LAV, MEN STEMMER DET? Tester viser at svært mange biler har et høyre forbruk enn det produsenten oppgir, sier testsjef Hans Hedberg i Teknikens Värld. Volvos nye lavutslipp-serie DRIVe, som på bildet, er imidlertid blant bilene med et reelt forbruk som ligger tettere mot fabrikketallene, sier Hedberg. Foto: Hanne Hattrem

- Bilprodusentene «lurer deg» med forbruket

Spesialdesigner motorene etter EU-test

(VG Nett) Bilprodusentene «lurer» test-systemet til EU for å ta seg godt ut på CO2-statistikken. Tester viser at drivstoffforbruket kan være opptil 20 prosent høyere enn tallene som oppgis fra fabrikken.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Alle biler som produseres i Europa testes for drivstofforbruk etter en spesiell EU-syklus. Denne kjøres i laboratorium, der blant annet energikrevende funksjoner som lys, radio og varme er slått av.

- Vi kjente ikke igjen bilprodusentenes tall for forbruk når vi kjørte vår egne tester. Vi greide som regel aldri å kjøre bilene på det forbruket fabrikken oppga, sier testsjef Hans Hedberg i det svenske bilbladet Teknikens Värld.

For to år siden innført Teknikens Värld en egen testsyklus, kalt Sverigenyckeln. Denne blir nå kjørt på alle bilene i testene.

- EU-testen foregår i et sterilt laboratoriemiljø, og stemmer ikke med virkeligheten. Vi valgte derfor å arbeide fram en egen syklus som passer svenske forhold, med litt hardere kjøring og litt hardere akselerasjoner. Vi kjører forbrukstesten på rullende landevei, en såkalt veisimulator som gir like forhold hele året, sier Hedberg.

Les:Slik kjøres testene etter Sverigecykeln.

Les også:Bensinmåleren stemmer sjelden.

Spesialtilpasset

Bilprodusentene designer bilmotorene for å passe til EU-syklusen, slik at de skal få best mulige tall for forbruk og CO2. Det hadde ikke vært noe problem - hvis syklusen hadde samsvart med den nordiske virkeligheten, mener Hedberg.

- EU-syklusen har ingen sammenheng med virkeligheten. Den er altfor akademisk. Våre målinger viser at vi som regel har et forbruk som ligger 20 prosent over tallene som produsentene oppgir etter å ha målt med EU-syklusen, sier Hedberg. Han viser til en forbruksmåling på Volkswagen Polo for å understreke hva han mener.

Han sier at det nå er mer eller mindre standard at motoravdelinger hos europeiske bilprodusenter Europa konstruerer motoren etter EU-syklusen.

- «Alle» har som mål å nå så lavt antall gram CO2 som mulig i EU-syklusen. Det er ikke fusk, men gir ikke nødvendigvis en optimert bil, sier han.

- Vi prøvekjørte en energioptimalisert Volkswagen Polo Blue Motion (den utgående, red. anm) og en vanlig Volkswagen Polo. Det viste seg at den vanlige Polo-modellen hadde et forbruk som var mye nærmere fabrikktallene, mens BlueMotion-modellen lå langt unna, sier Hedberg,

Les:Renault Clio årets gjerrigste dieselbil?

EU tung å snu

Flere bilfabrikanter har meldt sin interesse for å studere det svenske bilbladets målemetode.

Hedberg tror at motorer som passer godt til EU-syklusen, men mindre til virkelighetens forbruk, kommer til å bli et økende problem. Men han tror ikke det vil være lett å få EU til lage en ny EU-syklus.

- Vi bør få en grundig gjennomgang av målemetodene for drivstofforbruk slik at de blir nærmere virkeligheten. Men EU er et stort skip å snu, sier testsjef Hans Hedberg.

- Mål forbruket selv

Redaktør Stein Pettersen i bladet BIL har samme erfaring som sin kollega i Teknikens Värld.

- Vi opplever til dels store avvik mellom fabrikktallene for forbruk og de vi måler selv. Som regel er forbruket høyere, men det hender vi kjører med et lavere forbruk. Det kommer selvsagt an på hvordan man kjører, men vi ser for eksempel også at enkelte småbiler ikke nødvendigvis går så mye billigere på langkjøring fordi de blant annet er satt opp med en annen girutveksling, sier Stein Pettersen.

Pettersen sier at bilprodusentene bygger motorer som er spesialtilpasset for å få lave utslippstall i EU-syklusen, men som ikke trenger være optimale under norske kjøreforhold.

- Se på start-stopp-funksjonen som stadig flere nå har. Den slår av motoren på tomgangskjøring. En slik funksjon senker CO2-utslippet i EU-syklusen med ti-femten gram. Men spørsmålet er hvor mye vi kjører under slike forhold der vi stopper og starter hele tiden, sier Pettersen.

Han anbefaler bileiere å måle forbruket selv, eller å lese biltester der forbrukstallene måles nøye.

- Skal du måle forbruket selv, bør du bruke god tid når du fyller tanken til drivstoffet står opp i røret. Slik kan du være sikker på at du har fått så lik tankfylling som mulig, sier Pettersen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder