RÅ ELEGANSE: Lamborghini Gallardo Superleggera er en drøm å kjøre og en nytelse å se på. Foto: Nick Hall
RÅ ELEGANSE: Lamborghini Gallardo Superleggera er en drøm å kjøre og en nytelse å se på. Foto: Nick Hall

Drømmebilen Lamborghini Gallardo Superleggera: Karbon-sjokk

BIL, BÅT OG MOTOR

SEVILLA (VG) Er det mulig å gjøre Lamborghini Gallardo enda bedre? Ja visst! Møt Superleggera!

Publisert:

Av Nick Hall

Jeg cruiser nedover langstrekket og kikker ned på speedometeret: Nålen viser coole 260 km / t.
Godt spent fast, sitter jeg i en Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera på testbanen Monteblanco under Sevillas knallblå himmel.

Lynraskt nærmer vi oss en hårnålssving og idet jeg kommer inn i bremsesonen, tråkker jeg inn hardt, hardt, hardt. Bilen hyler i det jeg stuper inn i svingen og legger inn 2.-giret.

Nedbremsingen presser øyeeplene ut og jeg kjenner hjertet mot ribbena. Tårene renner vannrett mot vindusruten.

Bilen skjærer gjennom svingen og når jeg kaster den inn i neste sving dundrer bilen gjennom, med innerhjulene halvveis over veiskulderen. Jeg er ikke redd.

Strippet

Dette er min tredje runde på banen, og jeg merker at jeg allerede har full tillit til hva denne bilen klarer. Bilen jeg kjører er Lambos superlettvekt Gallardo, den rå strippede versjonen som veier 70 kilo mindre enn den allerede imponerende LP560-4. Det skyldes utstrakt bruk av karbonfiber: I panseret, skjermer, interiør, seterammen, spoiler etc. Til og med sidespeilene er laget av karbon. Lettvektsfelgene alene står for 13 kilos reduksjon alene.

(Les videre under bildet)


Lamborghini ble tatt over av Volkswagen i 1997, men den italienske produsenten har beholdt absolutt alt av den individualiteten som har gjort bilen til «pin-up»-modeller på alle gutterom i flere tiår.

Og, dette er den beste bilen fra Lambo på lang, lang tid.

Den barberblad-skarpe Superleggera er det perfekte resultatet av tysk effektivitet og italiensk stil. Og, den ser akkurat så olm ut som den oksen som ga den navnet (Gallardo). Bilen veier bare 1340 kilo og med 570 hestekrefter betyr det at denne bilen fløtter seg fort...

Toppfart: 325 km/t

0 til 100 går unna på 3,4 sekunder, og det tar bare 10,2 sekunder å passere 200 km/t!. Her er det bare å dra på alle de seks girene til du oppnår toppfarten 325 km/t.
Etter en relativt rolig førsterunde, tråkker vi til og får føle hva de smått fantastiske tallene betyr. Vi sitter klistret fast til veidekket inni et villdyr som raser i vei, drevet av en hylende V10-motor.

Les videre under bildet

Hvis ikke den ville aggresjonen i en Lamborghini V10 i 8000 rpm ikke gir deg et kick, er du trolig allerede død. Og, så er det styring og veigrep. Bilen, som trekker på alle fire, oppsatt med Pirelli P Zero Corsa-dekk, er fullstendig outstanding!

Med andre ord, Lamboen skuffet ikke på Monteblanco-banen. Den utfordrende og svært svingete banen krever et visst mot av sjåføren og en bil som tåler fart. Det gjør denne Gallardoen.

Bilen er selvsagt satt opp med valgfritt drivemodus. I den «snilleste» modusen, med full elektronisk kontroll, har bilen en tendens til å understyre og mye av moroa styres av elektronikken.

Trygge bremser

Vipper du bryteren over i Corsa-modus, slipper den rumpa lettere uten at du har mistet all elektronisk støtte. Her lyder girskiftene som rifleskudd i baksetet.

Men Corsa-modusen er nok litt vel friskt for vanlig vei. Selv på bane er det en utfordring å håndtere denne hemningsløse innstillingen. Men, det er vanskelig å ikke svitsje over...
Det føles ganske enkelt riktig å kjøre denne bilen i hårete modus, og du har dessuten svært god støtte i bøttesetet som sitter som støpt rundt hoften. De keramiske bremsene er også svært responsive og trygge.

Selv om Superleggera mangler romantikken som preger en klassisk bakhjulsdrevet superbil, er den til gjengjeld mye raskere og tryggere å kjøre.

Det er 250 heldige - og svært rike personer som får kjøpe Superleggera hvert år. De slipper til gjengjeld å klatre i fjell eller hoppe i strikk. De får kick hver gang de fyrer opp bilen.

Her kan du lese mer om