WINDY LIMO TENDER: Den nye båten er beregnet for superyachter er laget av norske Windy og designet av den norske yacht-designeren Espen Øino. Foto:Windy Yacht Projects,

Her er Windys nye riking-limousin

Ser du en slik Windy er det trolig en superyacht i nærheten.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Mye nytt skjer i Windy. Den norske yacht-designeren Espen Øino har designet Windys siste båt. Øino designer yachter for verdens rikeste og står for noen verdens største superyacher.

Men dette er en båt som ikke blir for hvermannsen. Den nye åtte meter lange Limo Tender skal være med å sette ny standard for et etterlengtet behov for eiere av superyachter.

LES OGSÅ: Denne yachten har også egen ubåt

Som en ekte limousin

Windy Limo Tender vil komme i to versjoner. En på åtte meter, som nå er ferdig, samt en litt større på ni meter.

Som navnet sier er den nye båten desiignet som en limousin, der føreren sitter foran i en åpen cockpit, og eieren kan sitte uforstyrret akter.

Limo Tender har plass til opp til ti passasjerer, samt et mannskap på to. Båten har fått dobbelinstallasjon med Volvo Penta 220-drev. Topphastigheten skal være 40 knop.

Størrelsen på tenderen (lettbåt) er så den skal passe i garasjen til en superyacht på 70 meter (230 fot), uten at det er spesifisert hvem som er eieren. For eieren ønsker også minst mulig oppmerksomhet, og vi får derfor heller ikke vist bilder fra innsiden av tenderen.

SJØSATT: Båtene i Windy Yacht Projects blir produsert på verftet i Västervik i Sverige. Foto:Windy Yacht Projects,

– Banebrytende

Knut Heiberg Andersen i Windy betegner den nye satsningen som et banebrytende prosjekt. Han har kjent Espen Øino de siste 20 årene, og de har ofte snakket om å få til noe sammen. Etter at de bestemte seg for å lage den nye tenderen har oppmerksomheten fra yachtmarkedet vært stort.

LES OGSÅ: En av verdens raskeste megayacher designet av nordmann

– Oppmerksomheten rundt våre prosjekter har langt overgått våre forventninger. Samarbeidet vil bli utvidet til å omfatte både tender-båter så vel som andre prosjekt som organiseres under Windy Yacht Projects, sier Heiberg Andersen til Båtliv.

Innpass i ekskusivt marked

Dette er riktignok ikke den første tenderen Windy har laget.

I 2009 lanserte Windy Dubois SR52 Blackbird. Den første som ble sjøsatt var kjøpt av Kjell Inge Røkke som skulle bruke den som tender til seilyachten. I ettertid er det blitt produsert flere Windy Dubois SR52 Blackbird.

– Da vi lanserte Windy Dubois SR52 Blackbird innså vi hvor perfekt våre kunnskaper og arbeid matchet krav fra superyachteierne, sier Heiberg-Andersen.

SE VIDEO: Windy Dubois SR52 Blackbird

Artikkelen er levert av Båtliv. Få båtnyhetene først og lik Båtliv på Facebook

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder