KAN BLI MORSK: Porsche 911 Carrera kan være både kultivert og er utrolig kjørbar og letthåndterlig. Når du ønsker rask aks og høy hastighet trår turboene til, slik at bilen kan bli både morsk og sinna. Foto: Hanne Hattrem , VG

Prøvekjørt Porsche 911 Carrera:
En ny kjøremaskin er født

Det kan kjøres til det ekstreme, men du trenger ikke være ekspert for å gjøre det godt bak rattet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nye Porsche 911 er skrudd for å tåle hardkjør på bane, men den er også lettkjørt på vei, for vanlige sjåfører. Vi setter oss ned i en Carrera S, og har mye å rutte med: Halvveis i generasjonens levetid har sportsbilikonet fått nye motorer. 420 hk og flere nye systemer som skal hjelpe føreren.

Se priser og tekniske data for Porsche 911 og konkurrenter nederst i artikkelen.

Se om fattende bildespesial med den nye og de gamle modellene av 911.

Bakhjulsstyring

Bakhjulsstyring er et av dem, og er for første gang tilgjengelig som ekstrautstyr på Carrera S. Bakhjulene svinger ørlite motsatt. Hensikten er å gjøre bilen mer stabil og redusere svingradiusen i bykjøring.

Chassiset er senket med en centimeter, og det er en rekke innstillinger for alskens oppsett (mye er ekstrautstyr, kjøperne bruker minimum 150 000 kr. på utstyr). PASM (Porsche Active Suspension Management) er nå standard i alle 911 og gir valg mellom flere ulike kjøreoppsett.

Nye Porsche 911 er ikke bare ansiktsløftet, men får helt nye organer. Motoren på sportsbil-ikonet er nedskalert og har fått turboer. For noen er det som å banne i kirken. Les hele artikkelen her.

«Nirvana»-knapp

Det er også en «Nirvana-knapp» i rattet. Trykker du på den, gir motoren deg 20 sekunder med fullt trykk, til en forbikjøring, for eksempel. Det er også en såkalt launch-control, en utskytningsrampe fra stillestående. Aksen til 100 km/t går unna 3,9 sekunder (med Sport Plus og automatgir).

Porsche slår også til med nytt infotainment-system (Apple Car Play), med syvtommers skjerm, du kan sveipe og utvide akkurat som på smarttelefonen. Du kan fingerskrive adresser rett på skjermen.

Mest firehjulsdrift i Norge

Den norske Porsche-importøren tror Carrera 4 S (firehjulsdrift) i kupevariant med automatgir blir bestselgeren når denne kommer i januar. Prisen er 1 717 000 kroner, før utstyr. Importøren håper å selge 55 eks.

Biladministrasjonsselskapet Autolease som har vurdert bruktverdien for VG, mener 911 er et sikkert valg, i de mer moderate variantene med PDK (automatgir). For den som har fra halvannen million og oppover til bil, er det en del å velge mellom (se tabell). BMW har for eksempel solgt 36 av den ladbare i8-modellen.

Foto: ,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder