UNDERSØKER:  Ansvarlig for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) i NAF, Jarl Asbjørn Tyldum ved NAF Teststasjon på Haslevangen i Oslo.
UNDERSØKER: Ansvarlig for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) i NAF, Jarl Asbjørn Tyldum ved NAF Teststasjon på Haslevangen i Oslo. Foto:Hanne Hattrem,VG

Her er de vanligste feilene på EU-kontrollen i 2014: 552.000 bremsefeil på norske biler

BIL, BÅT OG MOTOR

Det ble utført EU-kontroll på over 1,2 millioner personbiler i fjor. Her er de vanligste feilene som ble funnet.

Publisert:

Ifølge BilNorge.no viser statistikken fra Vegdirektoratet at det ble utført 1.230.000 kontroller i fjor. Det var 39.000 eller 3,9 prosent flere enn året før.

Andelen som ble godkjent har ifølge nettstedet gått ned litt: fra 52 prosent i 2013 til 51 prosent i fjor.

Det ble avdekket feil på bremseanlegget i alt 522.000 ganger i 2014, mot 500.000 i 2013.

Les: Denne rustne bilen ble faktisk EU-godkjent

Vegdirektoratet: Tallene er for høye

– Vi synes tallene er høye. Det er viktig å huske på at mange gjennomfører service og periodisk kontroll samtidig, og da har tradisjonelt den periodisk kontroll blitt tatt først. Resultatene kan derfor gi et uriktig bilde av gjennomsnittstilstanden siden kontrollen ofte utføres når det er lenge siden forrige service, sier Leif Magne Halvorsen ved seksjonen for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet.

Se oversikten over alle feilene og utviklingen siden 2013 hos BilNorge.no.

Feiltyper

Sammen med bremsefeil er det feil på aksler/fjærer/hjul og styring som dominerer som de vanligste feilene.

Akslinger, fjæringer og hjul sto for 360.491 feil. I fjor lå det samme tallet på 334.363.

– Et enkelt kjøretøy kan ha mange feil, slik at det ikke er samsvar mellom antall innrapporterte feil og antall kjøretøy med feil. Statistikken omfatter dessuten feil av ulik alvorlighetsgrad. Svært få kjøretøy har så alvorlige feil at de får umiddelbart kjøreforbud, men feilene er likevel så pass alvorlige at de må utbedres snarest, forklarer Halvorsen.

Nå blir EU-kontrollen dyrere

Mye feil med akslinger fjæringer og hjul

Lys refleks og eletronikk sto for 240.192 feil. Det er også opp fra i fjor. Da var det «bare» 215.438 feil.

I tillegg ble det kontrollert 184.000 vare- og kombinerte biler under 3,5 tonn (178.000 i 2013). Her ble 48 prosent godkjent ved første kontroll i 2014, mot 49 prosent året før.

Av de tunge kjøretøyene (over 7,5 tonn) ble kun 29 prosent godkjent første gang (32 prosent i 2013).

Her kan du lese mer om