RUBB: Piggdekk bremser best på vinterunderlag og rubber opp slik at de med piggfritt får bedre feste. Men vær også bevisst at piggdekk sliter opp mer farlig svevestøv, råder ekspertene når du skal velge vinterdekk. Foto: Jan Petter Lynau , VG

NAF: Noen må kjøre med piggdekk. Men hvem?

Alles sikkerhet på veien er avhengig av at 10–15 prosent av vinterbilene er skodd med pigger. De mest og minst sikre sjåførene samt «stabukkene» bør velge piggdekk, er NAFs råd.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Piggdekk rubber underlaget der hvor det er glattest, foran kryss, fotgjengeroverganger, og i og foran rundkjøringer, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Søndag 1. november er det tillatt med piggdekk over det meste av landet (i Nordland, Finmark og Troms var det tillatt fra 15. oktober). Bilister som ifølge ham bør kjøre med piggdekk er:

* De som til enhver tid sverger til piggdekk (de som ikke vil prøve noe annet).

* De som føler seg usikre eller utrygge på vinterføre.

* Ferske sjåfører.

– Erfarne sjåfører kan velge piggfrie dekk. Disse er i stand til å bedømme føre- og veiforhold nærmest instinktivt. De vet at det nesten alltid er blankpolert foran kryss og i rundkjøringer, og legger inn den nødvendige fartsreduksjonen. Dette må du hvis du skal kjøre sikkert med piggfrie dekk. Uerfarne sjåfører bør vurdere piggdekk, enten de bor i byen eller på landet, har redaksjonssjef i magasinet Motor, Rune Korsvoll, tidligere sagt til VG.

Er dekk ferskvare? Må SUV-er ha piggdekk? Kan jeg kjøpe bare to nye vinterdekk? Hvor skal de beste dekkene sitte? Her er svarene.

Bremser best

STUDER TESTEN: Du bør sette av litt tid til å velge det dekket som passer for deg, råder kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. – Det er ikke sikkert at vinnerne i vår test er riktig for deg. Du må blant annet vurdere hva slags føre som er typisk for deg, og se på deltestene for å finne dette, sier Engebretsen. Foto: Nils Bjåland , VG

Testenes tale er klar: Er dekkene nye, er de fleste piggdekkene soleklart best når det gjelder bremsing på is, akselerasjon på is og sidegrep på is. Er underlaget snø, melder de piggfrie dekkene seg mer på, men det er piggdekk på topp i alle kategoriene. Det er det faktisk også når underlaget er våt asfalt, viser årets vinterdekktest fra magasinet Motor/NAF.

Det er på is forskjellene er størst – og viktigst sett ut fra et sikkerhetsperspektiv. Selv om det ikke er mange ganger i løpet av sesongen det er speilhålke (som selvsagt varierer etter hvor i landet man bor), er skrekken for de fleste sjåfører å stå på bremsen i en bil som nekter å ta tak – eller å miste grepet i en høyresving slik at du du seiler over i motsatt kjørefelt.

I Motor/NAFs test av bremsing på is er bremselengden for de to beste piggdekkene Nokian Hakapeliitta 8 og Pirelli Ice Zero, 40,3 og 43,5 meter.

Det beste piggfrie dekket, Michelin X-Ice X13 stopper etter 55,6 meter.

De nye piggdekkene taper heller ikke egenskapene sine raskere enn piggfrie dekk, skriver Motor.

Bladet vektlegger egenskapene på is med 40 prosent og snø med 20 prosent av totalkarakteren, fordi det i ytterste konsekvens handler om sikkerhet.

Hovedvinner piggfritt er Nokian Hakkapeliitta R2, foran Goodyear Ultra Grip Ice, Michelin X-Ice X13 og Pirelli Ice Zero R. De tre siste deler annenplassen.

Her finner du enkeltresultatene i årets vinterdekktest.

Les: Piggdekk er for kjerringer.

Blir glatt

Overingeniør på seksjon for trafikantatferd i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Arne Larsen Island, sier seg enig med NAF i at en noen piggdekkbrukere må til for lage bedre friksjon for de andre.

– Jeg vet i hvert fall at i en periode med for stor andel piggfritt, så ble det veldig glatt inn mot en del kryss og fotgjengeroverganger, sier han

Les også: Slitte piggdekk bremserdårligere på is enn slitte piggfrie vinterdekk.

Spar bremselengde ved å redusere hastigheten

Ifølge ham er det viktigere å redusere hastigheten når det er glatt, enn om du har piggdekk eller piggfritt på bilen.

– Man skal alltid tilpasse farten etter forholdene, uansett type dekk på bilen, og er det ekstremføre, bør egentlig ingen kjøre. Dernest viser beregninger jeg har gjort at ved å senke hastigheten med 20 km/t reduseres stopplengden (reaksjonslengde og bremselengde) kraftig.

PIGGFRITT FOR DEN ERFARNE: – Erfarne sjåfører kan velge piggfrie dekk, mener redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor. Foto: Naf/motor , NAF/Motor

Beregningene viser at dersom du går ned fra 80 km/t til 70 km/t på dårlig vinterføre (friksjonskoeffisient 0,2), reduseres den totale bremselengden med 31,7 meter. Går du ned fra 70 til 60 km/t, er besparelsen ytterligere 27,9 meter.

– Du kan altså kjøre piggfritt, og senke farten når du kjører på vinterunderlag. Det er i hvert fall et godt råd for dem som kjører mye på bar asfalt, for her er det viktig å kjøre mest mulig piggfritt på grunn av den økte forurensningen fra piggdekkene, sier Island.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder