi større avkall på friheten.

- Vi må regne med å avse mer av friheten, ettersom fellesskapet blir mer teknologistyrt. Se for deg at du kjører i 30 km/t fordi det er en hump foran deg. Hva om humpen ikke trenger å være der fordi du blir overstyrt, at teknologien sørger for at bilen bremser. Likedan hvis et vogntog sperrer veien et stykke frem, eller det er glatt på veien: Da kan du få opp beskjeder på navigasjonssystemet ditt. Sanntidsinformasjon vil være til stor hjelp i slike situasjoner, sier Moe til VG Nett.

Jus

Plussidene er mange ved slike førerstøttesystemer, mener Moe, men han tror jus kommer til å spille inn.

- Hvis noe skjer, hvem sin skyld er det? Du får skylda, men du fikk ingen informasjon: Skal du da fritas fordi bilens overvåkingssystem sviktet? Et annet spørsmål er hvilke kurs og ferdigheter føreren må ha, sier forskeren.

Les også:Vil ha spesialopplæring for unge råkjørere

Ifølge Moe forskes det nå på søvnvarslere i biler.

- Det er komplisert, men det er en mulighet. Oppdager kameraet at du begynner å blinke med øynene, så får du beskjed via en lyd om at nå er det fornuftig å stoppe. La oss si det koster 15.000 kroner ekstra med en slik søvnvarsler; hvem er i så fall den første som gjør systemet til standard i bilene, spør forskeren.

Les også

  1. Snart kommer kjefte-GPS-en

    (VG Nett) Den hyggelige stemmen som pent ber deg om å snu dersom du kjører feil kan bli historie i GPS-verdenen.
  2. - Franske og svenske biler har mest feil

    (VG Nett) Volvo, Saab, Peugeot og Renault er på bunn i svensk kvalitetsundersøkelse.
  3. - Slik kan vi hindre at unge dør i trafikken

    (VG Nett) Unge menn kan endre holdning til bil og trafikk hvis de får svare på spørsmål om adferden sin.
  4. Unik MC solgt for 2,5 millioner

    (VG Nett) Denne Vincent Black Lightning-sykkelen fra 1949 er den eneste i sitt slag i verden.
  5. MC-verstinger blir hissigere

    Økt fokus på sikkerhet, flere rimelige modeller og enda sterkere sportssykler.
  6. MC-gigant: - Kan tjene på høye oljepriser

    (VG Nett) Verdens største MC-produsent, Hero Honda, har planen klar for å tjene på høye olje - og drivstoffpriser.
  7. Satser på «grønn» MC-versting

    Suzuki hevder lavere utslipp har vært et viktig mål når de nå presenterer en helt ny generasjon av MC-verstingen…
  8. - Galskap med mopeder i 80km/t

    (VG Nett) Trygg Trafikk og Vegdirektoratet rister på hodet av forslaget om å øke mopedhastigheten til 80 km/t.
  9. Lett-motorsykler i skuddet

    (VG) Spennende nyheter og stort modellutvalg har bidratt til at 125-klassen er mer populær enn noensinne.
  10. Melder inn opptil 100 MC-trafikkfeller i året

    (VG Nett) Hvert år blir mellom 50 og 100 trafikkfeller på veiene meldt inn til veivesenet.
  11. Brukt MC: 10 smarte kjøp

    Har du lyst å kjøpe motorsykkel uten å tømme kontoen fullstendig? Her har du 10 gode forslag på brukte motorsykler som…
  12. Første mc over 200 hester

    Neste år kan du kjøpe motorsykkel med over 200 hestekrefter i Norge. Nye Kawasaki ZZR1400 har 203 hestekrefter og en…

Mer om

  1. Motorsykkel
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. Sikkerhetssystem kan øke ulykkesrisiko

  2. Snart vil bilen styre seg selv

  3. Sjekker Skoda for uforståelig og plutselig bråbremsing

  4. Se, den kjører selv!: VG krysser Tokyo i selvkjørende bil!

  5. - Ta deg en kaffepause, hilsen bilen!

Fra andre aviser

  1. Norsk ekspert: Dødsulykken med selvkjørende Uber-bil kunne neppe skjedd i Norge

    Aftenposten
  2. Nå skal bilene snakke med hverandre

    Aftenposten
  3. Selvkjørende biler kan fjerne ni av ti dødsulykker – men mangler mye som trafikanter

    Aftenposten
  4. Dette er teknologien som kan redusere tungtransportulykkene

    Bergens Tidende
  5. Denne boksen kan redde liv og redusere klimautslipp

    Bergens Tidende
  6. Solvik-Olsen åpner for å flytte bomstasjonene ut i verdensrommet

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder