ENDA MER: Oljebransjen vil ha høyere innblanding av biodrivstoff. Statoil lanserte som det første selskapet i Norge drivstoffet E5 på 40 prosent av sine stasjoner. Alle bensinbiler kan bruke bensin E5 med 5 prosent bioetanol innblandet. Foto: Scanpix

Ønsker nye drivstoffblandinger: E10, B30 og B100

(VG Nett) Salget av biler som kjører på biodrivstoff har aldri tatt av i Norge, som i Sverige. Men nå vil oljebransjen ha en ny bio-hype og vil innføre større innblanding av bioetanol og biodiesel i vanlig drivstoff.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over ni år gammel

Slik mener oljebransjen at de kan bidra til et bedre klima.

- Flere enn sju av ti er positive til å fylle biodrivstoff fremfor bensin og diesel - bare det ikke koster mer. Bare tre prosent planlegger å kjøpe elbil som sin neste bil, sier generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt (NP), Inger-Lise Melby Nøstvik.

Tallene kommer frem i en undersøkelse som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP), og som legges frem på foreningens årskonferanse i dag.

Bransjeforeningen for olje-, gass-, strøm- og bioenergiprodusenter er lei av elbil-hypen fra bilprodusenter og politikere.

- Før var biodrivstoff en hype - nå er elbil en hype. Til og med miljøvernminister Erik Solheim har nå sagt at han har mest tro på elbiler. Men siden verken han eller vi vet hvilken teknologi som er vinneren i fremtiden, må det legges til rette for at alle teknologier kan utvikle seg, sier Melby Nøstvik.

Les: Finansministeren freder elbilene.

Les også: Oversikt: Her er de ferskeste - og freskeste nye elbilene.

Starter i Finland

Oljebransjen mener at de kan bidra til å løse klimaproblemet med høyere innblanding av biodrivstoff i vanlig drivstoff.

- I Finland begynner de med E10 nå. Det kan vi gjøre i Norge også, når standarden er klar. Men siden ikke alle gamle biler tåler E10, må vi ha to pumper. Hvis vi ikke får redusert drivstoffavgift for den delen som er biodrivstoff, vil E10 bli dyrere. Da vil svært få tanke dette, fordi det er dyrere og fordi moderne biler også kan kjøre på vanlig bensin. Det må ikke koste mer å velge miljøvennlig, sier Melby Nøstvik.

- Er det noe som hindrer dere i å innføre en høyere andel biodrivstoff nå?

- Ja, det lønner seg ikke økonomisk. Det må lønne seg for bileierne, ettersom prisen går opp som følge av at kostnadene ved biodrivstoff er høyere, sier hun.

- Hvorfor har dere ikke tro på elbiler?

- Elbiler er et av bidragene til et bedre miljø, men har en liten, total miljøeffekt. Vi må ha miljøtiltak rettet mot bilister flest, ikke bare en liten gruppe. Vår undersøkelse viser at elbiler ikke er et reelt alternativ hvis du bor utenfor byen. Da velger folk trygt, sikkert og tradisjonelt, sier Melby Nøstvik.

MÅ LØNNE SEG: - Norske bilister er opptatt av pris og ikke miljø når de fyller bensin. Derfor må miljøvennligere drivstoff være billigere, sier generalsekretær Inger-Lise Melby Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt. Foto: Frode Hansen

Dyrker drivstoff på jordbruksareal

- Det omsettes totalt 4 milliarder liter bensin og diesel i Norge hvert år. Kan vi øke innblandingen av biodrivstoff i dette, vil det monne klimamessig, sier Nøstvik.

I dag er det påbudt å blande inn 3,5 prosent biodrivstoff i bensin og diesel som selges i Norge.

- Det har vært snakk om å pålegge bransjen en innblanding på fem prosent, men dette er ikke i havn, sier Nøstvik.

Før det kommer pålegg om høyere innblanding skal det innføres bærekraftskriterier for alt biodrivstoff omsatt i Norge. Dette skal sikre at råstoffet til biodrivstoffet for eksempel ikke er dyrket på jordbruksareal. Kriteriene skal på plass fra 2011.

Les: Vil doble innblandingsprosent på biodrivstoff.

Les også: Vil fjerne avgift på høyinnblandet biodrivstoff.

Fra Brasil

I en ny rapport fra forsker ved Statistisk sentralbyrå, Bjart Holtsmark, hevdes det at klimaeffektene av dagens biodrivstoff ikke er så store som det er hevdet. Han mener derfor at biodrivstoff skal ha samme avgifter som annet drivstoff, skriver forskning.no.

- Biodrivstoff er ikke perfekt, men det er bedre enn alternativene som i praksis er fossile drivstoffer. I en introduksjonsfase er det viktig med økonomiske fordeler. Derfor ønsker vi få eller lave avgifter på biodrivstoff, sier Inger-Lise Melby Nøstvik.

- Men er det riktig å produsere råvarer til drivstoff på jorder som kunne vært brukt til å dyrke mat, og så frakte biodrivstoff langveisfra?

- Innføringen av EUs bærekraftskriterier i Norge vil sikre at produksjonen av biodrivstoff ikke skal gå på bekostning av jordbruksareal som kan brukes til matproduksjon. Neste generasjon biodrivstoff (såkalt andre generasjon) vil bli produsert på basis av råstoffer som ikke kan brukes til mat, slik at problemstillingens aktualitet vil avta, sier hun.

Bioetanolen som brukes i Norge kommer fra sukkerrør i Brasil. Biodieselen fra Øst-Europa. Økt andel til innblanding vil foreløpig komme fra samme kilder.

Les: - Biodrivstoff fremskynder klimaendringer.

«Bruken av biodrivstoff har økt matvareprisene globalt med 75 prosent.»Leserne diskuterer konsekvenser av klimakatastrofen. Bli med i diskusjonen her.

Elbil mest energieffektiv

Nestleder i Norges Miljøvernforbund og styremedlem av Norske elbilforening Snorre Sletvold er ikke overrasket over at oljebransjen er imot elbiler.

- Elbiler er langt mer energieffektive enn biler med forbrenningsmotor, en elbil bruker en tredjedel til halvparten av energien som en fossilbil på frakten fra A til B. Privatbilismen bør derfor i stor grad være elektrisk, sier Snorre Sletvold.

Han sier at oljeraffineriene i Norge bruker like mye strøm som det ville gått med til å forsyne hele den norske bilparken, dersom vi kun brukte elbiler.

- Biodrivstoff bør brukes målrettet inn mot skipsindustrien og større kjøretøy, sier han.

- Uansett hvordan det er fremstilt?

- Vi er kritiske til deler av det biodrivstoffet vi har i dag, fordi det fremstilles på bekostning av (potensiell) matproduksjon og regnskog. Først må vi få produksjon av andre generasjon biodrivstoff, fra for eksempel kloakk, matavfall og søppel. Da kan vi for alvor øke andelen innblandet biodrivstoff i vanlig drivstoff, sier Snorre Sletvold.

Les: Kubæsj kan bli biodrivstoff.

Mer om

  1. Miljø

Flere artikler

  1. EUs nye klimabensin gir høyere bensinregning

  2. Skyhøye bensinpriser gjør bioetanol lønnsom

  3. Budsjettforliket: Sivs skjulte sjokkøkning: Bio-krav gir 67 øre høyere dieselpris

  4. Pluss content

    – Bilene vil tåle nytt biodrivstoff

  5. 95 oktan blyfri forsvinner - Sverige innfører E10

Fra andre aviser

  1. Sender ny milliardregning til bileierne

    Bergens Tidende
  2. Biodrivstoff forsterker klimaproblemet | Bjart Holtsmark

    Aftenposten
  3. Ikke bærekraftig produksjon

    Aftenposten
  4. Sender ny milliardregning til bileierne

    Aftenposten
  5. 7 spørsmål om biodrivstoff-krangelen

    Bergens Tidende
  6. Minst 470.000 biler tåler ikke bensinen Stortinget har vedtatt å innføre

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder